شناسهٔ خبر: 49643 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

با امضای تفاهم‌نامه میان شركت راه آهن و شركت افق صنعت پارس صورت گرفت:

نخستين گام راه‌آهن برای راه‌اندازی ۳۰ نیروگاه خورشیدی

مازیار یزدانی با امضای تفاهم نامه احداث، راه اندازی و نگهداری از نیروگاه تولید برق تجدید پذیر راه آهن اولین گام را برای تولید ۳۰ نیروگاه خورشیدی در ایستگاه های خود برداشت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از  روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، تفاهم نامه «احداث، راه اندازی و نگهداری از نیروگاه تولید برق تجدید پذیر» امروز با حضور مازیار یزدانی معاون فنی و زیر بنایی راه آهن و مدیران و مشاوران راه آهن و شركت افق صنعت پارس به نمایندگی سیامك محمد شاهی رئیس هیات مدیره امضا شد.

در این مراسم مازیار یزدانی معاون فنی و زیر بنایی راه آهن گفت: با توجه به برقی سازی شبكه ریلی نیاز راه آهن به انرژی های نو روز به روز بیشتر می شود.

وی با اشاره به اینكه متاسفانه در زمینه استفاده از انرژی های نو دیر اقدام كردیم افزود: امیدواریم با دانش و همتی كه در كشور وجود دارد و نیازی كه به انرژی های نو به خصوص شبكه حمل و نقل به این نوع انرژی ها احساس می شود، به این كار سرعت بیشتری داده و این عقب افتادگی را جبران كنیم.

یزدانی با تاكید بر اینكه فضای كاردر راه آهن مهیا است و دفتر سرمایه‌گذاری راه آهن از ورود سرمایه گذار استقبال می‌کند، تصریح كرد: با توجه به برقی سازی شبكه ریلی نیاز راه آهن به انرژی های نو روز به روز بیشتر می شود و بسیاری از ایستگاه های جدید در مكانهایی قرار دارند كه به شبكه برق كشور دسترسی ندارند.

وی با تاكید بر اینكه رویكرد دنیا نیز به سمت استفاده از انرژی ها نو و پاك قرار گرفته است، اظهار داشت: از این اقدام در كشور ما نیز استقبال شده است و سرمایه‌گذاری در این زمینه بسیار زود بازده خواهد بود.

معاون فنی و زیر بنایی راه آهن با تاكید بر منافع زیست محیطی این اقدام خاطر نشان كرد: در راستای حفظ محیط زیست، همگان وظیفه داریم تا مصرف سوختهای فسیلی را كاهش داده و از انرژی های نو استفاده كنیم.

وی در عین حال با توجه به گستردگی مجموعه راه آهن گفت: پیگیری این اقدامات كه مفید و لازم الاجرا است از جمله اولویت های مطرح در راه آهن است.

یزدانی با تاكید بر نگاه راه آهن بر سودده بودن این سیستم حمل و نقلی اظهار داشت: در همایش دو سالانه NextStation میزبانی دوره بعدی به ایران و شهر یزد واگذار شد و از آنجا كه نگاه دوره بعد بر انرژی متمركز شده تلاش داریم تا در ایستگاه های اطراف یزد از این پروژه استفاده كرده و حرفی برای گفتن داشته باشیم.

تولید برق امن برای راه آهن

سیامك محمد شاهی رئیس هیات مدیره شركت افق صنعت پارس با تاكید بر اینكه ایران در مقایسه با سایر كشورهای دنیا می تواند ۲.۵ برابر بازدهی انرژی سولار داشته باشد: سیستم خورشیدی می تواند برقی امن برای راه آهن تولید كند.

وی با اشاره به اینكه این شركت تلاش می‌کند كه قابلیت سرمایه‌گذاری خارجی در كشور را فراهم كند و بنگاهی پولی و مالی محسوب نمی‌شود افزود: نگاه ما صنعتی است و هدف ما تنها سودآوری صرف نیست و قطعاً به دنبال منافع‌ای برای تأمین نظر سرمایه‌گذار هستیم.

محمدشاهی با اشاره به اشتغال‌زائی این شركت از یک‌سو و تأمین منافع برای كشور از سوی دیگر اظهار داشت: نه‌تنها در راه‌آهن بلكه در سایر صنایع در تأمین انرژی‌ها عقب افتاده‌ایم و این در حالی است كه كشور ما به لحاظ موقعیت جغرافیایی در مقایسه با سایر كشورها در ۱۰ درصد خوب دنیادر تأمین انرژی‌ها قرار دارد.

محمدشاهی با بیان اینكه بودجه ۳۰ دستگاه نیروگاه سولار برای ایستگاه‌های راه‌آهن در سال‌های ۲۰۱۸ – ۲۰۱۹ تأمین خواهد شد، گفت: از زمانی كه ایستگاه تهران به‌عنوان ایستگاه پایلوت مراحل اجرایی خود را آغاز كند، حداكثر تا ۴ ماه بعد قابل بهره‌برداری خواهد بود.

وی در عین حال تأکید كرد: اگرچه یارانه‌ها در انرژی فسیلی وجود دارد اما قطعاً نمی‌تواند در آینده به این‌گونه ادامه داشته باشد و در حال حاضر شاهد گام‌هایی برای كاهش این یارانه‌ها هستیم.

رئیس هیئت‌مدیره شركت افق صنعت پارس گفت: هر اقدامی كه بتوانیم برای بهتر برگزار شدن همایش NextStation انجام می‌دهیم و اگر ایستگاه راه‌آهن تهران به‌عنوان پایلوت به‌خوبی جواب دهد، حاضریم ایستگاه یزد را نیز آماده و در آن زمان قابل بهره‌برداری قرار دهیم.

نظر شما