شناسهٔ خبر: 50229 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادرو دریانوردی:

ترمینال ۳ بندر شهید رجایی می‌تواند ما را به سمت ترمینال مجازی سوق دهد/ لزوم شکل‌گیری چرخه وایرلس در دریا و حذف دکل‌های موجود در بنادر

حمیدرضا آبایی مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: بهره‌برداری از ترمینال ۳ بندر رجایی می‌تواند بنادر کشور را در مسیر شکل‌گیری ترمینال مجازی قرار دهد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، حمیدرضا آبایی در همایش بین‌المللی بندر هوشمند اظهار کرد: امروز (چهارشنبه) توسعه فیزیکی حوضچه سوم بندر شهید رجایی با حضور رییس‌جمهور به منظور بهره‌وری هر چه بهتر انجام می‌شود.

وی افزود: هرگونه کسب و کاری امروزه به فناوری اطلاعات و ارتباطات وابسته است و مدیریت بنادر و حمل و نقل دریایی نیازمند سخت‌افزار و نرم‌افزار به روز و هوشمند هستند.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه استفاده از هوشمند سازی، پویایی و چابکی بنادر را به دنبال خواهد داشت، بیان کرد: با استفاده از مکانیزه کردن فعالیت ها بهره وری بنادر ارتقا می یابد. نسل بندی بنادر نمود پیدا کرده است و نسل اول، دوم و سوم بنادر مسیر خود را طی کرده اند و در نسل بعدی، هوشمندسازی بنادردر دستور کار قرار گرفته است.

حرکت به سمت بنادر سبز با سه شاخص

آبایی ادامه داد: آنچه تصور می کنم به عنوان یک تعریف جدید مطرح شود این است که با شناخت عمیق از نیاز مشتریان گام های اساسی برداریم و با فعالیت های جدید و به روز در درک نیاز مشتریان به خوبی عمل کنیم.

وی به سه شاخص اصلی که در زمینه هوشمندسازی بنادر مطرح است اشاره کرد و گفت: این سه شاخص به عملیات در خصوص شرایط تخلیه و بارگیری، استفاده بهینه از انرژی های نو و حفاظت محیط زیست در جهت حرکت به سمت بنادر سبز مربوط می شود.

با هوشمند سازی بنادر تمام شناورها رصد می شوند

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) سازمان بنادر و دریانوردی  خاطرنشان کرد:در صورت هوشمندسازی بنادر، تمام شناورهایی که در سرزمین ما حرکت کنند کاملا رصد می شوند و در مورد شناورهای مختلف که تحت پرچم کشورمان هستند موقعیت شان را مشخص خواهیم کرد و از آن ها در برابر قوانین بین المللی و سازمان های بین المملی حفاظت می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در سازمان بنادر واگذاری فعالیت ها به بخش خصوصی با در نظر گرفتن نقش حاکمیتی این سازمان در دستور کار قرار گرفته است، اظهار کرد: باید در مباحث لجستیکی و حمل و نقل چند وجهی گام های اساسی برداریم تا حمل و نقل ریلی و جاده ای با مدیریت درست انجام شود.

آبایی ادامه داد: کنترل ترافیک وسایلی که در بنادر ما حرکت می کنند باید با تبادل درست و یکسان سازی اطلاعات باشد. در حال حاضر ۳۲ سازمان به عنوان ذی نفعان بنادر تعامل های مختلفی را برای ورود کالا به سرزمین اصلی دارند و به طور حتم سامانه جامع بندری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و ارتباطات باید در کمترین زمان ممکن رخ دهد.

تبیین نقشه راه هوشمند سازی بنادر

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه باید چرخه وایرلس برای حذف دکل های موجود در بنادر مدنظر قرار گیرد و بتوانیم اینترنت را به دریا  برسانیم و به خوبی بتوانیم اطلاعات را منتقل کنیم، عنوان کرد: فرآهم کردن بستر IOT از مهمترین مسائلی است که باید مدنظر قرار گیرد. علاوه بر این مسئله دیتاهای کلان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید در محل درستی نگه داری شوند و قابلیت استعلام داشته باشند.

آبایی با بیان اینکه در حال حاضر دنیا به حرکت به سمت ترمینال های مجازی در حرکت است، گفت: ترمینال ۳ بندر شهید رجایی می تواند ما را به سمت ترمینال مجازی سوق دهد. امیدواریم گامی برداریم که نقشه راه هوشمندسازی بنادر را به درستی تبیین کند.

فعالیت بنادر باید فرآیند محور باشد

وی همچنین به برگزاری همایش بین المللی بندر هوشمند که با حضور شرکت های ارائه کننده راهکار در بنادر بزرگ جهان در حال برگزاری است، اشاره و خاطرنشان کرد: در این جلسه راهکارهای مختلف ارائه در بنادر بزرگ دنیا مطرح می شود و امیدواریم روزی برسد که سازمان بنادر و دریانوردی و نیز بنادر کشور فعالیت هایشان کاملا فرآیند محور شود و بتوانیم تمامی امور ممکن را مکانیزه کنیم.

همایش بین المللی بندر هوشمند با حضور داود کشاورزیان معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای شرکت های اپراتوری در بنادر، شرکت‌های کشتیرانی، بانک های عامل، شرکت های بیمه ای و نمایندگان اتاق های بازرگانی  در مرکز همایش های سازمان بنادر و دریانوردی، برگزار شد.

نظر شما