شناسهٔ خبر: 49719 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مروری بر حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت:

افزایش ۹ درصدی میزان جابه‌جایی هوایی نسبت به سال گذشته/ مجوزهای دوره اول واردات هواپیما تا سال ۲۰۲۰ اعتبار دارد/ تشریح آخرین وضعیت پرواز‌ها در فرودگاه‌های کشور

فرودگاه مهرآباد اعلام خبر افزایش ۹ درصدی میزان جابه‌جایی هوایی نسبت به سال گذشته از سوی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، بیان خبر اعتبار مجوزهای دوره اول واردات هواپیما تا سال ۲۰۲۰ از سوی مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و تشریح آخرین وضعیت پرواز‌ها در فرودگاه‌های کشور با توجه به سامانه بارشی وارد شده به کشور از مهمترین اخبار حوزه هوایی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اهم اخبار حوزه هوایی طی یک هفته گذشته به شرح زیر است:

 تحویل نخستین بوئینگ اواخر امسال

فرزانه شرفبافی، مدیرعامل هواپیمایی ملی ایران (ایران ایر) به رویترز گفت: ایران ایر در تامین مالی هواپیمایی‌هایی که از بوئینگ و ایرباس می خرد، مشکلی ندارد اما درصورتی که آمریکا مجوز صادرات را تمدید نکند، تحویل این هواپیماها با مانع مواجه می شود.

وی در حاشیه کنفرانس یورومانی ایران در پاریس گفت: ایران ایر نخستین هواپیمای مسافربری بوئینگ را اواخر امسال دریافت خواهد کرد. همچنین انتظار می رود که هواپیماهای ایرباس سفارشی ایران (سفارش داده شده مطابق با نیازهای ایران) را از سال آینده دریافت کند.

آخرین وضعیت پرواز‌ها در فرودگاه‌های کشور

با بارش برف و باران سنگین در برخی از فرودگاه‌ها تعدادی از پرواز‌ها باطل شدند. در این بین فرودگاه گرگان به دلیل شرایط خاص جوی شب گذشته هیچ پروازی نداشت و یکی از پرواز‌های صبح امروز این فرودگاه باطل شده است.

در فرودگاه اهواز که روز گذشته به دلیل بالارفتن میزان گرد و غبار امکان پرواز وجود نداشت از صبح امروز پرواز‌ها طبق برنامه انجام می‌شود و این فرودگاه به حالت عملیاتی بازگشته است.

ورود هواپیمای سوخو سوپر جت روسی به فرودگاه مهرآباد

«مقصود اسعدی سامانی» در حاشیه مراسم معرفی این هواپیما در جمع خبرنگاران افزود: هواپیمای سوخو سوپر جت بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون دلار قیمت دارد و اجاره یا خرید آن نیازمند مجوز اداره خزانه داری آمریکا (اوفک) نیست.

وی با بیان اینکه چند شرکت ایرانی برای استفاده از این هواپیما ابراز علاقه کرده اند، اظهار داشت: اکنون ۱۰ درصد پروازها در ۴۵ فرودگاه کشور انجام می شود و استفاده از هواپیماهای کوچک در این فرودگاه ها برای شرکت های هوایی صرفه اقتصادی دارد که در عمل می تواند این فرودگاه ها را به یکدیگر متصل کند.

تشکیل ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)

علی رستمی عضو هیئت مدیره و معاون امور فرودگاهی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در این جلسه خط مشی ارگان‌ها و عوامل فرودگاهی را  «تسهیل امور برای مسافرین در طول ایام عید» با توجه به افزایش چشمگیر حجم سفرها تعیین کرد.

رستمی با اشاره به این نکته که در ایام نوروز تعداد سفرهای روزانه فرودگاه از حدود ۱۶۰ پرواز به نزدیک ۲۵۰ پرواز خواهد رسید گفت : برنامه ریزی ها بگونه ای خواهد بود که میزان تاخیر پروازها به حداقل برسد و شرکت های هواپیمایی موظف شدند علاوه بر اطلاع رسانی تاخیر پروازها در صورت لزوم از مسافران پذیرایی بعمل آورده و‌ امکانات رفاهی برای آن‌ها فراهم کنند.

برخورد جدی با دفاتر خدمات هواپیمایی متخلف

محمدرضا رضایی با اشاره به تعلیق و لغو فعالیت ۱۷ دفتر خدمات هواپیمایی در پی تخلفات صورت گرفته، گفت: روند نظارت بر دفاتر هواپیمایی و ایرلاین‌ها برای جلوگیری از اجحاف در حق مردم باید مستمر باشد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه همزمان با آغاز تعطیلات نوروز بازار خرید و فروش بلیت داغ می‌شود، تصریح کرد: نظارت مستمر بر نحوه عملکرد شرکت‌های هواپیمایی از نارضایتی مردم می‌کاهد.

تأکید بر حذف تدریجی پروازهای چارتری

رئیس سازمان هواپیمایی كشوری با بیان اینكه میزان جابه جایی ها در ۱۰ ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹ درصد افزایش یافته است، افزود: شركت های هواپیمایی نسبت به سیاستهای سازمان به خصوص اهدافی كه پس از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما دنبال شده است به خوبی آگاهی دارند كه لازم است نسبت به مدیریت فروش خود و حركت و حذف تدریجی پروازهای چارتری اقدامات لازم انجام دهند.

صدور روادید الکترونیکی در فرودگاه امام(ره)

با حذف برچسب های فیزیکی،صدور روادید الکترونیکی موجب سهولت مراجعات و کاهش قابل توجه زمان مسافران ورودی خواهد شد.

هم اکنون روزانه ۱۲۰۰ روادید در فرودگاه امام خمینی صادر و با این اقدام پیش بینی می شود این میزان تا ۳ برابر افزایش یابد.

نظر شما