شناسهٔ خبر: 49936 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

حق‌شناس مطرح کرد؛

تجمیع و ساماندهی نمایشگاه‌های صنایع‌دریایی در یک نمایشگاه/ عرضه تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان در پنجمین نمایشگاه بین‌المللی دریایی

هادی حق شناس معاون اموردریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر این مطلب که نمایشگاه‌های دریایی در سال آتی (۹۷) در قالب یک نمایشگاه برای بالابردن کیفیت تجمیع می‌شوند، گفت: از سال آتی همه ارگان‌های دریایی مکلف خواهند بود تا در یک نمایشگاه شرکت کنند و انجمن صنفی صنایع دریایی کشور نیز تلاش می‌کند تا با همکاری دبیرخانه ارگاه های دریایی کشور متولی برگزاری نمایشگاه شود.

هادی حق‌شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره جزئیات پنجمین نمایشگاه بین‌المللی دریایی، اهداف و تصمیمات کلانی که قرار است در این‌باره اخذ شود به ارایه نکاتی پرداخت و گفت: پنجمین نمایشگاه بین المللی دریایی در این دوره با متولی گری شرکت دانش‌پژوهان برگزار می‌شود. در این نمایشگاه بیش از ۶۰ شرکت داخلی و بین‌المللی مشارکت دارند.

حق‌شناس در بیان اهداف برگزاری این نمایشگاه، خاطرنشان کرد: فلسفه برگزاری این نمایشگاه که توسط دبیرخانه شورای‌عالی ارگان‌های دریایی پیش‌بینی شده است هدف این است که صنایع کشور و همچنین شرکت‌های کشتیرانی بتوانند تولیدات خود را در بخش دریا عرضه کنند.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های نمایشگاه صنایع دریایی این است که بخشی از شرکت‌های دانش بنیان در حوزه دریا هم در این نمایشگاه شرکت دارند تا بتوانند دستاوردهای خود را در نمایشگاه عرضه کنند تا شرکت‌های دریایی از تولیدات آنها استفاده کنند.

وی با یادآوری این مطلب که ایران به ویژه در جنوب کشور دارای سواحلی طولانی و با اهمیت مکران و خلیج‌فارس است، از تلاش برای بهره مندی از ظرفیت های سواحل کشور خبر داد و گفت: متاسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های دریایی استفاده کنیم و عمدتا اقتصاد ما مبتنی بر نفت و گاز و برخی از منابع طبیعی است و شعار اقتصاد دریاپایه تاکنون تحقق پیدا نکرده است که علت این است که تاکنون نتوانسته ایم ظرفیت‌های بالقوه موجود را به ظرفیت های بالفعل تبدیل کنیم.

حق‌شناس افزود: عمدتا از ظرفیت‌های دریا یا در اکتشافات نفت یا صادرات فرآورده‌های نفتی و یا نیازهای وارداتی استفاده شده است.  البته توانستیم در سال های اخیر صادرات نفتی قابل توجهی داشته باشیم اما می دانیم که دریا فقط صادرات و واردات و نفت نیست بلکه صنایع مرتبط با دریا فراوان است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از جمله ظرفیت های قابل استفاده دریا را ظرفیت های گردشگری عنوان کرد و گفت: به عنوان مثال ساده امروزه گردشگری دریایی یکی از مهمترین بهره برداری‌هایی است که می‌توان از دریا داشت. اما ما هم اکنون از این ظرفیت‌ها، کمتر استفاده می‌کنیم.

وی افزود: در شمال کشور، صرفا قایق‌های موتوری گردشگران را در ساحل دریا می‌گردانند و بنادری که می‌توانند محل گردش گردشگران از بنادر ایران به بنادر خارج از کشور در شمال باشند تاکنون در دستور کار نبوده‌اند.

حق شناس یادآور شد: در بنادر جنوب نیز تنها بنادر قشم و کیش هستند که سواحل گردشگری محسوب می‌شوند که در این چند سال گذشته سازمان بنادر و دریانوردی از محل وجوه داده شده تسهیلات قابل‌توجهی ارایه کرده است و کارهای خوبی نیز در این دو بندر برای استفاده از ظرفیت‌های گردشگری در حال انجام است.

وی تصریح کرد: باید بپذیریم که همه ظرفیت‌های خلیج‌فارس و دریای عمان به این دو بندر ختم نمی‌شود به ویژه در سواحل مکران که ۷۰۰ کیلومتر است و سواحل بکری است که باید مورد بهره برداری بهینه قرار بگیرد، باید تلاش‌های بیشتری انجام شود.  

معاون اموردریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: شرط استفاده از این سواحل (سواحل مکران و خلیج فارس) این است که صنایع دریایی و شرکت های دریایی و همه ارگان هایی که در بخش دریای فعال هستند بتوانند امکانات خود را عرضه کنند و مردم هم بتوانند از ان امکانات بهره مند شوند که نمایشگاه صنایع دریایی محل مناسبی برای عرضه این قبیل محصولات است.

حق شناس یکی از دستورکار آتی سازمان بنادر و دریانوردی را ساماندهی نمایشگاه‌های دریای عنوان کرد و افزود: در سال جاری هم در دی ماه و هم در بهمن و هم در اسفندماه نمایشگاه های مختلفی در تهران، کیش و سایر بنادر داشته‌ایم که همگی آنها نیز تحت عنوان نمایشگاه‌های دریایی برگزار شده و در حال برگزاری هستند. در تلاش هستیم از طریق ارگان‌های دریایی کشور بتوانیم این نمایشگاه‌ها را تجمیع کنیم تا یک نمایشگاه را در طول سال تحت‌عنوان نمایشگاه دریایی برگزار کنیم. اگر این اتفاق بیفتد حضور موثرتر شرکت‌های بین‌المللی و داخلی را شاهد خواهیم بود که به ارتقای این صنعت منجر می‌شود.

وی تاکید کرد: در ارگان های دریایی مصوب شده و به دبیرخانه هماهنگی ارگان های دریایی نیز اعلام شده و از سال آتی همه ارگان‌های دریایی مکلف خواهند بود تا در یک نمایشگاه شرکت کنند و انجمن صنفی صنایع دریایی کشور نیز تلاش می کند تا با همکاری دبیرخانه ارگاه های دریایی کشور متولی برگزاری نمایشگاه شود.

جزئیات شرکت در همایش سه موضوعه پدافند غیرعامل، مدیریت بحران و HSE در بندر امام‌خمینی

حق‌شناس همچنین از حضور خود در نشستی در بندر امام خمینی در ابتدای هفته خبر داد و گفت: سه موضوع پدافند غیرعامل، مدیریت بحران و HSE در بندر امام‌خمینی در همایشی تحت همین موضوع برگزار شد که البته هر ساله در یکی از بنادر کشور برگزار می شود.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی فلسفه این همایش را تبادل تجربیات بنادر کل کشور عنوان کرد و گفت: تلاش می‌کنیم تا در همایش‌ها، آموزش‌های همگانی ارایه دهیم تا از حوادث غیرایمن در بنادر کشور جلوگیری کنیم.

وی تصریح کرد: بخشی از کانال های دسترسی به بندر امام و همچنین بخشی از خورموسی مورد بازدید قرار گرفت. به نظر می‌رسد در صورتیکه طرح جامع امام به طور کامل اجرا بشود موفقیت خوبی در بندر امام‌خمینی رقم بخورد.  

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانورد همچنین گفت: در ۱۱ ماهه سال جاری تقریبا ۱۴۰ میلیون تن کالایی که وارد کشور شده (تخلیه، بارگیری، صادرات و واردات، ترانزیت و ترانشیپ) ۴۰ میلیون تن آن در بندر امام‌خمینی تخلیه و بارگیری شد و ۸۰ میلیون تن آن در بندر شهیدرجایی انجام شد که نشان از اهمیت این دو بندر در تخلیه و بارگیزی و صادرات و واردات دارد.

حق‌شناس ادامه داد: از نظر کشتی‌های حامل کالاهای خطرناک در بنادر ملکی ایران نیز تقریبا ۴۰ درصد کشتی‌هایی که حامل کالاهای خطرناک هستند در بندر امام تردد می‌کنند و از این جنبه مهم است که این بندر تجهیزات ایمنی مهمی داشته باشد.

وی موضوع ایمنی، بهداشت و سلامت را در بنادر کشور برای آنکه بتوان از حوادثی که ممکن است برای کشتی، کالا و انبار، محوطه و مخازن رخ دهد حائز اهمیت برشمرد. 

نظر شما