شناسهٔ خبر: 50064 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی تأکید کرد:

ضرورت استفاده از پتانسیل مهندسی برای توسعه کشور

مراسم مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی گفت: اگر در جامعه مهندسی با رکود و بیکاری مواجه بشویم، به معنی کندی توسعه کشور است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی، توحید اخلاقی مدیرکل راه و شهرسازی استان در دومین جشنواره انتخاب مهندسان نمونه و اولین جشن گل‌ریزان آزادی مهندسان زندانی جرائم غیر عمد که در سالن آمفی‌تئاتر سازمان فنی حرفه‌ای استان برگزار شد، ضمن تبریک روز مهندس و تمامی تلاشگران و آبادگرانی که در عرصه مهندسی، ساخت و ساز و آبادانی کشور مشارکت کرده‌اند، اظهار کرد:

مجمع مهندسان آذربایجان شرقی، یک مجمع پرنشاط و تلاشگر است که استقبال خوبی از مهندسان جوان آینده‌ساز دارد. این مجمع با تشکیل کارگروه‌ها و هسته‌های تخصصی همچنین به کارگیری نظرات مهندسان پیشکسوت، راه‌کارهایی جهت خروج از بن‌بست‌ها و بیکاری‌ها و رکود مهندسان ارائه می‌دهند.

وی افزود: در ادامه کارهای دیگر دانشمندان ارزشمند کشور، خواجه نصیرالدین طوسی نزدیک به ۸۱۷ سال یکی از بزرگ‌ترین دانشمندانی بود که دستاوردهای زیادی در رشته‌های مختلف داشته و به عنوان یکی از پایه‌گذاران تمدن دیرین ایران اسلامی پا به عرصه وجود گذاشته که بر این اساس روز مهندسی به یاد این دانشمند نام‌گذاری شده است.

وی گفت: این روز فرصت بسیار مغتنمی است تا دستاوردها، یافته‌ها، سیاست‌ها و راهبردهایی که برای جامعه مهندسی کشور ترسیم شده را بازنگری و عدم موفقیت‌ها را آسیب‌شناسی کنیم تا برای رفع آن‌ها برنامه‌ریزی منسجم‌تری داشته باشیم؛ همچنین در این مقطع زمانی بتوانیم در ارتقاء تمدن بزرگ ایران اسلامی سهیم و نقشی داشته باشیم.

اخلاقی با بیان اینکه جامعه مهندسی کشور یک مجموعه بسیار ارزشمند از زنجیره مختلف رشته‌ها و گرایش‌ها است، تصریح کرد: کارکرد این مجموعه‌ها، یک سازمان اجتماعی را تشکیل می‌دهد که در ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان و ارتقاء سطح رفاه و آسایش شهروندان بسیار مؤثر است که این امر ایفای یک مسئولیت اجتماعی بر دوش مهندسان است.

دبیر و رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره ادامه داد: تقریباً بیش از ۱/۵ میلیون نفر در جامعه مهندسان کشور وجود دارد. اگر زنجیره‌های به هم پیوسته به صورت منسجم در غالب برنامه‌های پنج‌ساله توسعه اقتصادی اجتماعی یا سند چشم‌انداز توسعه دنبال نشود، منجر به رشد حبابی و کاذب و همچنین بیکاری‌های جامعه خواهد شد که متأسفانه تا حدودی جامعه با این مشکل مواجه شده است.

اخلاقی تأکید کرد: اگر امروزه در جامعه مهندسی با جمعیت انبوه کمی مواجه شده‌ایم، لازم است تا علت‌های به وجود آورنده چنین مشکلاتی را آسیب‌شناسی و مرتفع سازیم و به لحاظ کیفی ارتقاء لازم در مجموع مهندسان ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه جامعه مهندسی موتور محرک توسعه کشور است، اظهار کرد: اگر در این جامعه با رکود و بیکاری مواجه بشویم، به معنی کندی توسعه کشور است؛ بنابراین لازم است تا در برنامه‌ریزی‌های آموزشی کشور این موارد لحاظ شود تا بتوانیم از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های مجموعه عظیم مهندسی کشور به نحو مطلوب استفاده بکنیم.

وی با بیان اینکه خلأهای زیادی به دلیل نبود مدیریت‌های قوی و منسجم در کشور وجود دارد، اذعان کرد: با توجه به اینکه کشور ایران به شدت در معرض آسیب و تخریب‌های محیط زیستی قرار دارد و اگر در ساخت و سازهای کشور با کیفیت‌های مطلوبی مواجه نباشیم، هنگام رویداد یک حادثه مترقبه‌ای، حتماً به لحاظ خدمت‌رسانی و امداد و نجات با مشکل مواجه خواهیم شد و این موضوع به عدم آسیب‌شناسی توسط جامعه مهندسی بر می‌گردد.

اخلاقی گفت: متأسفانه در کشور ایران به دلیل اقتصاد یک بعدی که مدتی متکی بر نفت بود، همه ما چشم به خزانه و سبد دولت برای سروسامان دادن و هدایت کردن برخی کارهایمان بودیم و تاکنون از پا گرفتن بخش خصوصی و مشارکت عملی آن در اداره و مدیریت کشور و برنامه‌ریزی‌ها هیچ خبری نبود.

دبیر و رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره در پایان با اشاره به اینکه مهم‌ترین بخش خصوصی، تشکل‌های حرفه‌ای است که باید پای‌کار بیایند، اظهار کرد: بخش خصوصی در زمان تحریم و رکودها به اهمیت و جایگاه خود پی برد و فرصت را به جهت جبران کاستی‌ها و نارسایی برنامه‌های گذشته مغتنم شمرد؛ بنابراین مجمع‌های مهندسی باید از حالت بنگاه‌داری خارج شده و نباید خود را از مسئولیت‌های اجتماعی برنامه‌ریزی و تبیین سیاست‌ها و مشارکت در تدوین برنامه‌ها کنار بکشد.

نظر شما