شناسهٔ خبر: 49387 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حسن بیگی مطرح کرد؛

کمبود ۱۴۰۰ دستگاه ماشین برفروب در مجموعه راهداری/ تاکید بر اشتباهات دولت‌های گذشته در واگذاری‌ تجهیزات راهداری/ فرودگاهها در برف و بوران شدید در همه نقاط جهان تعطیل می شود/ بودجه راهداری برای حفظ و نجات جان مردم باید افزایش یابد

ابوالفضل حسن بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه در دوره‌ای در فرایند خصوصی‌سازی‌ها، ماشین‌آلات راهداری به‌جای هزینه بازخرید به کارمندان واگذار شد، گفت: درحالیکه نیاز راه‌های کشور به ماشین‌آلات برف روب ۱۶۰۰ دستگاه است، اما متاسفانه اکنون در سراسر کشور تنها ۲۰۰ دستگاه برف‌روب موجود است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ابوالفضل حسن بیگی با اشاره به عملکرد وزارت شهرسازی در چند روز بارندگی اخیر و ‌شرایط بحران وضعیت جوی کشور اظهار داشت: در تمام دنیا بارش سنگین برف باعث انسداد جاده‌ها و لغو پرواز‌ها می‌شود چنانچه شاهد آن بودیم که بارش برف سنگین در مسکو سبب کنسل شدن صد‌ها پرواز شد.

وی تاکید کرد: این جزو اصول ایمنی است که در شرایط جوی نامناسب وقتی که سطوح پروازی و دید پروازی کاهش پیدا می‌کند، اجازه پرواز به هواپیماها داده نشود و تمام این موارد استاندارد‌های بین‌المللی مخصوص خود را دارد.

حسن‌بیگی ادامه داد: در روز اول بارش برف میزان برودت هوا و حجم بارش آنقدر سنگین بود که امکان نشست و برخاست هواپیما‌ها در دو فرودگاه مهرآباد و امام وجود نداشت و نکته دوم این بود که بوران اجازه برف‌روبی را به فرودگاه‌ها نمی‌داد یعنی پس از برفروبی به سرعت برف بر باند پروازی می‌نشست لذا باعث یخ‌زدگی باند پروازی می‌شد بنابراین قطعا در این شرایط ایمنی نشست و برخاست هواپیما‌ها تامین نمی‌شود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی با اشاره به انسداد سه محور تهران – کرج، تهران – ساوه و تهران – قم به ایلنا گفت: تردد خودرو‌ها در این سه محور در این شرایط جوی بسیار زیاد بود درحالیکه پلیس راه و وزارت راه و شهرسازی انسداد این محور‌ها را اعلام کرده بودند، اما شاهد بودیم که رانندگان اصرار بر تردد در این محور‌ها داشتند و قصد داشتند به هر قیمتی خود را به تهران برسانند؛ بنابراین از راه‌های فرعی اقدام به ورود به این محور‌ها کردند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر شاهد آن بودیم اغلب خودرو‌هایی که وارد این محور می‌شوند مجهز به زنجیر چرخ نبودند. همین موضوع باعث به وجود آمدن مشکلات بسیار زیادی شد. به‌طوری‌که ترافیک در محور تهران – قم در شرایط جوی بارش برف حتی به ۲۰ کیلومتر هم رسید. اما در این شرایط راهداران اقدام به اسکان تمام مسافران در راه مانده و ارائه خدمات به این مسافران کردند و نمایندگان مجلس هم باتوجه به توضیحات و مستندات ارائه شده اقدامات راهداران را قابل قبول دانستند.

وی ادامه داد: خوشبختانه در این شرایط جوی بسیار سخت هیچ تلفاتی نداشتیم.

واگذاری ماشین‌آلات راهداری به ازای بازخرید نیرو‌های انسانی

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی با اشاره به مشکلات قابل توجه در بخش راهداری که می‌تواند در آینده برای وزارت راه و شهرسازی مشکل‌آفرین باشد، گفت: متاسفانه به قانون اساسی عمل نمی‌شود یا اینکه تفسیر رای از قوانین می‌کنیم. باید توجه داشته باشیم که هر چند در قانون اساسی نسبت به خصوصی‌سازی‌ها تاکید شده، اما نباید نهاد‌هایی که جایگاه حاکمیتی دارند به بخش خصوصی واگذار شوند.

وی تاکید کرد: یکی از مشکلات امروز راهداری کشورمان این است که بخشی از شرکت‌های وابسته به این سازمان در گذشته عجولانه به بخش خصوصی واگذار شده‌اند که امروز این واگذاری‌های غیرعقلانی؛ خسارات زیادی به دولت وارد کرده است.

حسن بیگی با بیان اینکه راهداری جزو وظایف ذاتی حکومت‌ها است، گفت: متاسفانه در یک دوره‌ای نسبت به خصوصی‌سازی راهداری اقدام شد و در جریان این خصوصی‌سازی به نیرو‌های انسانی راهداری بابت بازخرید، ماشین‌آلات راهداری واگذار شد چراکه منابع مالی برای بازخرید این افراد وجود نداشت.

وی با بیان اینکه در جریان خصوصی‌سازی راهداری ۲ هزار دستگاه ماشین‌آلات راهداری به افرادی که قصد بازخرید خود را داشتند واگذار شد، گفت: یکی دیگر از اقدامات اشتباه و عجولانه، واگذاری شرکت توسعه راه‌ها به بخش خصوصی بود که در این واگذاری حدود هزار دستگاه ماشین‌آلات راهداری از دولت خارج و به بخش خصوصی واگذار شد بنابراین امروز که در شرایط بحرانی قرار داریم و این شرایط بحران با کمبود ماشین‌آلات راهداری شدیدتر می‌شود، به اشتباهات دولت‌های گذشته در واگذاری‌ها پی می‌بریم.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر دولت برای استفاده از ماشین‌آلات راهداری که به بخش خصوصی واگذار شده باید هزینه قابل توجهی را پرداخت کند حال آنکه اساسا منابع مالی برای اجاره ماشین‌آلات راهداری از بخش خصوصی تعریف نشده است.

حسن‌بیگی با بیان اینکه طبق مطالعاتی که انجام شده در شرایط جوی بارش برف برای باز ماندن تمام محور‌ها و فرودگاه‌های کشور نیاز به ۱۶۰۰ دستگاه ماشین برف‌روب داریم، گفت: در حال حاضر تعداد این ماشین‌آلات در اختیار دولت کمتر از ۲۰۰ دستگاه است و طبیعی است که در شرایط بحران؛ راهداری نمی‌تواند اقدامات موثری را انجام دهد.

نایب کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد: این موارد در گذشته در زمینه خصوصی‌سازی‌های عجولانه باعث بروز چنین بحران‌هایی شده است.

برای حفظ و نجات جان مردم باید بودجه راهداری افزایش یابد

وی با تاکید بر اینکه پیشنهاد ما به سایر نمایندگان مجلس این است که برای حفظ جان مردم اعتبارات وزارت راه و شهرسازی در حوزه تامین ماشین‌آلات راهداری را در بودجه سال ۹۷ افزایش دهیم، گفت: متاسفانه دولت اجازه حضور نمایندگان وزارتخانه‌ها در مجلس را برای دفاع از افزایش اعتبارات را نمی‌دهد.

وی افزود: طبق دستور دولت قرار بر این شده که تنها نمایندگان سازمان برنامه و بودجه حضور داشته باشند و نمایندگان وزارتخانه‌ها حق حضور در مجلس را برای دفاع از افزایش بودجه سازمان و دستگاه خود را ندارند بنابراین طبیعی است که نمایندگان نسبت به ارائه بودجه‌ها دقیق نباشند.

نظر شما