شناسهٔ خبر: 50337 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

تدوین سند استراتژیک BIM/ تاکید بر تفکیک اخلاق خصوصی و اخلاقی عمومی در حوزه مهندسی/ طرح واگذاری ۵۰۰۰ سند مالکیت اراضی بافت های فرسوده

گزارش آخر هفته نشست مشترک وزیر راه و شهرسازی با اعضای شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان، اعلام برخی از اقدامات سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در پنج سال گذشته، برگزاری اولین جشنواره HSE، برگزاری اولین کنفرانس مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM، تشریح آخرین وضیعت مصلی تهران، برگزاری هفدهمین جلسه شورای عالی شهرسازی برخی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته به شرح زیر است:

وزیر راه و شهرسازی در نشست مشترک با اعضای شورای‌مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان باتاکید بر این مطلب که مبنای کار وزارت راه و شهرسازی در حوزه مهندسی، مشارکت و همفکری است و اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان با هدف اعتلای مهندسی در دستور کار قرار گرفت، گفت: همواره اعلام کردیم به جای آنکه سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان از توزیع کار صحبت کنند به ارتقای دانش فنی اقدام نمایند.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: اینکه گفته می‌شود نظام‌نامه اخلاق حرفه‌ای مبنای قانونی ندارد سخنی نادرست است زیرا که نظام‌نامه اخلاق حرفه‌ای مبنای قانونی داشته و با تصویب هیات‌وزیران ابلاغ شده است. همچنین در مورد نظام‌نامه اخلاق حرفه‌ای مهندسی نه مجلس و نه دیوان عدالت اداری ایرادی را به آن وارد نکرده‌اند و بايد مورد عمل قرار گيرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

آغاز طرح واگذاری ۵۰۰۰ سند مالکیت اراضی بافت‌های فرسوده

در هفته گذشته با سفر رئیس‌جمهوری و وزیر راه و شهرسازی به استان هرمزگان طرح واگذاری ۵۰۰۰ سند مالکیت اراضی بافت های فرسوده آغاز شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

مهمترین ماموریت اخلاق عمومی، مهار قدرت است

در هفته گذشته، وزیر راه و شهرسازی در اولین جشنواره ملی نشان تعالی HSE حاضر شد و ضمن تاکید بر تفکیک اخلاق عمومی و خصوصی در حوزه مهندسی، گفت: شرط لازم برای ایجاد سرمایه اجتماعی عدالت است و مسئولیت اجتماعی ایجاب می کند، هرکس به اندازه سهم خود پاسخگو باشد.

وی همچنین در بخشی دیگر از سخنرانی خود، اعلام کرد: نگاه جامعه به این موضوع توجه دارد که نظراتی که در رابطه با موضوعی ارایه می‌شود از سوی ذی‌نفعان است یا از سوی افرادی فاقد نفع انجام می‌شود. به همین دلیل افرادی که به عنوان نمونه در وزارت راه و شهرسازی مشغول به فعالیت هستند و باید نظارت عالیه داشته باشند اگر خود سازنده باشند هرچه بگویند قابل‌قبول نیست.

عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: تصمیمی که ما در وزارتخانه راه و شهرسازی گرفتیم البته برای عده ای تلخ بود اما اگر می خواهیم امیداجتماعی و سرمایه اجتماعی ایجاد مکنیم آنچه که می تواند امید به آینده ایجاد کند این است که از قبول منافع متعارض منفک شویم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

انتصاب هوشنگ عشایری به سمت مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران

در هفته گذشته، با حكم وزیر راه و شهرسازی، هوشنگ عشایری به سمت معاون وزیر، رئیس هی‌ت مدیره و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران منصوب شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

آخرین وضعیت مصلی تهران با پیشرفت فیزیکی ۷۳ درصدی

در هفته گذشته، مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی با اعلام آخرین وضعیت تکمیل مصلی و رایزنی با شهرداری تهران برای همکاری در این پروژه ملی، گفت: امیدواریم با شهرداری تهران به جمع‌بندی نهایی برسیم زیرا تکمیل مصلی در قلب تهران با مساحتی بالغ بر ۲۰۰ هکتار علاوه بر ابعاد فرهنگی و اجتماعی و مذهبی، در مواقع خاص و در مواقع بحران همچون زلزله، می‌تواند نقش مهمی ایفا و خدمات عظیمی را به مردم ارایه کند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

سند استراتژیک BIM تدوین می‌شود

معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ضمن تشریح ۶ راهکار برای دستیابی به استاندارد BIM در کشور حل مشکلات ساخت را ورود به چرخه BIM در اولین کنفرانس بین‌المللی مدلسازی اطلاعات ساختمان، عنوان کرد و گفت: با همت وزارت راه و شهرسازی و بهره‌مندی از نظرات صاحب‌نظران و دانشگاهیان سند استراتژیک BIM تدوین می‌شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

اقدامات سازمان ملی زمین  و مسکن در ۵ سال گذشته

جزئیات ۱۰ اقدام موثر و مهم سازمان ملی زمین و مسکن به مدیرعاملی حمیدرضا عظیمیان معاون وزیر راه و شهرسازی در پنج سال گذشته در حوزه‌های مسکن مهر شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر به شرح زیر اعلام شد.

سازمان ملی زمین و مسکن در گزارشی تشکیل یگان حفاظت را یکی از ۱۰ اقدام موثر و مهم آن سازمان برشمرد و به تشریح تشکیل و اقداماتی که از بدو تاسیس یگان تاکنون انجام داده است، پرداخت.

تعیین‌تکلیف احداث شهرک تفریحی- گردشگری تهران باستان در شهرستان زرندیه

احداث شهرک تفریحی- گردشگری تهران باستان در استان مرکزی، شهرستان زرنديه واقع در جنوب محور ترانزيتی تهران - ساوه با تاکید بر ملاحظات و الزامات و اخذ تعهدات لازم برای احداث آن از سوی شورای‌عالی در جلسه هفدهم شورا در سال‌جاری، بررسی و تعیین‌تکلیف شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نظر شما