شناسهٔ خبر: 50142 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

جزئیات برگزاری نهمین مجمع جهانی شهرها (WUF۹)- مالزی+ بیانیه

جلسه نهمین اجلاس مجمع جهانی شهرها (WUF۹) در مالزی با موضوع شهرهای ۲۰۳۰ شهرهای برای همگان با حضور نمایندگانی از ایران و ۱۶۵ کشور با قرائت بیانیه و ارایه راه حل‌‌های نوین برای کشورهای عضو به کار خود پایان داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نهمین اجلاس مجمع جهانی شهرها (WUF۹) در کوالالامپور مالزی با موضوع «شهرهای ۲۰۳۰ شهرهایی برای همگان» و با تمرکز و محوریت اجرای کارآمد دستورکار جدید شهری (NUA) - دستور کار نوین شهری (New Urban Agenda) در کنفرانس هبیتات III به تصویب مقامات عالی رتبه کشورهای شرکت کننده در کنفرانس رسید- از تاریخ ۷ تا ۱۳ فوریه ۲۰۱۸ (برابر با ۱۸ تا ۲۴ بهمن‌ماه سال‌جاری) با حضور ۲۲۰۰۰ نفر از ذی‌نفعان عرصه مدیریت و توسعه‌شهری از ۱۶۵ کشور جهان برگزار شد.

 با هماهنگی‌های بعمل آمده دبیرخانه کمیته ملی اسکان بشر واقع در معاونت مسکن و ساختمان با دفتر اسکان بشر ملل متحد (هبیتات) تهران، هیاتی از وزارت راه و شهرسازی، معاونت‌ها و سازمان‌های تابعه و نمایندگان ارگان‌های دولتی مرتبط و نیز شهرداری‌ها از طرف کشورمان در این اجلاس شرکت نمودند.

این اجلاس در سال ۲۰۰۱ توسط سازمان ملل متحد برای بررسی مهمترین مسائل روز جهان مانند رشد سریع شهرنشینی و تاثیر آن بر جوامع، اقتصاد شهری، تغییرات اقلیمی و... ایجاد شد که هر دو سال یکبار برگزار می‌شود. در نهمین مجمع جهانی شهری بیش از ۲۵۰ جلسه آموزشی، ارائه تجربیات، گفتگو و تبادل نظر بین کشورها و شهرهای گوناگون در موضوعات مختلف تغییرات اقلیمی، زمین، مسکن، توسعه اقتصادی محلی، مهاجرت، تحرک و جابجایی (mobility)، تامین مالی شهرداری‌ها و هزینه‌های شهر، سیاست ملی شهری، فضاهای عمومی، اتعطاف پذیری و کاهش ریسک، ارتقاء زندگی زاغه نشینان (slum upgrading)، خدمات پایه شهری، طراحی‌شهری، قانون‌گذاری شهری (urban legislation)، ایمنی شهری، زنان و جوانان مورد بررسی قرار گرفته شد و نمایندگان کشورها به ارائه تجربیات و برنامه‌های خود در زمینه توسعه پایدار شهری و راه‌کارهای پیاده سازی دستور کار جدید شهری پرداختند.

لازم به ذکر است با توجه به اینکه کنفرانس APMCHUD ۲۰۱۸ - هفتمین اجلاس وزرای مسکن و شهرسازی آسیا و اقیانوسیه- مقرر است در سال ۱۳۹۷ از طرف شرکت عمران و بهسازی شهری در ایران برگزار شود، تصویب قطعی برنامه‌های این کنفرانس و انجام هماهنگی‌های لازم با هیات رئیسه وزرای مسکن و شهرسازی آسیا و اقیانوسیه (آپمچاد) یکی از برنامه‌های اصلی هیات شرکت‌کننده وزارت راه و شهرسازی در این کنفرانس بوده است.

این رویداد به‌عنوان یکی از بزرگترین رویدادهای حوزه مدیریت و توسعه شهری، هر دو سال یکبار برگزار می‌شود و مقرر است دهمین مجمع جهانی شهرها (WUF۱۰)در سال ۲۰۲۰ در ابوظبی برگزار شود.

نهمین كنفرانس مجمع جهانی شهری  در ۲۴ بهمن ماه ۱۳۹۶ با انتشار بیانیه زير به كار خود پايان داد.

بیانیه پایانی نهمین مجمع جهانی شهری

نظر شما