شناسهٔ خبر: 50272 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس نظام‌مهندسی و مقررات ملی ساختمان راه و شهرسازی قزوین مطرح کرد:

جلوگیری از بروز حوادث با استفاده از روش‌های مناسب خاک‌برداری

ریزش ساختمان رئیس اداره نظام‌مهندسی و مقررات ملی ساختمان اداره کل راه و شهرسازی قزوین گفت: استفاده از روش‌های مناسب خاک‌برداری مهم‌ترین عامل جلوگیری از ریزش احتمالی ساختمان‌های همجوار است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، حامد عبدالرزاقی روز چهارشنبه در خصوص مهمترین عوامل ریزش ساختمان ۲ طبقه بلوار شهید بهشتی قزوین که روز گذشته رخ داد، گفت: پس از وقوع این حادثه بلافاصله تیمی از کارشناسان اداره نظام‌مهندسی اداره کل راه و شهرسازی به محل حادثه اعزام و مشاهده شد که خاک‌برداری صورت گرفته در ساختمان مجاور دارای عمق کمی بوده است.

وی ادامه داد: مشکل موجود در ریزش ساختمان یاد شده استفاده از روش‌های نامناسب برای خاک‌برداری و انجام ندادن اقدام‌های لازم در جهت پایدارسازی خاک زیر دیوار حمال ساختمان مجاور بوده است.

به گفته وی، اگرچه ساختمان تخریب شده قدیمی‌ساز بوده و از حداقل ایمنی‌های لازم نیز برخوردار نبوده اما این دلیل نمی‌شود که سازنده هنگام خاک‌برداری و ساخت، تمهیدات لازم را بر اساس قوانین و مقررات ملی ساختمان لحاظ نکند.

عبدالرزاقی در ادامه با اشاره به اینکه همه‌ساله شاهد وقوع چند فقره از ریزش ساختمان‌های قدیمی هنگام ساخت در زمین‌های مجاور آن‌ها هستیم، گفت: گودبرداری‌ها در کنار ساختمان‌های قدیمی همواره مستلزم ارائه خدمات خاص ایمنی از جمله رعایت مقررات ملی ساختمان و استفاده از عوامل متخصص و ماشین‌آلات مناسب است.

روز گذشته یک ساختمان ۲ طبقه در بلوار شهید بهشتی قزوین به دلیل گودبرداری غیراصولی واحد مجاور آن فروریخت.

این حادثه خوشبختانه به دلیل حضور اهالی ساختمان در بیرون از خانه هیچ‌گونه صدمات جانی به همراه نداشت.

نظر شما