شناسهٔ خبر: 50128 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

رضایی کوچی مطرح کرد؛

نمی‌توان مسئولیت پرواز‌ها در شرایط بد جوی را به سازمان هواپیمایی واگذار کرد/ قرار نیست خلبان در هر شرایطی مسافران را به مقصد برساند/ عمر ناوگان هوایی کشورمان بیش از ۲۲ سال است

محمدرضا رضایی‌کوچی رئیس کمیسیون عمران گفت: اگر بخواهیم تصمیم‌گیری درباره انجام پرواز‌ها در شرایط جوی ناپایدار را به سازمان هواپیمایی واگذار کنیم به معنی افزایش تصدی دولت است که این هزینه‌های دولت را افزایش می‌دهد و اساسا تعریفی در قوانین بین‌المللی ندارد، اما می‌توانیم از سازمان هواپیمایی بخواهیم نظارت‌ها در این شرایط را افزایش دهد و ما هم به عنوان نمایندگان مجلس از این موضوع حمایت خواهیم کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا رضایی کوچی با اشاره به سوانح و اتفاقات اخیر در صنعت هوایی از جمله تاخیر‌های طولانی یا فرود‌های اضطراری گفت: تمام این موضوعات به دلیل بالا بودن عمر ناوگان هوایی است. در حال حاضر عمر ناوگان هوایی کشورمان بیش از ۲۲ سال است که باید بپذیریم در سطح دنیا این عدد بسیار عدد قابل توجهی محسوب می‌شود.

وی افزود: هر چند که اخیرا تعدادی هواپیما خریداری شد، اما باید قبول کنیم که این تعداد هواپیما تاثیر زیادی در نوسازی ناوگان هوایی نداشتند.

رئیس کمیسیون عمران با اشاره به سانحه اخیر هواپیمای ATR و احتمال دخیل بودن عامل ناپایداری شرایط جوی در این سانحه اظهار کرد: باید بپذیریم که شرایط جوی فضای ارتفاعات کوه دنا بسیار متغیر است.

وی تاکید کرد: بنده همان روز سانحه، شرایط جوی ساعات اولیه سانحه را بررسی کردم. از ساعت ۷ تا ۱۰ صبح که زمان پرواز و سقوط سانحه بود شرایط جوی بسیار متغیر بوده است به طوری که ساعت ۷.۵ صبح ۸۰ درصد هوای ارتفاعات دنا ابری بوده و ساعت ۸ توده ابری کم شد و مجددا ساعت ۸.۵ صبح هوای ابری سنگین و ساعت ۹.۵ تراکم ابر‌ها بیشتر شده است.

رئیس کمیسیون عمران با بیان اینکه همانطور که گفته شد شرایط جوی در ارتفاعات دنا بسیار ناپایدار بوده بنابراین باید از شرایط جوی منطقه پروازی پیش‌بینی درستی داشت.

رضایی کوچی با تاکید بر اینکه همواره شرایط جوی فرودگاه یاسوج در ارتفاعات دنا ناپایدار است، گفت: به همین دلیل است که سایر ایرلاین‌ها، پرواز در این مسیر را نمی‌پذیرند و آسمان است که پرواز در این مسیر را در راستای خدمات‌رسانی به مردم پذیرفته است.

وی تاکید کرد: البته در حال حاضر نمی‌توان مدعی شد که شرایط جوی عامل وقوع سانحه بوده و باید تمام تحلیل‌ها به بعد از باز شدن جعبه هواپیما موکول شود و ارزیابی‌ها در این‌باره را بعد از باز شدن جعبه سیاه ادامه خواهیم داد.

رضایی در پاسخ به این سوال که چه نهادی و یا چه مجموعه‌ای برای انجام پرواز‌ها در شرایط جوی نامساعد و ناپایدار تصمیم می‌گیرد، گفت: در وهله اول معاون عملیات هوانوردی ایرلاین‌ها هستند که گزارش شرایط جوی را تایید می‌کنند و پس از آن گزارش شرایط جوی باید به تایید خلبان آن پرواز برسد. حال ممکن است یک خلبان و یا یک ایرلاین ریسک شرایط جوی را بپذیرد و یا اینکه ریسک انجام پرواز در شرایط جوی ناپایدار را قبول نکند و نسبت به تاخیر یا لغو پرواز اقدام کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سازمان هواپیمایی نقشی در ارائه توصیه‌ها و هشدار‌ها برای انجام پرواز در شرایط نامساعد دارد، اظهار کرد: براساس مقررات بین‌المللی این ایرلاین‌ها و خودِ خلبان‌های آن شرکت هستند که گزارش هواشناسی و ارزیابی شرایط جوی را تایید می‌کند.

وی تاکید کرد: روزانه صد‌ها پرواز در فرودگاه‌های کشور انجام می‌شود و این طبیعی است که سازمان هواپیمایی نتواند برای تمام پرواز‌ها اعلام حاکمیت کند و شرایط جوی تک تک پرواز‌ها را بررسی و تایید کند و یا نکند.

وی تاکید کرد: البته اینکه نقش سازمان هواپیمایی در این موضوع باید افزایش یابد موضوع مورد مناقشه امروز است و من هم امروز نامه‌ای به رئیس سازمان هواپیمایی ارسال خواهم کرد که این امکان فراهم شود که نظارت‌های سازمان به پرواز‌ها در شرایط ناپایدار جوی افزایش یابد و به طور قطع سازمان باید نسبت به چک رندومی پرواز‌ها در شرایط ناپایدار جوی اقدام کنند و من این موضوع را از سازمان هواپیمایی مطالبه کردم.

رضایی تاکید کرد: به طور قطع با توجه به بالا بودن عمر ناوگان هوایی کشورمان باید نسبت به انجام پرواز‌ها در شرایط جوی ناپایدار در مسیر‌هایی مانند مسیر فرودگاه یاسوج احتیاط بیشتری انجام داد و نباید ریسک خطرات احتمالی را پذیرفت.

وی با بیان اینکه گزارش‌هایی از خلبان‌ها مبنی بر فشار برای انجام پرواز‌ها به ما می‌رسد، گفت: اخیرا تعدادی از خلبان‌ها از ایرلاین‌های مختلف به ما گزارش داده‌اند که برای انجام پرواز‌ها تحت فشار هستند چراکه با انجام احتیاط‌های بیشتر برای لغو پرواز یا تاخیرات آن شرکت هواپیمایی متحمل هزینه‌های زیادی می‌شود که در این شرایط زیان‌ده بودن بسیاری از ایرلاین‌ها به صرفه نیست.

وی تاکید کرد: از آنجایی که سن ناوگان هوایی کشورمان بالاست نباید از احتیاط‌های بیشتر مضایقه کنیم چراکه با هر سقوط هزینه‌های بیشتری هم از لحاظ معنوی و هم از لحاظ مادی می‌پردازیم.

رئیس کمیسیون عمران ادامه داد: از سازمان هواپیمایی درخواست کرده‌ایم در ارزیابی مسائل ایمنی با شرکت‌های هواپیمایی رودربایستی نداشته باشد و نظارت‌های موثر به صورت جدی انجام شود و نگذارد فشار‌هایی بر روی شرکت‌های هواپیمایی برای انجام پرواز‌ها در هر شرایطی ایجاد شود.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم تصمیم‌گیری درباره انجام پرواز‌ها در شرایط جوی ناپایدار را به سازمان هواپیمایی واگذار کنیم به معنی افزایش تصدی دولت است که این هزینه‌های دولت را افزایش می‌دهد و اساسا تعریفی در قوانین بین‌المللی ندارد، اما می‌توانیم از سازمان هواپیمایی بخواهیم نظارت‌ها در این شرایط را افزایش دهد و ما هم به عنوان نمایندگان مجلس از این موضوع حمایت خواهیم کرد.

نظر شما