شناسهٔ خبر: 50052 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر خدمات نظام‌مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی در مشهد:

اجتناب از تکفل همزمان مسؤولیت‌های متعارض، از اصول اخلاق حرفه‌ای در مهندسی است

مراسم مدیرکل دفتر خدمات نظام‌مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی در خصوص اخلاق حرفه‌ای در مهندسی ساختمان گفت: اخلاق، بایدها و نبایدهایی در رفتار انسان است که دارای ارزشی مافوق ارزش‌های مادی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی، در این مراسم که عصر روز پنجشنبه سوم اسفندماه در محل هتل میثاق مشهد و با حضور محمدرضا اخوان عبداللهیان مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی، حسین کامران رئیس اداره نظام‌مهندسی ساختمان خراسان رضوی، برخی مدیران و اعضای سازمان نظام‌مهندسی استان برگزار شد، منوچهر شیبانی اصل در خصوص اخلاق حرفه‌ای در مهندسی ساختمان گفت: اخلاق، بایدها و نبایدهایی در رفتار انسان است که دارای ارزشی مافوق ارزش‌های مادی است.

وی همچنین به تعریف مهندس اشاره کرد و افزود: مهندس کسی است که از دانش تخصصی در رشته‌ای خاص برخوردار است و با خلاقیت، مسائل مختلفی را در حوزه تخصصی خود حل می‌کند و آسایش و رفاه بیشتری را برای مردم فراهم می‌کند.

مدیرکل دفتر خدمات نظام‌مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: لازم است مهندسین ضمن توجه به اخلاق حرفه‌ای به عنوان اصل پایه، لازم است از شاخصه‌هایی چون وحدت، مسؤولیت پذیری، احترام به قوانین و مقرراتی و حقوق  شهروندی، عشق به کار، نظم‌پذیری، تحمل سختی‌ها برای سرمایه‌گذاری و میل به کارهای برتر و فوق‌العاده برخوردار باشند.

وی تصریح کرد: رعایت اخلاق توسط مهندسان در تمامی فعالیت‌های مهندسی ضروری است، چرا که در درازمدت، رضایت، آرامش خاطر، طول عمر و منافع معنوی و مادی بیشتری را برای ایشان همراه خواهد داشت و از همه مهم‌تر مهندسان باید شخصاً ناظر و مراقب اعمال و افکار خویش در همه بخش‌ها باشند.

شیبانی اصل به تصویب نظام‌نامه رفتار حرفه‌ای اخلاقی در مهندسی ساختمان در سال ۹۴ اشاره کرد و گفت: اجتناب از تکفل همزمان مسؤولیت‌ها که زمینه و موجبات قبول منافع متعارض را فراهم آورد، لازمهٔ اخلاق حرفه‌ای در مهندسی است.

وی در پایان از اخوان عبداللهیان مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی که جزو اولین نفراتی بودند که پروانه مهندسی خود را تودیع کردند، تقدیر و تشکر کرد.

همچنین در این مراسم حسین کامران رئیس اداره نظام‌مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی گفت: بالغ بر ۳۵ هزار نفر مهندس در استان عضو این سازمان هستند که این موضوع از دو جهت قابل‌توجه است؛ اول اینکه حضور این میزان از تحصیل‌کردگان، فرهیختگان و اساتید بزرگ حوزه ساختمان در کشور باعث افتخار ماست و از زاویه‌ای دیگر فراهم آوردن شرایط کار حرفه‌ای از مسؤولیت‌هایی است که می‌طلبد مسئولان امر نگاه ویژه‌ای به منظور مساعد ساختن شرایط کاری برای این عزیزان داشته باشند.

وی گفت: مهندسین نیز باید در زمینه تعریف فرصت‌های شغلی جدید خلاقیت داشته و کار تیمی و گروهی را بسط دهند.

علی مختاری عضو هیئت‌علمی و دکترای تخصصی مدیریت پروژه‌های اقتصادی و  محمدهادی مهدی نیا، دکتری مهندسی شهرسازی و عضو شورای اسلامی شهر مشهد مقدس از دیگر سخنرانان این مراسم بودند.

گفتنی است در این مراسم همچنین از پیشکسوتان مهندسی استان و مدیران اسبق سازمان نظام‌مهندسی خراسان رضوی تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

شایان‌ذکر است پنجم اسفندماه به مناسبت بزرگداشت سالروز میلاد خواجه نصیرالدین طوسی به نام روز مهندسی نام‌گذاری شده است و این مراسم به همین مناسبت برگزار شد.

نظر شما