شناسهٔ خبر: 50129 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

محسنی مطرح کرد؛

رهاسازی ۱۸۲ فروند کشتی مغروقه پس از جنگ تا امروز/ افتتاح ترمینال اختصاصی کانتینری بندر خرمشهر در سال آینده

بندر خرمشهر مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با بیان اینکه رونق بندر خرمشهر به خروج مغروقه‌های جنگی و لایروبی وابسته است، گفت: علت عدم همکاری کشور عراق در رهاسازی مغروقه‌های جنگی از اروندرود این است که منفعتی از اجرای این پروژه ندارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد محسنی در نشست خبری امروز با اشاره به روند بازسازی خرمشهر پس از هشت سال جنگ تحمیلی اظهار کرد: هر چند که دولت‌ها از ابتدای انقلاب تاکنون زحمات بسیار زیادی برای بازسازی خرمشهر کشیده‌اند، اما هنوز هم جای کار بسیار زیادی برای افزایش آبادانی و رفاه در این شهر پس از جنگ وجود دارد.

وی تاکید کرد: بندر خرمشهر به عنوان تنها بنگاه اقتصادی منطقه برای آبادانی شهر ایفای نقش کرده است و عامل رونق اقتصادی است. پس از جنگ در خرمشهر بندر و در آبادان پالایشگاه بوده است.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با اشاره به آبراه‌ها و مسیر کشتیرانی در اروندرود اظهار داشت: اروندرود در فاصله ۶۵ مایلی با خلیج فارس و نزدیک‌ترین بندر به پایتخت است و برای توسعه آن باید اقدامات ضروری انجام شود.

محسنی با اشاره به خارج سازی کشتی‌های مغروقه در اروندرود اظهار داشت: متاسفانه در طول هشت سال جنگ تحمیلی کشتی‌های بسیار زیادی در اروندرود مورد اصابت قرار گرفته و امروز در اعماق اروند جا خوش کرده‌اند که هر چه سریع‌تر برای رونق بندر خرمشهر این کشتی‌ها باید از آب خارج شوند.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با بیان اینکه امروز مغروقه‌های جنگی یکی از مهمترین موانع تردد کشتی‌ها در آبراهه اروندرود هستند، اظهار داشت: از دهه ۷۰ یعنی سال‌های اول پس از جنگ تا امروز ۱۸۲ فروند مغروقه از رودخانه اروند خارج شده است که ۵۷ فروند آن از اروند و ۱۲۵ فروند آن از کارون رهاسازی شده است.

وی از عقد قرارداد برای خارج‌سازی ۳۹ فروند مغروقه جنگی خبر داد و گفت: سال گذشته قرارداد ۱۶۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی برای خارج‌سازی ۳۹ فروند مغروقه از اروندرود منعقد شد که تا به امروز ۲۱ فروند آن خارج شده است.

محسنی تاکید کرد: اگر مجموع ۳۹ فروند مغروقه از این آبراهه خارج شود شرایط بندر خرمشهر به روز‌های قبل از جنگ برمی‌گردد و مشکل تردد کشتی‌ها با ظرفیت بالا در آبراهه و بندر حل خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا کشور عراق برای ورود این مغروقه‌ها در مرز دریایی خود همکاری می‌کند، اظهار کرد: عراق در خارج‌سازی مغروقه‌های جنگی همکاری نمی‌کند چرا که اساسا منافعی در این آبراهه ندارد و وابستگی عراق به اروندرود کمتر است. طبیعی است که وقتی کشوری منفعتی در اجرای یک پروژه نداشته باشد وارد آن نخواهد شد.

وی ادامه داد: با لایروبی و خروج کشتی‌های مغروقه از اروندرود، بندر خرمشهر احیا می‌شود و می‌تواند پذیرای کشتی‌ها با تناژ بالا باشد.

محسنی با بیان اینکه بندر خرمشهر یک بندر چندمنظوره است، گفت: بندر خرمشهر، بندر کانتینری، کارگو، مسافری و گردشگری است که اگر کم‌کاری‌های مورد نظر برای احیای این بندر انجام شود وضعیت اقتصادی منطقه و استان‌های همجوار آن بهبود قابل چشمگیری خواهد داشت.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با اشاره به افزایش تخلیه و بارگیری در بندر خرمشهر در سال جاری نسبت به سال گذشته گفت: در حوزه تخلیه و بارگیری در بندر چابهار رشد ۱۳۰ درصدی داشتیم و این رقم امسال به دو میلیون و ۷۶ هزار و ۵۴۳ تن رسیده که از این رقم ۵۱۸ هزار و ۶۲۱ تن مربوط به آمار تخلیه بار و یک میلیون و ۵۵۷ هزار و ۹۲۲ تن مربوط به آمار بارگیری است.

وی تاکید کرد: علت افزایش تخلیه و بارگیری در بندر خرمشهر نسبت به سال گذشته جذب صادرات مواد اولیه مانند سیمان به کشور‌های عراق و کویت بوده است.

محسنی درباره اقلام واردات و صادرات به کشورمان گفت: عمده بار صادراتی ایران از بندر خرمشهر مواد اولیه، مواد معدنی، تره‌بار و خوراک دام است که اغلب مواد وارداتی هم به ایران، خودرو بوده است.

وی ادامه داد: امسال تاکنون ۲۲۷ هزار و ۱۳۳ نفر سفر خارجی از بندر خرمشهر انجام شده که نسبت به سال گذشته رشد ۲۰ درصدی داشته است.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر ادامه داد: همچنین در سال جاری بیش از ۸۱ هزار TEU کانتینر در بندر خرمشهر تخلیه و بارگیری داشته که رشد ۲۳ درصدی را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به ناوگان جابجایی کالا در بندر خرمشهر گفت: تمام این عملیات تخلیه و بارگیری با ۱۰۷۶ فروند شناور انجام شده است.

محسنی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در حال حاضر عمق آبخور این بندر چقدر است، گفت: در حال حاضر آبخور بندر خرمشهر ۵-۶ متر است که قرار است با عملیات لایروبی به ۹-۸ متر برسد.

وی همچنین از افتتاح ترمینال اختصاصی کانتینری بندر خرمشهر در سال آینده خبر داد و گفت: برنامه ما این است که ظرفیت بندر خرمشهر به ۳۵۰ هزار TEU برسد.

نظر شما