شناسهٔ خبر: 50271 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

تقی زاده در جلسه پیگیری چهار TOD نمونه کشور عنوان کرد:

راهنمای توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی تدوين می‌شود/ تاكيد بر عدم اقدام عجولانه در خصوص توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی

مهرداد تقی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی از تدوین راهنمای توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی با همکاری این معاونت و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد و گفت: موارد و چارچوب‌های لازم برای اجرای TOD لحاظ شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی نخستین جلسه پیگیری چهار TOD نمونه در کشور  به ریاست مهرداد تقی‌زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی و با حضور حبیب‌الله طاهرخانی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید همچنین جمعی از مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های قزوین، تهران، یزد، پرند و مدیران کل راه و شهرسازی تهران، خراسان رضوی، قزوین و یزد و برخی مدیران کل راه‌آهن، شرکت عمران و بهسازی شهری، شرکت عمران شهرهای جدید، تعدادی از معاونین شهرسازی و معماری و حمل‌ونقل و ترافیک از  شهرداری‌های کشور و  نمایندگان و کارشناسان بخش خصوصی  در ساختمان وزارتخانه برگزار شد.

مهرداد تقی‌زاده در ابتدای این جلسه اظهار داشت: توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی در اولویت اقدامات قرار گرفته و پس از گذشت سه سال زمان انجام یک اقدام عملی فرا رسیده است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای توسعه چهار شهر قزوین، تهران، پرند و یزد و بیان داشت: پس از مطرح شدن TOD در قالب بیانیه در آخرین همایش TOD که دی‌ماه سال جاری برگزار شد، در نظر داریم در همایش سال ۹۷ شهرهای پیشرو در توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی پروژه‌های خود را ارائه نمایند.در این جلسه شهر مشهد هم به عنوان پایلوت اضافه گردید.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه «اولین نمونه TOD باید شاخص و موفق باشد» گفت: زیرا اولین نمونه به‌عنوان شاخص در ذهن مردم حک می‌شود.

تقی‌زاده افزود: به‌طور مثال راه‌اندازی مترو برای اولین بار در کشور مورد استقبال وسیع عموم قرار گرفت و حتی مخالفان ایجاد مترو به موافقان آن تبدیل شدند.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: نباید عجولانه در خصوص توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی اقدام شود، درعین‌حال به دنبال راه‌اندازی یک TOD موفق هستیم.

وی در خصوص اختیارات و گستره اقدامات در محدوده اجرای TOD تصریح کرد: توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل نباید متکی بر زمین‌های تحت تملک یک ایستگاه راه‌آهن باشد، بلکه اجرای یک طرح TOD حتی قابلیت انجام در زمین‌های تحت تملک مردم هم دارد و سرمایه‌گذار موظف به خرید زمین‌ها و مستغلات برای اجرای طرح است.

تقی‌زاده همچنین به قوانین مربوط به تأمین پارکینگ در محدوده اجرای طرح توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی اشاره کرد و گفت: اگرچه طبق قوانین شهرسازی باید در ازای تعداد مشخصی از واحد‌های مسکونی، تعداد معینی پارکینگ تأمین کند، اما در حال پیگیری برای حذف این قاعده برای محدوده TOD با ارائه گزارشی از تجربه‌های بین‌المللی در این خصوص هستیم.

وی افزود: در برخی کشورها تأمین پارکینگ در محدوده TOD و نزدیک به ایستگاه حمل‌ونقل عمومی اختیاری و محدودکننده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان خاطرنشان کرد: راهنمای TOD در معاونت حمل‌ونقل با همکاری مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی تدوین شده که موارد و چارچوب‌های لازم برای اجرای توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی لحاظ شده است.

نظر شما