شناسهٔ خبر: 49445 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

دستور رئیس‌جمهوری برای کاهش سودتسهیلات بازسازی بافت‌فرسوده به ۶ درصد/ کناره‌گیری شاغلین وزارت راه و شهرسازی از حرفه مهندسی ساختمان/ آغاز عملیات اجرایی برنامه ملی بازآفرینی در محلات ناکارآمد شهری ۶ استان کشور

جلسه موافقت رئیس جمهوری با کاهش سودتسهیلات بازسازی بافت فرسوده به ۶ درصد، آغاز کناره‌گیری شاغلین وزارت راه و شهرسازی از حرفه مهندسی ساختمان، آغاز عملیات اجرایی برنامه ملی بازآفرینی در محلات ناکارآمد شهری ۶ استان کشور، بهره‌برداری از حدود ۳۶هزار واحد مسکن‌مهر در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر و آغاز سند دار شدن ۳ میلیون خانوار از اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته به شرح زیر است:

اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری با حضور رئیس جمهوری و دستور وی به رئیس بانک مرکزی برای کاهش سود تسهیلات بازسازی بافت فرسوده از ۸ به ۶ درصد با حضور وزیر راه و شهرسازی در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی و همزمان در ۶ استان تهران، بوشهر، فارس، آذربایجان شرقی، همدان، کردستان آغاز شد. ۱۹ بهمن ماه سالجاری در ساختمان دادمان وزرات راه وش هراسزی اجرای برنامه بازافرینی شهری در افق ۱۴۰۰ آغاز به کار کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

موافقت رئیس جمهوری با کاهش سودتسهیلات بازسازی بافت فرسوده به ۶ درصد

رئیس جمهوری در مراسم آغاز مراسم برنامه ملی بازآفرینی شهری با اعلام این مطلب که زمین های دولتی مناسب طرح بازآفرینی باید به صورت مجانی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار بگیرد اعلام کرد: سود تسهیلات بازسازی بافت فرسوده به ۶ درصد کاهش می‌یابد و اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری به این معنا است که دولت صدای زلزله، صدای مردمی که در بافت های فرسوده زندگی می‌کنند، صدای مردم کم توان و صدای نسل جوان خانه اولی را شنیده است.

دکتر روحانی ادامه داد: همه دولت‌ها تلاش کردند که برای حل مشکل مسکن راه حلی پیدا کنند من تاکید می‌کنم که دولت خانه ساز خوبی نیست. همانطور که تاجر و بنگاه‌دار خوبی هم نیست. هر کاری که مردم می‌توانند انجام دهند، اگر به دولت واگذار شود حتما ضرر می‌کنند. کار را باید به مردم واگذار کنیم. در بخش کشاورزی اکنون کار دست مردم است. در صنعت هم مردم فعالند و هم دولت البته دولتی‌ها هم دو دستی بنگاه‌ها را چسبیده‌اند و چقدر سخت است که بنگاه‌ها را از دست دولتی‌ها خارج کنیم. باید با تمام توان بنگاه‌ها را به مردم واگذار کنند. زیرا کار دولت اداره بنگاه‌های اقتصادی نیست. نیرو‌های مسلح هم باید بنگاه‌های اقتصادی خود را واگذار کند. ساخت مسکن را هم باید به مردم و بخش خصوصی واگذار کنیم البته نهاد‌های عمومی هم می‌توانند وارد این بخش شوند.(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

سیاست وزارتخانه در موضوع مسکن، بازآفرینی شهری است

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز در آغاز عملیات اجرایی برنامه  ملی بازآفرینی در محلات ناکارآمد شهری که با حضور رئیس جمهوری در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شدضمن تاکید بر رویکرد وزارتخانه در موضوع بازآفرینی شهری، پیشنهاد کاهش نرخ سود تسهیلات در بافت های ناکارامد را به ۶ درصد ارایه کرد و گفت: برنامه بازافرینی شهری به عنوان بزرگ‌ترین برنامه توسعه شهری تاریخ ایران با بازافرینی ۱۳۳۴ محله در سراسر کشور آغاز می شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

پیش‌بینی اعتبار بیش از ۶۸۰۰ میلیاردتومانی برای بازسازی بافت فرسوده در سال ۹۷

سیف رئیس کل بانک‌مرکزی از کاهش نرخ سود تسهیلات از ۸ به ۶ درصد خبر داد و گفت: معاملات بخش مسکن نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۶ درصد رشد را نشان می دهد و برای بازسازی بافت فرسوده بیش از ۶۸۰۰ میلیاردتومان اعتبار در سال ۹۷ پیش بینی شده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

آغاز کناره گیری شاغلین وزارت راه و شهرسازی از حرفه مهندسی ساختمان

آغاز کناره گیری شاغلین وزارت راه و شهرسازی از حرفه مهندسی ساختمان از دیگر خبرهایی بود که در هفته گذشته، بخش عمده ای از حوزه مسکن و شهرسازی را تحت الشعاع خود قرار داد. در ابتدای این اقدام، وزیر راه و شهرسازی پروانه اشتغال به کار مهندسی خود را به سازمان نظام مهندسی بازگرداند و به دنبال وی، معاونان وزیر در حوزه مسکن و ساختمان، معماری و شهرسازی، مدیران کل دفتر توسعه مهندسی ساختمان، معاون وزیر نفت، برخی از مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها، سازمان‌های نظام‌مهندسی ساختمان استان‌ها و برخی از مدیران میانی و کارشناسان نیز به تبعیت از وزیر راه و شهرسازی، پروانه اشتغال به کار مهندسی خود را به سازمان نظام مهندسی ساختمان بازگرداندند تا در زمان فراغت از کار دولتی به آنها عودت داده شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

جزئیات اجرای طرح ملی بازافرینی پایدار بافت شهری

محمدسعید ایزدی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در هفته گذشته، در گفتگویی مشروح ضمن تشریح جزئیات اجرای طرح ملی بازافرینی پایدار بافت شهری، گفت: سکونتگاه‌های جدید که بدون توجه به پدیده های اقلیمی و بدون در نظر گرفتن منابع آب موردنیاز شکل گرفتند یا شهرهایی که بدون توجه به ظرفیت های اقلیمی مناطق توسعه پیدا کرده اند، هدف اصلی برنامه بازآفرینی شهری پایدار است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

جزئیات ارایه تسهیلات به توسعه‌گران برای ورود به برنامه بازآفرینی شهری

هوشنگ عشایری سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران نیز در هفته گذشته با تشریح پنج خواسته وزارتخانه از رئیس جمهوری برای اجرای تسریع نوسازی بافت فرسوده در کشور، گفت: توسعه گران باید ۵۰ درصد سهم خود از واحد‌های در حال ساخت را با اعمال ضریب ۱.۲ درصد با اراضی ساکنان همان محله معاوضه کنند بنابراین باید ۵۰ درصد واحد‌های ساخته شده را به ساکنان بافت فرسوده و مخاطبان در اولویت به فروش برسانند و درباره فروش ۵۰ درصد دیگر مختار هستند هم می‌توانند به ازای دریافت اراضی به ساکنان منطقه واگذار کنند یا اینکه آن‌ها را بفروشند.(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بهره‌برداری از حدود ۳۶هزار واحد مسکن‌مهر در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر/آغاز سند دار شدن ۳ میلیون خانوار

حمیدرضا عظیمیان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن جزئیات افتتاح های دهه فجر ۹۶ سازمان را تشریح کرد و در نشست خبری با خبرنگاران ضمن تشریح برنامه های انجام شده سازمان در سال جاری از امکان سنددار شدن ۳ میلیون خانوار در سراسر کشور خبر داد و گفت: برنامه سازمان در ۹ ماه سال جاری ۹۱ هزار و ۸۰۰ واحد مسکن مهر بوده که ۷۳ هزار واحد آن یعنی ۸۵ درصد افتتاح و تحویل شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بهره‌برداری از ۷ پروژه بیمارستانی با حدود یکهزار تخت در دهه فجر ۹۶

محمدجعفر علیزاده مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی گفت: تا پایان دهه فجر ۹۶، هفت پروژه بیمارستانی با حدود یکهزار تخت توسط سازمان مجری تأسيسات و ساختمانهای دولتی و عمومی با اعتباری بالغ بر ۲۷۸۰۰۰۰ ميليون ريال تحويل موقت و آماده افتتاح است.  (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

افتتاح ۶۱ پروژه خدمات روبنایی در شهرهای جدید

طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی از افتتاح حدود ۸ هزار واحد مسکن مهر در شهرهای جدید خبر داد  افزود: شرکت عمران شهرهای جدید همچنین در این ایام آغاز کنند عملیات اجرایی ۳۰ پروژه با ارزش اولیه ۴۰۰ میلیارد تومان خواهد بود که عملیات اجرایی احداث شهر جدید تیس، ساخت آزدراه تبریز – سهند و بهسازی و تعریض جاده دسترسی شهر جدید صدرا به شیراز از مهمترین آن‌ها به شمار می‌رود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

افتتاح بیش از ۴۸ هزار واحد مسکن مهر در سطح کشور

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی گذشته بنا داشتیم تا پرونده مسکن مهر ۱۲ استان را تا پایان سال جاری ببندیم گفت: متأسفانه این برنامه به دلیل وجود مشکلات عمده در بخش خدمات روبنایی، زیربنایی و آماده‌سازی مناطقی که کار ساخت واحدهایشان به اتمام رسیده بود، دچار اختلال شده و محقق نشد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ثبت ۱۹ هزار معامله مسکن و آپارتمان در دی‌ماه ۹۶

علی چگنی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن، با اشاره به اینکه در دی ماه سالجاری، معاملات مسکن نسبت به دی ماه سال گذشته۱۵ درصد رشد داشت، گفت: پیش‌بینی من از بازار مسکن، عدم افزایش شدید قیمت‌ها و رشد معاملات با شیب ملایم است. در این بازار، معاملات در سطح قابل‌قبولی می‌ماند. تداوم این شرایط در بازار مسكن به تحولات ساير بازارها همچون بازار ارز در وهله­ اول، بازار بورس و همچنین طلا وابسته است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نظر شما