شناسهٔ خبر: 49652 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

فرمانده نیروی دریایی سپاه:

کشتی‌های آمریکایی از مسیر تعیین شده ایران در خلیج‌فارس عبور می‌کنند

علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: شورای عالی امنیت ملی برای کشتی های آمریکایی و ۶ کشور دنباله رو آن، آبراهه ای در خلیج فارس و دریای عمان مشخص کرده که باید از آن عبور کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، سردار علی فدوی روز سه شنبه در بیست ‌و پنجمین همایش ارگان‌های دریایی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان اعمال با اعمال حق حاکمیت خود آبراهه‌ای را برای کشتی‌های خارجی و آمریکایی‌ها تعریف کرده تا از این خط عبور و مرور کنند و تاکنون از این مقررات تخطی نکرده‌اند.

فدوی افزود: براساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی، کشتی‌های آمریکایی و ۶ کشور دیگر که سیاست آمریکا را دنبال می کنند، برای عبور از خلیج فارس و دریای عمان باید از آبراهه‌ای که مشخص شده عبور کنند.

به گفته وی، حفظ محیط زیست دریایی در دریای عمان و خلیج فارس برای ما اهمیت دارد و اجازه نمی دهیم که کشتی های خارجی آب توازن خود را در این دریاها تخلیه کنند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه یادآور شد: چندی پیش یک کشتی هندی که مخازن آب توازن خود را نزدیک جزیره لاوان تخلیه کرده بود، توقیف کردیم که پس از مدتی رها کردند در حالی که یک کشتی ایرانی دو سال به خاطر این مساله در هند توقیف شده بود.

فدوی از وضعیت محیط زیست دریایی خلیج فارس و دریای عمان انتقاد کرد و گفت: اگر با هلیکوپتر یا هواپیما بر فراز آبهای خلیج فارس و دریای عمان پرواز کنیم آلاینده های زیادی را در سطح دریا می بینیم.

وی افزود: کشتی ها خود را ملزم به رعایت مقررات زیست محیطی دریایی نمی دانند در حالی که اعمال قانون در این حوزه برعهده سازمان بنادر و دریانوردی و اگر حکمی صادر شود ما با تمام قدرت آن را اجرایی می‌کنیم.

نظر شما