شناسهٔ خبر: 49648 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی:

دنبال از رده خارج کردن لنج‌ها نیستیم/ سازمان بنادر به دنبال بهبود وضعیت ناوگان دریایی است

نادر پسنده مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ضرورت دارد تا نوسازی شناورهای سنتی و کشتی‌های قدیمی در دستور کار قرار بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، نادر پسنده در پنل تخصصی بیست و پنجمین همایش ارگان‌های دریایی افزود: هر چه سن ناوگان و شناورهای دریایی بالاتر برود به همان اندازه از ایمنی آنها کاسته خواهد شد، به همین خاطر نوسازی و جایگزینی شناورهای قدیمی با کشتی‌های جدید از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند.

وی با اشاره به اینکه موضوع نوسازی ناوگان دریایی به خصوص شناورهای قدیمی و سنتی موضوع تازه‌ای نیست، تاکید کرد: در تمامی دستورالعمل‌ها  و قوانین نیز موضوع رسیدگی به شناورهای سنتی در نظر گرفته شده است و در واقع مقررات نیز از اجرای آن دفاع می‌کند.

هنوز اتفاقی برای تعویض شناورهای فرسوده نیفتاده است

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه مدت‌های طولانی است که  در خصوص تعویض و جایگزینی شناورهای سنتی و قدیمی صحبت می‌شود اما تا امروز اتفاق عملیاتی خاصی در این حوزه نیفتاده است.

وی در توضیح منابع مالی که می‌توان از آنها برای تعویض و جایگزینی شناورهای قدیمی استفاده کرد نیز گفت: به عنوان مثال می‌توان از سود حاصل از ته لنجی‌ها و سود به دست آمده از تفاوت هزینه سوخت برای تعویض شناورهای سنتی استفاده کرد.

روش‌های مختلف برای تعویض شناورهای فرسوده

پسنده با اشاره به اینکه می‌توان از چند روش مختلف برای نوسازی  تعویض شناورهای سنتی بهره برد، تاکید کرد: استفاده از محل وجوه اداره شده سازمان، صندوق توسعه ملی نیز می‌تواند به عنوان منابع مالی در نظر گرفته شود. در واقع مسئولان می‌توانند از یارانه و ۴وام کم‌بهره یا بدون بهره برای تعویض شناورهای سنتی استفاده کنند.

وی همچنین تاکید کرد که سازمان متبوع وی تنها به دنبال  بهبود وضعیت ناوگان دریایی به خصوص شناورهای با سنین بالاست و به هیچ عنوان به دنبال آن نیست تا شناورهای سنتی مانند لنج‌ها را از رده خارج کند .شناورهای قدیمی مانند لنج‌ها، می‌توانند با کمی تغییر و بهبود وضعیت در بخش‌های مختلفی مانند شناور تفریحی خدمت‌رسانی کنند.

نظر شما