شناسهٔ خبر: 49943 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل اعلام کرد:

۶۳۲۳ کیلومتر طول راه‌های مواصلاتی استان اردبیل/نیاز به ساخت ۶۷۲ کیلومتر بزرگراه‌ در چشم‌انداز میان‌مدت

محبوب حیدری مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با اعلام این که طول راه‌های مواصلاتی استان ۶۳۲۳ کیلومتر است، گفت: بزرگراه‌های موردنیاز استان در چشم‌انداز میان‌مدت ۶۷۲ کیلومتر است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه و شهرسازی استان اردبیل، محبوب حیدری مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل در جلسه بررسی راه‌های مواصلاتی استان اردبیل با اعلام این مطلب افزود: اولین جاده که با تسطیح راه‌های مالروی قدیمی جهت عبور و مرور محدود آن زمان احداث شد در سال ۱۳۰۳ ه ش بین اردبیل و سراب – تبریز شروع شد متعاقب آن راه‌های اردبیل – خلخال و اردبیل – مشکین‌شهر نیز احداث شد.

وی گفت: اولین جاده مهندسی در اواخر سلطنت رضا شاه توسط مهندسین آلمانی از اردبیل به طرف گیلان که از روستای ننه کران عبور می‌کرد شروع شد که با وجود احداث قسمت اعظم زیرسازی و پل‌های کوچک با هجوم متفقین به ایران در شهریور ۱۳۲۰ نیمه‌کاره رها شده و به مرور زمان از بین رفت.

حیدری افزود: در سال ۱۳۵۷ که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید اردبیل به‌وسیله یک راه شوسه که با آسفالت سرد روکش شده بود به سراب وصل می‌شد و با ۳ جاده خاکی درجه ۲ نیز به خلخال – آستارا و مشکین‌شهر منتهی می‌شد و یک جاده خاکی نیز مشکین‌شهر را به گرمی – بیله سوار و مغان وصل می‌کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل در خصوص وضعیت بزرگراه‌های استان افزود: طول بزرگراه‌های موجود استان اردبیل ۱۳۷ کیلومتر است و در حال حاضر نیز قطعاتی از بزرگراه اردبیل –سرچم بزرگراه سه‌راهی صحرا – مشکین‌شهر، پارس‌آباد – سربند و ... در دست احداث است.

وی در ارتباط با طول راه‌های آسفالته استان (بزرگراه، راه اصلی، راه فرعی و راه روستایی) گفت: بزرگراه به طول ۱۳۷ کیلومتر، راه اصلی به طول ۷۱۶ کیلومتر و راه فرعی به طول ۷۰۲ کیلومتر در مجموع به طول ۱۵۵۵ کیلومتر که کلاً آسفالت است و راه روستایی در مجموع ۴۷۶۸ کیلومتر می‌باشد که ۲۸۲۱ کیلومتر آن آسفالته است.

حیدری در خصوص میزان کمبود بزرگراه‌های استان اردبیل افزود: بزرگراه‌های موردنیاز استان در چشم‌انداز میان‌مدت ۶۷۲ کیلومتر است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل در مورد وضعیت جاده سرچم و وضعیت پونل – خلخال نیز گفت: جاده اردبیل سرچم به طول ۱۸۰ کیلومتر است که ۱۵ کیلومتر از آن به بزرگراه تبدیل شده و ادامه آن تا کیلومتر ۳۵ در دست اجرا هست و مطالعات آن تا کیلومتر ۸۰ انجام شده و مابقی نیز در دست مطالعه برای تبدیل به بزرگراه است.

وی افزود: محور پونل خلخال یکی از راه‌های ارتباطی جنوب استان به شمال کشور است که ۱۸ کیلومتر از آن در حوزه استحفاظی استان اردبیل واقع شده و لازم به توضیح است حدود ۸ کیلومتر از محدوده استان اردبیل نیاز به بهسازی داشته که در سال ۹۵ انجام و تکمیل شده است.

حیدری تصریح کرد: با توجه به برف‌گیر بودن انتهای حوزه استحفاظی استان اردبیل و ابتدای حوزه استحفاظی استان گیلان و احتمال سقوط بهمن و به جهت حفظ ایمنی مترددین راه مذکور با بارش سنگین برف مسدود می‌گردد و تردد از محور خلخال – اسالم صورت می‌گیرد که حذف محدوده برف‌گیر محور مذکور و احداث واریانت جدید در دست مطالعه است.

نظر شما