شناسهٔ خبر: 49987 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مجید کیانپور:

باید تکنولوژی ناوبری و صنعت هوانوردی نوسازی شود/ وزارت راه و شهرسازی برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل تلاش زیادی کرد/ کارنامه آخوندی با وجود اعتبارات و منابع قابل قبول است

كیانپور عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور در تمام شقوق ریلی، جاده‌ای و هوایی تلاش زیادی کرده است، تاکید کرد: باید منابع پولی لازم جهت ارائه تسهیلات به شرکت‌ها و ایرلاین‌ها در نظر گرفته شود.

مجید کیانپور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره سانحه سقوط هواپیمای تهران- یاسوج اظهار داشت: ابتدا باید جعبه سیاه هواپیما پیدا و بازگشایی شود، سپس با گزارش‌های شرایط جوی و وضعیت هواپیما مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: در حال حاضر سؤالاتی مبنی بر مقصر اصلی این اتفاق قابل پاسخ نیست.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید در نظر داشت که استیضاح دردی از کشور دوا نمی‌کند. بلکه باید به دنبال پیش‌گیری و توسعه زیرساخت‌ها،‌استفاده از ابزار‌های نوین روز جهانی برای بهره‌برداری به بهترین نحو از شرایط موجود در راستای توسعه کشور بود.

نماینده مردم درود و ازنا تأکید کرد: برای توسعه زیرساخت‌ها و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل باید بودجه مورد نیاز این امر در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد.

کیانپور با اشاره به انگیزه وزارت راه و شهرسازی برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور در تمام شقوق ریلی، جاده‌ای و هوایی گفت: تلاش‌های بسیاری در این خصوص انجام شد اما در ابتدا باید منابع پولی لازم جهت ارائه تسهیلات به شرکت‌ها و ایرلاین‌ها در نظر گرفته شود و از طرف دیگر باید برای استفاده مناسب از پسابرجام و جلوگیری از اثرگذاری تحریم‌ها تمهیداتی در نظر گرفته شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه « تاثیر تحریم‌ها بر حمل‌ونقل بسیار پررنگ است» خاطرنشان کرد: متوسط عمر ناوگان هوایی کشور نزدیک به ۲۳ سال و دو برابر نرم جهانی است لذا باید تلاش شود از تمام ابزار و امکانات روز استفاده شود.

نماینده مردم درود و ازنا راهکار استفاده از هواپیماهای اجاره‌ای را مطرح کرد و گفت: باید برای پایین آمدن سن ناوگان هوایی تلاش شود تا شاهد سوانح کمتری در حوزه حمل‌و‌نقل هوایی باشیم.

وی  یادآور شد: هر یک از نمایندگان دغدغه‌های مربوط به زیرساخت‌های جاده‌ای و ارتقا آن‌ها به چهار خطه یا آزادراهی، کاهش تلفات ناشی از حوادث رانندگی و پرواز منظم با هواپیماهای ایمن در حوزه انتخابیه خود را دنبال می‌کنند.

نایب‌رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: باید تکنولوژی ناوبری تقویت و صنعت هوانوردی را به روز کرد.

مجید کیان‌پور افزود: «در هر حادثه، یک انسان، یک وسیله، محیط‌ زیست و عوامل دیگر دخیل هستند و بنابراین همه تقصیر را نمی‌توان بر گردن یک نفر آن هم وزیر انداخت. البته در حادثه هواپیمای تهران – یاسوج کارشناسان فرانسوی هم به تهران آمدند و در حال بررسی همه جوانب این حادثه هستند که البته به نظر می‌رسد با توجه به همه شرایط می‌توان گفت که عامل انسانی در بروز این حادثه دخیل بوده است».

نایب‌رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: «تا پایان بررسی این سانحه، پیدا شدن جعبه سیاه و رمزگشایی آن نمی‌توان عامل یا عوامل سقوط هواپیما را به‌طور قطع بیان کرد. اما در این میان آنچه اهمیت بالایی دارد اینکه زیر ساخت‌های توسعه حمل ونقل باید تقویت شوند و آنقدر صنعت حمل‌و‌نقل کشور توسعه یابد و به روز شود که به شاهراه بین‌المللی دست یابیم و حرفی برای گفتن داشته باشیم».

وی گفت: روزانه ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ پرواز صورت می‌گیرد و با یک سانحه - که البته نباید رخ دهد – نمی‌توان حکم به بی‌کفایت وزیر داد و استیضاح او را کلید زد. اما با توجه به شرایط جوی و دیگر عواملی که بر این حادثه تاثیر‌گذار بوده‌اند، می‌توان عامل انسانی را هم در این سانحه دخیل دانست که احتمالش بسیار زیاد است اما باید منتظر ماند و دید که نتیجه بررسی‌ها و کارشناسی‌ها چه می‌شود؟

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی درباره عملکرد وزارت راه‌وشهرسازی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم گفت: «به نظر من با وجود امکانات، اعتبارات، منابع و همه مقدوراتی که در اختیار آخوندی بوده است، می‌توان نمره قابل قبولی برای وزیر در این دوره متصور بود».

نظر شما