شناسهٔ خبر: 49610 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

راستاد مطرح كرد:

ضرورت سرمایه‌گذاری منسجم در زمینه تقویت كشتیرانی/ حمایت سازمان بنادر از شركت‌های كشتیرانی/ تلاش شركت‌های كشتیرانی برای ارتقاء سهم خود از بازار جهانی

سخنرانی راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاكید بر این مطلب كه حادثه سانچی در دست بررسی قرار دارد و نهایتا پاسخ شفاف به عموم جامعه داده خواهد شد تاكید كرد: در زمینه تقویت كشتیرانی نیاز به سرمایه‌گذاری منسجم‌تری وجود دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد راستاد معاون وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در بیست‌و پنجمین همایش ارگان‌های دریایی گفت: آنچه كه برای ما در تمامی حوادثی كه در حوزه بنادر و دریانوردی رخ می‌دهد درس‌آموزی از رخدادهای به وجود آمده است و تاثیری كه آموخته‌ها می‌تواند در ارتقای ایمنی دریانوردی ایفا كند.

وی از تشكیل كمیته بررسی برای علل حادثه سانچی و پیگیری جدی این كمیته خبر داد و گفت: برای حادثه سانچی در قالب تفاهم‌نامه چندجانبه متشكل از كشورهای ذینفع پپگیری ابعاد حادثه مطابق با استانداردهای بین‌المللی در دستور كار است و نهایتا پاسخ شفاف به عمون جامعه داده خواهد شد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: در حادثه سانچی یك شركت بزرگ ایرانی دچار خسارت شد. در این رخداد آنچه ضرورت دارد این است كه باید تمامی امكانات را به كار بگیریم تا از شركت‌های كشتیرانی در بازار پرنوسان جهانی حمایت كنیم تا این شركت‌ها سهم خود را از بازار جهانی دریافت كنند.

راستاد همچنین گفت: شركت‌های كشتیرانی، راهبردهای متنوعی را برای افزایش سهم خود در بازار جهانی در دستور كار قرار داده‌اند كه از جمله آن‌ها تشكیل اتحادیه‌های راهبردی، ورود به بحث ترمینال‌ داری و مواردی از این دسته است.

راستاد گفت: درآمد سالانه کشتیرانی های دنیا از محل کرایه حمل، ۳۸۸ میلیارد دلار است که ۵ درصد حجم تجارت جهانی را به خود اختصاص می دهد. در حال حاضر از ۲۲۹ فروند کشتی اقیانوس پیمای ما ۱.۱ درصد ضرفیت کل ناوگان را به خود اختصاص داده که با این وضعیت هم اکنون در رتبه بیستم قرار داریم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در حمل و نقل کانتینری جایگاه ما ضعیف تر است و باید در این حوزه خود را تقویت کنیم. سالانه در کل دنیا، ۱۴۵ میلیون TEU  کانتینر جابه جا می شود که این رقم در ایران ۳ میلیون TEU‌ است. بنابراین آمار نشان می دهد که در زمینه تقویت کشتیرانی نیاز به سرمایه گذاری منسجم تری وجود دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی، تربیت و آموزش دریانوردان را از دیگر اقداماتی که باید بر روی آن سرمایه گذار شود برشمرد و گفت: هم اکنون در حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر دریانورد در دنیا فعالیت می کنند و در چهار سال آینده ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر دیگر نیز دریانورد در رده افسری نیاز خواهیم داشت که ضرورت دارد ما در این حوزه تلاش کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تاکنون دریانوردان خوبی را به ناوگان معرفی کردیم و در این حوزه باید تمرکز بیشتری داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: موضوع ارتقای کیفیت و کمیت در مراکز آموزش عالی باید در اولویت های ما قرار گیرد. همچنین، در زمینه فعالیت بنادر، هم اکنون شرایط به گونه ای است که ارتقای رقابت پذیری، راهبرد بنادر تجاری جهان است و باید در این زمینه نیز در کشور اقدامات مناسب انجام شود.

وی ادامه داد: اگر ایران بخواهد در حوزه حمل و نقل دریایی به سمت بالاتری برود باید رقابت پذیری را ارتقا دهد و در این زمینه رویکرد ما استفاده از مزیت مقیاس است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: هم اکنون موضوع بنادر با آبخور ۱۷ متر به بالا و ظرفیت ۲۰ هزار TEU با پس کرانه مناسب در دنیا مطرح است و قطعا بسیاری از بنادر که گلوبال هاپ هستند با این وضع به بنادر فیدری تنزل می یابند و ما باید بنادر خود را زودتر توسعه دهیم زیرا میزان رقابت پذیری ما تعیین کننده جایگاه ما در بنادر دنیا است.

راستاد گفت: در شاخص رقابت پذیری ایران در سال ۲۰۱۷ و در آخرین ارزیابی ها رتبه ۶۹ جهان را به دست آورد در حالیکه دو کشور منطقه رتبه های ۱۷ و ۲۵ را دارند.

وی ادامه داد: در زمینه شاخص زیرساخت‌های حمل و نقل نیز رتبه ما در دنیا ۵۸ است در حالیکه دو کشور منطقه رتبه های ۵ و ۱۳ را دارند. همچنین در زیرشاخص کیفیت بنادر رتبه بنادر ما ۷۱ بوده که همه این آمارها نشان می‌دهد که راه بسیار دشواری را پیش‌رو داریم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: سازمان بنادر، راهکارهای منسجم و مدونی را به منظور ارتقای رقابت‌پذیری بنادر در دستور کار قرار داده است. در عین حال، افزایش نقش بخش خصوصی از سوی شرکت های بین المللی از دیگر کارهایی است که به مرور انجام خواهد شد.

وی همچنین گفت: برای اراضی توسعه بنادر به ویژه اراضی ۲۴۰۰ هکتاری پس کرانه بندر شهیدرجایی دنبال انبارداری نیستم بلیکه موضوع مراکز لجستیک و مراکز ارزش افزوده و مراکز تولیدی را دنبال می کنیم. همچنین، شکل گیری خوشه های صنایع بندری، ارتقای کمی و کیفی زیرساخت ها و افزایش بهره وری از تاسیسات بندر به دقت پایش می شود تا بدانیم در چه مسیری حرکت می کنیم.

راستاد خاطرنشان کرد: اتصال ریلی به بنادر نیز به صورت جدی از سوی سازمان بنادر دنبال می شود و بخشی از منابع حاصل به توسعه درسترسی بنادر به ریل و راه آهن اختصاص خواهد یافت.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: در حوزه گردشگری و گردشگری دریایی، احتیاج مبرم به ارتفای کمیت و کیفیت داریم که در این راستا از مشاورهای دارای باسابقه بهره خواهیم گرفت و بخشی از کار در این حوزه آغاز شده است.

وی تصریح کرد: مارین های خوبی در سواحل جنوب و شمال کشور ایجاد شده است و از سازندگان و تولیدکنندگان شناورهای گردشگری دریایی حمایت می شود.

راستاد همچنین گفت: در حوزه سالویج و نجات کشتی ها نیازمند شرکتی دارای برند و در حوزه بین المللی فعال هستیم و سازمان از شکل گیری شرکیت با قابلیت های مذکور حمایت های لازم را انجام خواهد داد.

نظر شما