شناسهٔ خبر: 50186 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح شد:

تشریح اقدامات و خدمات راه‌آهن خراسان برای سفرهای نوروزی ۹۷/ فعالیت قطار گردشگری نخجوان- مشهد در ایام نوروز بدون افزایش قیمت/ کاهش ۸۰ درصدی تاخیر در اعزام قطار از مشهد

قطار مشهد مدیرکل راه‌آهن خراسان از برگزاری نمایشگاه ویژه در ایستگاه مشهد و توزیع غذای متبرک به مسافران مقصد مشهد برای طرح سفرهای نوروزی ۹۷ خبر داد و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، ‌روزانه ۹۸ رام قطار با ظرفیت ۴۰ هزار و ۳۵۸ نفر ظرفیت در هر شبانه‌روز از ۲۷ شهر به مقصد ایستگاه مشهد مقدس حرکت خود را آغاز خواهند کرد.

محمدهادی ضیایی مهر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ضمن اعلام آمادگی کامل اداره کل راه‌آهن خراسان برای میزبانی از مسافران قطارهای مقصد مشهد در ایام طرح سفرهای نوروزی حدفاصل ۲۵ اسفندماه ۹۶ الی ۱۵ فروردین ۹۵ اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، ‌روزانه ۹۸ رام قطار با ظرفیت ۴۰ هزار و ۳۵۸ نفر ظرفیت در هر شبانه‌روز از ۲۷ شهر به مقصد ایستگاه مشهد مقدس حرکت خود را آغاز خواهند کرد.

وی افزود: بر این اساس ظرفیت جابجایی مسافر در نوروز ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد سه درصدی برخوردار می‌شود.

فعالیت قطار گردشگری نخجوان-مشهد در ایام نوروز بدون افزایش قیمت

مدیرکل راه‌آهن خراسان با اشاره به راه‌اندازی قطار گردشگری نخجوان-مشهد و برعکس نیز گفت: این قطار گردشگری نیز طبق برنامه در ایام نوروز فعالیت می‌کند که قیمت بلیت آن هیچ‌گونه افزایشی نسبت به قیمت بلیت در ایام عادی طول سال ندارد.

ضیایی مهر با توجه به خروج واگن‌های بالای ۴۵ سال از ناوگان ریلی کشور تصریح کرد: با این اقدام میانگین عمر ناوگان مسافری برای طرح سفرهای نوروزی ۹۷ به ۲۴ سال رسیده که نسبت به میانگین عمر ناوگان مسافری ریلی کشور ۶ سال جوان‌تر شده است.

استقرار واگن حمل‌ خودرو از چهار شهر به مقصد مشهد

وی حداقل سرعت سیر قطار‌های مقصد ایستگاه مشهد مقدس برای سفرهای نوروزی ۹۷ را ۱۴۰ کیلومتر در ساعت عنوان کرد و گفت: برای سفرهای نورزی در چهار شهر تهران، تبریز، شیراز و بندرعباس واگن ویژه حمل خودرو در نظر گرفته‌شده و علاقه‌مندان می‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند.

مدیرکل راه‌آهن خراسان با اشاره به خدمات ارائه‌شده برای تسهیل اقامه نماز در طول سفر به مشهد مقدس بیان داشت: علاوه بر بازسازی و توسعه پنج باب نمازخانه ایستگاه‌های واقع در محور مشهد، چهار باب نمازخانه جدید همراه با خدمات جانبی آن در چهار ایستگاه‌ بین‌راهی افتتاح‌ شده است.

کاهش ۸۰ درصدی تاخیر در اعزام قطار از مشهد 

ضیایی مهر در خصوص اقدامات انجام‌شده برای توسعه ایستگاه مشهد بیان داشت: در طرح توسعه ایستگاه راه‌آهن مشهد تعداد سکوها از چهار به هفت عدد و تعداد خطوط پذیرش و اعزام ایستگاه از هفت به ۱۳ خط افزایش‌یافته که علاوه بر افزایش ظرفیت جابجایی مسافر ایستگاه مشهد از ۱۴ میلیون به ۲۰ میلیون نفر در سال، منجر به کاهش ۸۰ درصدی تأخیر از مبدأ قطارهای مسافری و کمتر از ۳۵ ثانیه شده است.

وی افزود: با انجام این اقدامات تأخیر حرکت قطار از مشهد به کمتر از ۳۵ ثانیه رسیده است و بر همین اساس ۹۶ درصد قطار‌ها رأس ساعت از مبدأ، حرکت خود را آغاز می‌کنند. در مقابل، میزان تأخیر قطارهای ورودی از مبادی ۲۷ گانه سراسر کشور به ایستگاه مشهد ۳۶ درصد کاهش یافته است.

دسترسی مسافران از ایستگاه مشهد به مترو در کمتر از ۱۰۰ متر

مدیرکل راه‌آهن خراسان در ادامه به ارتباط ایستگاه مشهد با حمل‌ونقل درون‌شهری اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه خط ۲ مترو مشهد به‌تازگی مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، اما ایستگاه مترو با کمتر از ۱۰۰ متر فاصله از ایستگاه راه‌آهن این شهر بنا شده، در نظر داریم ارتباط کریدوری بین این دو ایستگاه در زیر زمین و بخش سالن تهیه بلیت (ticket hall) برقرار شود.

 ضیایی مهر همچنین با اشاره به اجرای برنامه‌های فرهنگی در ایستگاه راه‌آهن مشهد اظهار کرد: با تعامل شهرداری مشهد، نمایشگاه ویژه ایام نوروز در ایستگاه راه‌آهن مشهد پیش‌بینی شده که مقدمات آن شروع شده است. همچنین طبق تعامل و هماهنگی با استان قدس رضوی، یک وعده غذای متبرک حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) بین مسافران قطارها در ایام نوروز، اما به‌صورت تصادفی (random) توزیع می‌شود.

برگزاری نماز جماعت برای زائران و مسافران قطار مشهد در طول مسیر 

وی افزود: در ایستگاه‌های مسیر مشهد هر سه نماز واجب به جماعت برگزار خواهد شد و در ایستگاه‌های نیشابور و نقاب در محدوده شهرستان جوین، برای مسافران مشهد و زائران امام هشتم شیعیان، نماز جماعت برای حداقل دو قطار برگزار خواهد شد.

مدیرکل راه‌آهن خراسان در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در این ایام معمولاً نیمی از سفرهای نوروزی راه‌آهن به سمت مشهد است، مرخصی کارکنان درگیر با سفرهای نوروزی از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین لغو می‌شود و همه به‌صورت آماده‌باش برای ارائه خدمات نوروزی به بهترین بندگان خدا یا همان زائران امام رضا (ع) به نحو شایسته هستیم.

نظر شما