شناسهٔ خبر: 50200 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در جلسه با کاردان‌ها بیان کرد:

ضرورت تهیه دستورالعمل برای بکارگیری کاردان‌ها تحت عنوان دستیاران مجری ساختمان/ لزوم تعریف مدلی روشن از آینده شغلی کاردان‌ها در کشور

آخوندي وزیر راه و شهرسازی ضمن تأکید بر ضرورت تهیه دستورالعمل برای بکارگیری کاردان‌ها تحت عنوان دستیاران مجری ساختمان در نظام ساخت و ساز بیان کرد: در حال حاضر دستورالعمل‌هایی در جهان مبنی بر اینکه چه کسی صلاحیت پذیرش مسئولیت مستقیم در امر احداث ساختمان‌ها را داشته و چه کسی می‌تواند تحت امر آن عمل کند موجود است که باید در این زمینه از آن استفاده شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی جهت بررسی مشکلات و مسائل سازمان نظام کاردانی با اعضای شورای مرکزی این سازمان دیدار و گفتگو کرد.

وزیر راه و شهرسازی در این دیدار ضمن تأکید بر ضرورت تهیه دستورالعمل برای بکارگیری کاردان‌ها تحت عنوان دستیاران مجری ساختمان در نظام ساخت و ساز بیان کرد: در حال حاضر دستورالعمل‌هایی در جهان مبنی بر اینکه چه کسی صلاحیت پذیرش مسئولیت مستقیم در امر احداث ساختمان‌ها را داشته و چه کسی می تواند تحت امر آن عمل کند موجود است که باید در این زمینه از آن استفاده شود.

آخوندی با بیان اینکه قطعا با تلاش و ایجاد ضوابط مناسب می‌توان یک کارگاه ساختمانی را زیر نظر پیمانکار  و با همکاری کاردان به عنوان مسئول کارگاه ساختمانی اداره کرد گفت: پس از انجام اقدامات لازم از سوی اعضای شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی (ارائه مدل پیشنهادی) و به دنبال آن همکاران ما در بخش معاونت مسکن و ساختمان دستورالعمل مورد نیاز برای اجرای این مصوبه تهیه شده و شرایط صلاحیت کاردان‌ها در کارگاه ساختمانی مشخص شود.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه وزارت راه و شهرسازی به شدت نسبت به تحقق این پیشنهاد با تلاش کاردان‌ها حمایت خواهد کرد گفت: طبق ماده ۲۹ قانون نظام مهندسی مبنی بر اینکه باید برای امور ساختمانی نظام صنفی تخصصی تعریف شده و برای هرکدام از آن‌ها یک مسئول فنی نیز مشخص شود ما می توانیم از کاردان‌ها در این جایگاه نیز استفاده کنیم.

آخوندی با بیان این نکته که قطعا تعداد کاردان‌ها باید بیشتر از تعداد مهندسان در سطح کشور باشد گفت: متأسفانه از آنجایی که مدل روشنی برای کاردان‌ها وجود ندارد شاهد تحقق این امر نیستیم.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به ماده ۱۵ نظام صنفی نیز بیان کرد: به عقیده من ماده ۲۹ قانون نظام مهندسی با ماده ۱۵ نظام صنفی باید به یکدیگر  وصل شده و در ارتباط باشند چراکه کاردان‌ها می‌توانند گزینه خوبی برای مسئولین فنی در امور ساختمان به شمار روند، مسئله‌ای که در صورت تحقق قطعا نتایج خوبی برای کاردان‌ها خواهد داشت.

وی در ادامه سخنان خود استفاده از تجارب سایر کشورها را در این زمینه امری مثمر فایده دانست و افزود: انجام این کار و جا افتادن مفهوم دستیاری در امور مهندسی می تواند مشوق و عامل خوبی برای جذب جوانان به این سمت باشد./

نظر شما