شناسهٔ خبر: 50004 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

تابش خبر داد:

کمک چشمگیر دولت با سرعت و گشاده‌دستی به زلزله‌زدگان کرمانشاه/ تداوم بازسازی مناطق آسیب‌دیده در تعطیلات نوروز

علیرضا تابش رییس بنیاد مسکن گفت: من در اکثر حوادث طبیعی اعم از زلزله و سیل سابقه خدمت دارم و گواهی می‌دهم که هیات دولت و به ویژه دکتر نوبخت، در این زلزله، بیشتر از هر حادثه مشابه دیگری با سرعت و ‌گشاده دستی به کمک مردم آمد.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، روابط عمومی استانداری کرمانشاه عصر چهارشنبه به نقل از علیرضا تابش در نشست ستاد بازسازی مناطق زلزله ‌زده کرمانشاه افزود: با وجود هزینه‌های سنگین استقرار ستادهای معین، از امروز ستادهای معین استانهای خراسان رضوی و مازندران در سرپل ذهاب به کمک بازسازی شهر آمده اند.

وی اظهار کرد: مقررات اداری در استان کرمانشاه در بازسازی مناطق زلزله‌ زده بسیار دست و پاگیر بوده است، بوروکراسی ادارات در استانهای دیگری که زلزله زده بوده اند به اندازه کرمانشاه دست و پاگیر نبوده لذا از مدیران استان خواهش می کنم با جسارت بیشتری به کمک زلزله زدگان بیایند.

وی در ادامه گفت: کار آواربرداری شهر سرپل ذهاب باید تا عید نوروز به گونه ای باشد که شهر از نظر بصری، آماده بازسازی پرشتاب باشد.

تابش با بیان اینکه بازسازی مناطق زلزله ‌زده در تعطیلات نوروز نیز بی وقفه ادامه دارد، از استاندار کرمانشاه خواست حمل و نقل مصالح در ایام عید نوروز آزاد باشد.

رییس بنیاد مسکن، از بانکهای استان نیز تقاضا کرد: تا ۲۵ اسفند ماه به انعقاد قراردادها و پرداخت تسهیلات به مردم زلزله ‌زده ادامه دهند. 

وی در پایان گفت: مصالح ساختمانی برای بازسازی مناطق زلزله ‌زده کرمانشاه عمدتا از داخل استان تهیه می شود، مردم باید مشارکت کنند تا زودتر کار بازسازی به اتمام برسد.

عملیات اجرایی ساخت ۳۲ مدرسه در مناطق زلزله زده کرمانشاه

استاندار کرمانشاه نیز با بیان اینکه عملیات اجرایی ساخت ۳۲ مدرسه در مناطق زلزله ‌زده استان آغاز شده گفت: به هر شکل ممکن باید تمامی مدارس لازم برای سال تحصیلی آینده آماده بهره‌ برداری شوند.

هوشنگ بازوند افزود: از مجموع هشت هزار واحد جایگاه دام روستایی احداثی در مناطق زلزله زده، پرونده یک هزار و ۲۶۱ واحد جایگاه دام روستایی تشکیل و به بانکهای عامل شامل پست بانک، بانک توسعه تعاون و بانک کشاورزی معرفی شده اند. 

وی اظهار کرد: اعتبارات لازم برای ساخت حدود چهار هزار و ۸۰۰ جایگاه دام روستایی به‌ شکل بلاعوض و تسهیلات به جهاد کشاورزی تخصیص یافته است. 

استاندار کرمانشاه تاکید کرد: فرمانداران شهرستانهای زلزله ‌زده با همکاری جهاد کشاورزی باید زمینه جذب سریع اعتبارات را فراهم کنند. 

بازوند اضافه کرد: فرمانداران تا روز دوشنبه هفته آینده به ما اعلام کنند که علت کوتاهی در بازسازی شهرهای زلزله زده مشخصا شهرداران هستند یا نظام مهندسی؟ اگر شهرداران کوتاهی کنند از شوراهای شهر می خواهیم که بخاطر مردم شهرداران چابک تری انتخاب و معرفی کنند و اگر نظام مهندسی مقصر باشد از نظام‌های مهندسی دیگر استانها برای کمک به مردم مناطق زلزله‌ زده دعوت به همکاری می کنیم.

زمین لرزه ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله و ۳۲ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه ۶۲۰ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشته است. 

این زلزله به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۰ روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرده و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیش از ۱۰۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیده اند./

نظر شما