شناسهٔ خبر: 49758 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

پرهيزكار در چهارمین كنفرانس بین‌المللی اقیانوس شناسی خلیج‌فارس:

ضرورت توجه به خرده اقليم‌ها در توسعه سواحل و درياها/ استفاده بهينه از سواحل و دريا؛ عامل اصلی پيشرفت كشورهای توسعه يافته/ تاکید بر توجه به نواحی جنوبی و شمالی كشور

سخنرانی پرهیزکار معاون وزير راه و شهرسازی در چهارمين كنفرانس بين‌المللی اقيانوس شناسی خليج‌فارس استفاده بهينه از سواحل و درياها را يكی از دلايل اصلی پيشرفت در كشورهای توسعه يافته دانست و گفت: خوشبختانه ايران نيز در نواحی جنوبی و شمالی كشور دارای سواحل و مرز دريايی بسياری است كه بايد در زمينه توسعه به آن توجه شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی داود پرهیزكار معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی كشور ضمن تشریح برنامه‌های دو روزه چهارمین كنفرانس بین‌المللی اقیانوس شناسی خلیج‌فارس با رویكرد توسعه پایدار منطقه مكران، چالش‌ها و راهكارها بیان كرد: از آنجایی كه همواره فصل مشتركی بین هوا و دریا وجود داشته و به صورت شبانه روز میزانی از جرم و انرژی بین آن‌ها تبادل می‌شود، كشورهای توسعه یافته در مدل سازی‌های شرایط جوی در هواشناسی جهانی از جفت مدل‌های جوی-اقیانوسی استفاده كرده و آن را مورد توجه ویژه قرار می‌دهند.

پرهیزكار در ادامه استفاده بهینه از سواحل و دریاها را یكی از دلایل اصلی پیشرفت در كشورهای توسعه یافته دانست و گفت: خوشبختانه ایران نیز در نواحی جنوبی و شمالی كشور دارای سواحل و مرز دریایی بسیاری است كه باید در زمینه توسعه به آن توجه شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت بحث توسعه چابهار و سواحل مكران در دولت دوازدهم بیان كرد: از آنجایی كه توسعه این منطق در اولویت اقدامات دولت فعلی قرار گرفته است ما نیز باید در جهت ایجاد شرایط مناسب برای توسعه پایدار آن تلاش كرده و اجازه تكرار سرنوشت زاینده‌رود، كارون و ... را كه همگی به دلیل اعمال توسعه ناپایدار ناشی شده‌اند را در این منطقه ندهیم.

این مقام مسئول در ادامه شرایط اقلیمی را یكی از شاخصه‌های مهم در تعیین مسیر توسعه پایدار در هر منطقه اعلام كرد و افزود: در توسعه دریایی نیز توجه به خرده اقلیم سواحل و دریا امری مهم محسوب شده كه تحقق آن نیز با همكاری بخش‌های مختلف همراه خواهد بود.

به گفته وی سازمان هواشناسی كل كشور با توجه به حساسیت بالای این نوع از توسعه اقدام به برگزاری كنفرانس بین‌المللی اقیانوس شناسی طی ١٠ سال گذشته در كشور كرده و مباحث گوناگونی در این حیطه را مورد بحث و بررسی قرار داده است.

رئیس سازمان هواشناسی كل كشور ادامه داد: توسعه پایدار منطقه خلیج فارس در سومین كنفرانس بین‌المللی اقیانوس شناسی به عنوان شعار اصلی این كنفرانس مطرح و دست‌آوردهایی را در این خصوص به همراه داشت كه آشنایی با روش‌های جدید در پیش‌بینی عددی هواشناسی دریایی و داده‌های ماهواره‌ای در حوزه اقیانوس شناسی، مانیتورینگ خلیج فارس و دریای عمان و همچنین راهكارهای كاهش آلودگی محیطی در این منطقه ازجمله آن به شمار می‌رود.

پرهیزكار در پایان توسعه پایدار با تمركز در سواحل مكران را شعار این دوره از كنفرانس بین‌المللی اقیانوس شناسی خلیج فارس مطرح كرد و گفت: امید داریم تا نتیجه این كنفرانس ضمن كمك به محققان و تصمیم‌گیران منجر به توسعه درست و صحیح در كشور نیز شود.

نظر شما