شناسهٔ خبر: 49803 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد:

انجام به موقع ۲ هزار و ۸۰۴ پرواز در فرودگاه مهرآباد طی دی ماه سال جاری/ ایران‌ایرتور، کیش‌ایر و معراج کمترین تأخیرهای پروازهای را داشته‌اند

فرودگاه مهرآباد با توجه به گزارش منتشر شده از سوی سازمانهواپیمایی کشور ۲ هزار و ۸۰۴ پرواز به موقع در فرودگاه مهرآباد در دی ماه سال جاری انجام گرفته و شرکت‌های هواپیمایی ایران ایرتور، معراج و کیش ایر کمترین تاخیرهای پروازی را در بین شرکت هوایی در این ماه به خود اختصاص داده اند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، این آماری است که سازمان هواپیمایی کشوری روز یکشنبه منتشر و اعلام کرد که از مجموع پروازهای مورد اشاره در فرودگاه مهرآباد در دی ماه، ۳ هزار و ۳۰۶ پرواز تاخیر داشت اما ۲ هزار و ۸۰۴ پرواز به موقع انجام شده است.

بررسی آمارهای مربوط به تاخیر پروازها از مهرآباد تهران نشان می دهد، در این ماه ۶۱ درصد پرواز شرکت هواپیمایی آتا ایر، ۵۸ درصد پرواز شرکت هوایی ایران ایر و ۵۷ درصد پرواز شرکت هواپیمایی کارون با تاخیر همراه بوده است.

شرکت هواپیمایی ایران ایرتور با ۲۸ درصد، شرکت هواپیمایی معراج با ۳۱ درصد و شرکت هواپیمایی کیش ایر با ۳۳ درصد، کمترین تاخیرهای پروازی را در بین شرکت هوایی در این ماه به خود اختصاص داده اند.

همچنین در این ماه شرکت هوایی زاگرس ایر از مجموع ۵۶۶ پرواز، ۲۷۰ مورد را با تاخیر انجام داد، شرکت هوایی کاسپین از ۴۵۶ پرواز، ۲۲۱ پرواز تاخیری، شرکت هوایی کیش ایر از مجموع ۴۴۲ پرواز، ۱۴۸ مورد تاخیری، قشم ایر از ۳۸۶ پرواز ۱۹۸ پرواز تاخیری، هواپیمایی تابان از ۳۴۹ پرواز ۱۴۲ پرواز تاخیری، ایران ایرتور از۲۹۰ پرواز ۸۰ مورد تاخیری، معراج از ۶۱ پرواز خود ۱۹ پرواز تاخیری، شرکت جدید هوایی سپهران از مجموع ۱۸۵ پرواز ۶۲ پرواز تاخیری و شرکت ساها از مجموع ۱۰۸ پرواز از فرودگاه مهرآباد ۳۹ پرواز تاخیری داشته است.

آمارها نشان می دهد که در ۲۴ ماه گذشته به طور متوسط ۵۰ درصد پروازهای هوایی از فرودگاه مهرآباد تهران با تاخیر انجام شده و شرکت های هوایی ۵۰ درصد پروازها خود را به موقع انجام داده اند.

حقوق مسافران 

بر اساس کنوانسیون بین المللی ورشو که در بیشتر کشورهای جهان اجرا می شود، چنانچه شرکت های هواپیمایی با تاخیر پروازی خود موجب ضرر و زیان مسافری شوند با شکایت مسافر به دادگاه، شرکت هواپیمایی مسئول خسارت بوده و معمولا حق و حقوق مسافران را در این زمینه شرکت هوایی ذیربط پرداخت می کند.

بر اساس این کنوانسیون بین المللی مسافران پس از پنج ساعت تاخیر حق دارند پروازشان را لغو و پول بلیت خود را به طور کامل از شرکت هوایی دریافت کنند. در حالی که در بسیاری از فرودگاه های کشور تاخیر پروازی به بیش از ۱۰ ساعت هم رسیده است اما برای پرداخت نکردن خسارت به مسافران، شرکت های هوایی پرواز خود را لغو نکرده، بلکه تاکید می کنند مسافران همچنان در سالن فرودگاه منتظر بماند.

بر اساس دستورالعمل رعایت حقوق مسافران هوایی که توسط سازمان هواپیمایی کشوری ابلاغ شده در صورت تاخیر پروازها به حدود ۲ ساعت، شرکت هوایی مکلف است امکاناتی مانند تماس تلفنی رایگان، پذیرایی مناسب، غذا و محل اسکان موقت را در اختیار مسافران خود قرار دهد.

بر اساس دستورالعمل رعایت حقوق مسافران در صورت تاخیر پروازها نماینده شرکت هوایی موظف است با حضور به موقع در بین مسافران با احترام نسبت به اطلاع رسانی صحیح در خصوص دلایل تاخیر پروازها اقدام کند، در حالی که این ضرورت اقدام را در فرودگاه های کشور کمتر شاهد هستیم و معمولا مرکز اطلاعات فرودگاه بدون توضیح و با عذرخواهی تنها به اعلام تاخیر پرواز اکتفا می کند.

براساس این آیین نامه در صورت تاخیر بیش از یک ساعت و کمتر از ۲ ساعت، شرکت های هوایی باید از مسافران پذیرایی کنند مشروط بر اینکه پذیرایی باعث افزایش زمان تاخیر پرواز نشود.

در تاخیر بیش از ۲ تا ۴ ساعت انجام پذیرایی مناسب با توجه به امکانات فرودگاهی، از جمله امکان برقراری ارتباط تلفنی برای اطلاع رسانی، تغییر پرواز در صورت درخواست مسافر، انجام اقدام های لازم برای اعزام با سایر شرکت های هواپیمایی در صورت درخواست مسافر و یا انتقال به مقصد نهایی از طریق مسیرهای جایگزین به غیر از مسیر درج شده در بلیت و پرداخت کامل وجه بلیت به مسافر در صورت انصراف مسافر توسط شرکت هوایی ذیربط ضروری است./

نظر شما