شناسهٔ خبر: 49748 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان خبر داد؛

کاهش ۷۵ درصدی سوانح دریایی در بنادر هرمزگان/ شاهد جهش عملیاتی بندر شهید رجایی خواهیم بود

بندر شهید رجایی معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: در زمان تحریم ها نمی توانستیم برخی از تجهیزات بندری را وارد کشور کنیم لذا طرح های توسعه ای بندر شهیدرجایی متوقف شد اما در حال حاضر هیچ مشکلی در این بخش وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، مهدی نوفرستی در خصوص اینکه گفته می شود رقبای منطقه‌ای بندر شهید رجایی با افزایش ظرفیت‌ها توانسته‌اند این بندر را پشت سر بگذارند، تصریح کرد: ابتدا باید این سوال را مطرح کرد که به چه دلیل چنین اتفاقی رخ داده است؟ به طور قطع مساله تحریم در چنین اتفاقی اثرگذار بوده است. ما طی چند سال گذشته (دوران تحریم) نتوانستیم برخی تجهیزات را به بندر بیاوریم، اما در حال حاضر نه تنها این تجهیزات و تکنولوژی را به کشور وارد کرده ایم بلکه انتقال دانش هم صورت می گیرد. با ورود تجهیزات بندری بحث توسعه ای فاز سه بندر شهید رجایی در دستور کار قرار گرفته است.

امکان پهلوگیری بزرگترین کشتی های کانتینری دنیا در بندر شهید رجایی

وی با اعلام اینکه در حال حاضر بزرگترین کشتی های کانتینری دنیا می توانند در بندر شهید رجایی پهلوگیری کنند، گفت: همچنان قصد داریم ضریب ایمنی را افزایش دهیم. در سمت بندر نیز هرچقد ظرفیت افزایش یابد می توانیم ظرفیت های باری را بالا ببریم. طرح توسعه بخش عمده فاز سه بندر شهید رجایی نیز به زودی کلید می خورد و یال های شرقی و غربی فاز ۲ بندر نیز در حال نصب است و بر همین اساس شاهد جهش عملیاتی در بندر شهید رجایی خواهید بود.

وی افزود: ترمینال های ۱ و ۲ بندر شهید رجایی هم به مدت پنج سال ساماندهی شده اند و زمانی که شما یک قرارداد تقریبا بلند مدت را مدنظر قرار می دهید ترمینال دار برخلاف قراردادهای کوتاه مدت در خصوص کلیه موارد برنامه ریزی می کند و نیروی انسانی، تجهیزات آموزش و برنامه ریزی ها رنگ و بوی بلند مدت می گیرد.

در مباحث ملی خصوصی سازی محض معنا ندارد

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در خصوص اینکه پرسیده می شود که به چه دلیل اپراتوری بندر شید رجایی به جای بخش خصوصی به بخش غیر دولتی واگذار شده است، بیان کرد: عقیده بند این است که در مباحث ملی خصوصی سازی محض معنا ندارد. به طور مثال ترمینال کانتینری سنگاپور رقیب ندارد در حالی که ترمینال فله ای و مسافری آن دارای رقیب است، در بسیاری از کشورهای دیگر نیز وضعیت بر همین منوال است.      

کاهش ۷۵ درصدی سوانح دریایی

 وی به کاهش سوانح دریایی اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه ضریب موفقیت درشرایط جوی نامساعد کاهش می یابد اما در سال جاری ۷۵ درصد حادثه در شرایط جوی نامطلوب را به طور میانگین در کلیه بنادر استان هرمزگان کاهش داده ایم و شرایط اضطرار نیز در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹ درصد کاهش یافته است.

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با بیان اینکه یکی از اهداف سازمان بنادر و دریانوردی به ویژه در سال آینده نقش آفرینی بیشتر در مقوله نوسازی شناورهای تفریحی است خاطرنشان کرد:به طوری کلی زیرساخت های مسافری در اکثر بنادر توسط سازمان بنادر و دریانوردی ایجاد شده است و با توجه به مسئولیت اجتماعی سازمان، در بنادری که تحت مالکیت سازمان هم نیست اقدامات مختلفی صورت گرفته است.

بسته نوروزی سازمان بنادر در نوروز ۹۷

وی با اشاره به اینکه سه محور ایمنی بندر، ایمنی کشتی و ایمنی آبراه در بسته نوروزی سازمان بنادر و دریانوردی تعریف شده است، اظهار کرد: علاوه بر این سه محور، مقوله اضطرار و اطلاع رسانی نیز به عنوان دو محور دیگر این طرح مدنظر قرار خواهند گرفت. ۱۱ سال است که طرح نوروزی سازمان بنادر و دریانوردی در استان هرمزگان در دستور کار قرار می گیرد و از آن زمان تا کنون در مسیر مجاز، زمان مجاز و شناور مجاز حتی یک حادثه هم نداشته ایم.

نظر شما