شناسهٔ خبر: 50163 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل کالا و بار سازمان راهداری کشور اعلام کرد:

فعالیت ۳۵ هزار دستگاه در ناوگان حمل‌ونقل بار در کشور

نشست مدیرکل دفتر حمل‌ونقل کالا و بار سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور گفت: در حال حاضر ۳۵ هزار دستگاه در حوزه جابجایی کالا و بار در کشور فعالیت می‌کنند که قادر هستند سالانه ۳۷۵ تن کالا را جابجا کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل، دغاغله در جلسه بررسی مشکلات حمل‌ونقل استان اردبیل اظهار کرد: با توجه به تحولاتی که در حوزه جابجایی کالا و خدمات در سطح دنیا رخ داده است ما شاهد آن هستیم که حتی برخی روش‌های سنتی و گذشته از رده خارج شده و جای خود را به روش‌های مدرن در حوزه تبادلات کالا و بار داده است.

وی با بیان اینکه به هیچ وجه آمار بار کشور با تعداد ناوگان فعال در این بخش هم‌خوانی ندارد، بیان کرد: بر اساس پیمایش ناوگان انجام شده ۴۵ تا ۵۰ هزار کیلومتر میانگین فعالیت هر وسیله نقلیه در این حوزه است به طوری که فعالان این بخش در شرایط سخت و با بهره‌وری پائین گذران زندگی می‌کنند و بی‌باری فعالان این عرصه را به شدت رنج می‌دهد.

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل کالا و بار سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور تصریح کرد: به نسب بار کمی که در کشور وجود دارد ما در سال‌های اخیر با افزایش ناوگان کالا و بار روبرو هستیم به طوری که هر کس با دریافت تسهیلات و تأمین برخی منابع اقدام به خرید یک کامیون کرده و در جاده‌ها مشغول هستند.

دغاغله نقش ۴ درصدی این حوزه را در تولید ناخالص کشور یادآور شد و بیان کرد: جالب است عده‌ای که هیچ نقشی در این حوزه ندارند پول‌های کلانی را به جیب می‌زنند و در حقیقت با واسطه‌گری و برخی اقدامات ناصحیح سعی دارند تا بیشترین منافع را در فعالیت این بخش داشته باشند.

وی گفت: سیاست سازمان بدون نگاه بومی و یا غیربومی و یا اولویت‌بندی‌های خاص توجه یکسان به همه فعالان حمل‌ونقل بار و کالاست تا به شکل عادلانه فعالان این بخش بتوانند در جابجایی کالا نقش‌آفرینی کنند.

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل کالا و بار سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور افزود: سیاست ما توسعه سالن‌های اعلام بار نیست بلکه تلاش می‌کنیم تا با الکترونیکی شدن فعالیت‌ها در این بخش فضایی را فراهم کنیم تا امکان بهتر از شرایط حمل‌ونقل ایمن و راحت با استفاده از سیستم آی‌تی و فناوری‌های جدید فراهم آید.

دغاغله به احداث شهرک حمل‌ونقل و پارکینگ در این مجموعه برای استفاده عموم رانندگان اشاره کرد و گفت: در قبال ارائه خدمات قطعاً دریافت و تأمین بخشی از هزینه‌ها ضروری به نظر می‌رسد که انتظار می‌رود رانندگان و فعالان در این حوزه نسبت به پرداخت حق و حقوق واقعی خود در قبال دریافت خدمات مناسب در شهرک و پارکینگ اقدام واقع‌بینانه را انجام دهند.

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور با اشاره به فعالیت ناوگان فرسوده در سطح جاده‌های کشور بیان کرد: سازمان راهداری نیز ناچار است که برای این خودروها به دلیل مسائل زیست‌محیطی و کاهش مصرف سوخت محدودیت‌هایی را در بخش ناوگان مسافر و کالا در نظر بگیرد که در حال حاضر ۲ هزار و ۴۴۰ خودروی با عمر ۵۰ سال در کشور فعالیت می‌کند.

دغاغله با بیان اینکه کار نوسازی خودروهای مسافربری از طریق اعتبارات داخلی سازمان صورت می‌گیرد، گفت: همچنین نوسازی ناوگان حمل کالا از طریق ماده ۱۲ و رفع موانع تولید انجام می‌شود و وزارت نفت موظف است که از محل بودجه خود تسهیلات لازم را اختصاص دهد.

وی با اشاره به اینکه در این راستا از ابتدای سال ۹۷ از تردد کامیون‌های با عمر بالای ۵۰ سال در سطح جاده‌ها جلوگیری به عمل می‌آید، تصریح کرد: در خیلی از کشورها خودروها با عمر ۱۰ تا ۱۲ سال از رده خارج می‌شوند و این در حالی است که عمر کامیون‌ها در ایران بالای ۵۰ تا ۶۰ سال است.

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور با قدردانی از تلاش‌های انجام یافته در بخش حمل‌ونقل استان اردبیل عنوان کرد: با برنامه‌ریزی‌های مناسب به زودی بخش حمل‌ونقل آسان اردبیل به سیستم فناوری اطلاعات مجهز خواهد شد.

نظر شما