شناسهٔ خبر: 50335 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با حضور قائم مقام وزیر راه وشهرسازی در طرح مسکن مهر؛

واگذاری ۱۴۸۱ واحد مسکن مهر در گیلان به متقاضیان/ تسهیلات بانک مسکن بالغ بر ۷۵۴ میلیارد و ۱۸۰ میلیون ریال

افتتاح قائم مقام وزیر راه وشهرسازی در طرح مسکن مهر در سفر دوروزه خود به گیلان ضمن بازدید ازپروژه‌های مسکن مهر ۱۴۸۱ واحد مسکن را در شهر‌های مختلف به بهره برداری رساند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه وشهرسازی گیلان، احمد اصغری مهر آبادی در آیین افتتاح پروژه‌های مسکن مهر با بیان اینکه پرونده مسکن مهر تا سال ۹۷ به اتمام می‌رسد، گفت: در حدود ۷۰ هزار واحدمسکن مهر کشور در مرحله نازک کاری است که با اتمام آن‌ها پرونده مسکن مهرنیز بسته می‌شود.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر با اشاره به شرایط جغرافیایی گیلان تصریح کرد: علیرغم وضعیت خاص استان گیلان در بالا بودن سطح آب‌های زیر زمینی، خوشبختانه با هماهنگی و همدلی مسئولین استان از مجموع ۷۴ هزارو ۳۰ واحد بالغ بر ۶۲ هزار واحد تحویل شده است و از تعهدات دولت در این استان تنها ۵۴۰۰ واحد باقی مانده است که با پیشرفت ۸۰ درصد در حال انجام می‌باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان نیز با ارائه آماری از وضعیت مسکن مهر استان، گفت: در استان گیلان کار ساخت وساز مساکن مهر پرهزینه و با پیچیدگی خاصی همراه است که به عنوان نمونه ساخت مسکن مهر رشت در شالیزازی انجام شد که تنها خاکریزی آن هزینه‌ای بالغ بر ۷۵ میلیارد تومان در برداشت.

وی افزود: علیرغم همه مشکلات از مجموع ۷۴۰۳۰ واحد تاکنون ۶۱۹۹۸ واحد به مردم تحویل داده شده است و ۱۲۰۳۲ واحد باقی مانده است که از این میزان ۱۲۲۴ واحد مربوط به بنیاد مسکن می‌شود. از مجموع ۱۰۸۰۸ واحدباقی مانده نیز ۳۵۱۰ در بخش تعاونی هاست که عمده چالش‌ها در این بخش وجود دارد و ۱۳۰۰ واحد سه جانبه ومابقی نیزخود مالک وفاقد متقاضی می‌باشد.

علی خاوری با ارائه جزئیاتی از افتتاح پروژه‌های امروز گفت: از مجموع ۱۴۸۱ واحدافتتاحی ۱۰۲۳ واحد مسکن مهر، به تفکیک شامل ۴۴۰ واحد مسکونی مسکن مهر از طرح پروژه‌های سه جانبه، ۵۳۳ واحد از طرح پروژه‌های تعاونی و ۵۰ واحد از طرح خودمالکین که تحت نظارت اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان بوده است. این پروژه‌ها در شهر‌های رشت ۲۰۵ واحد، بندرانزلی ۲۷۰ واحد، لنگرود ۴۰ واحد، لوشان ۳۴ واحد، فومن ۱۰ واحد، تالش ۱۲۰ واحد، آستارا ۲۰۰ واحدآستانه ۲۴ واحد، لاهیجان ۷۰ واحد، رودبار ۱۸ واحد، رستم آباد ۳۲ واحد و ۴۵۸ واحد مسکونی نیز در شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت توسط بنیاد مسکن استان گیلان افتتاح و کلید‌های واحد مسکونی به متقاضیان تحویل داده شد.

وی افزود: برای اجرای این طرح‌ها با احتساب تسهیلات اعطایی بانک مسکن بالغ بر ۷۵۴ میلیارد و ۱۸۰ میلیون ریال هزینه شده است.

خاوری با ابراز رضایت از همدلی همه مسئولین امر خاطر نشان کرد: ساخت این میزان از مساکن مهر میسر نبود مگر با همکاری وهمراهی همه مدیران ذیربط اعم از بانک مسکن، شرکت‌های زیر ساخت آب، برق، گاز و... که با وجود محدودیت‌های خاص هیچ واحدی بدون تکمیل امکانات زیر ساختی آن تحویل نگردید.

مدیرکل راه وشهرسازی گیلان در ادامه با بیان مشکلات عمده مسکن مهر، تصریح کرد: مسکن مهر با هر تدبیر‌ی که آغاز شده بود به نظر می‌رسید در بازه زمانی دو تا سه ساله به اتمام برسد، اما به هر دلیلی انجام نشد ودر این میان نقش آورده مردم در طولانی شدن پروژه بی تاثیر نبوده که این امر منجر به افزایش سود دوره مشارکت مردم شده است و لازم است دولت دراین زمینه تدبیری اتخاذ کندتاسود دوره مشارکت تامین شود.

وی در ادامه به مشکل ترافیک مسکن مهر رشت اشاره کرد و افزود: حجم ترافیک ۱۷ هزار واحد مسکونی قرار است از معبر شهری که اصلا گنجایش آن را ندارد عبورکند و ضرورتا باید رینگ ۹۰ متری اجرا شود که توان شهرداری برای انجام آن کافی نیست ونیازمند کمک بیشتر دولت می‌باشد.

خاوری کمبود مدارس را از دیگر مشکلات این سایت عنوان کرد و گفت: وجود ۳ مدرسه در سایت بزرگ مسکن مهر رشت جوابگوی نیازمندی‌های ساکنین منطقه نیست ونیازمند حمایت بیشتر جهت افزایش مراکز آموزشی، خصوصا مدرسه است.

لازم به ذکر است افتتاح ۱۴۸۱ واحدپروژه‌های مسکن مهر امروز باحضور قائم مقام وزیر راه وشهرسازی در طرح مسکن مهر، دکتر سالاری استاندار گیلان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل راه وشهرسازی گیلان وجمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی بصورت نمادین در پروژه ۱۸۴ واحدی ایشکاء مسکن مهر لاهیجان انجام شد.

گفتنی است قائم مقام وزیر راه وشهرسازی در طرح مسکن مهر کشور در دومین روز از سفر خود به استان گیلان پس از افتتاح ۱۴۸۱ واحدی مسکن مهر استان از پروژه‌های مسکن مهر رستم آباد، لوشان ورودبار بازدید بعمل آورد.

پیش از ظهر امروز در حاشیه مراسم افتتاح پروژه‌های مسکن مهر گیلان، مسیر دوم دسترسی به مسکن مهر ایشکاء لاهیجان با حضور قائم مقام وزیر راه وشهرسازی در طرح مسکن مهر کلنگ زنی شد.

 برای خریداری و تملک اراضی این مسیر ۵۵۰ میلیون تومان هزینه شده است و برای اجرای آن نیز اعتباری بالغ بر ۲ میلیاردو ۵۰۰ میلون تومان در نظر گرفته شده است و قرار است طی مدت ۵ ماه اجرایی گردد.

نظر شما