شناسهٔ خبر: 50351 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

طاهرخانی در جلسه پیگری چهار TOD نمونه در کشور عنوان کرد:

همکاری شرکت عمران شهرهای جدید با راه‌آهن و شهرداری تهران برای اجرای TOD در پرند

نشست معاون وزیر راه و شهرسازی در نخستین جلسه پیگیری چهار TOD نمونه کشور شامل تهران، قزوین، پرند و یزد از همکاری شرکت عمران شهرهای جدید با راه‌آهن و شهرداری تهران برای اجرای TOD پرند خبر داد و گفت: در نظر داریم که ایستگاه‌های راه‌آهن و مترو به داخل شهر و مراکز اصلی سفر شهر جدید پرند منتقل شوند.

به گزارش خبرنگار پایگا خبری وزارت راه و شهرسازی نخستین جلسه پیگیری چهار TOD نمونه در کشور  به ریاست مهرداد تقی‌زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی و با حضور حبیب‌الله طاهرخانی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید همچنین جمعی از مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های قزوین، تهران، یزد، پرند و مدیران کل راه و شهرسازی تهران، خراسان رضوی، قزوین و یزد و برخی مدیران کل راه‌آهن، شرکت عمران و بهسازی شهری، شرکت عمران شهرهای جدید، تعدادی از معاونین شهرسازی و معماری و حمل‌ونقل و ترافیک از  شهرداری‌های کشور و  نمایندگان و کارشناسان بخش خصوصی  در ساختمان وزارتخانه برگزار شد.

حبیب الله طارهرخانی در این جلسه به طرح TOD شهر جدید پرند پرداخت و در مقدمه اظهار کرد: در طرح‌های توسعه ملی و منطقه‌ای و شهری مبنای توسعه جاده و خیابان است. اما با مطرح شدن توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی در حوزه‌های شهری  و منطقه‌ای معنای تغییر انگاره اساسی در توسعه شهری را القا می‌کند.

وی افزود: البته در صورت معطوف شدن این طرح به ایستگاه‌های حمل‌ونقلی  از هدف اصلی فاصله خواهیم گرفت. همانطور که در شهرداری تهران با تاکید بر مجتمع‌های ایستگاهی مترو، TOD  نتوانست به مفهوم و کارکرد‌های اصلی خود دست یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: باید دقت شود، موضوع TOD یک تغییر انگاره در حوزه شهرسازی است و از نظام مبتنی بر معبر به نظام توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل جابجا شود.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه «نکته مهم در این میان همکاری این دو حوزه است» تصریح کرد: اگر این طرح صرفا از منظر حمل‌و‌نقل اجرا شود به طور حتم اثر ملموس در نظام شهرسازی نخواهد داشت و متقابلا پیگیری این طرح صرفا از منظر شهرسازی، نمی تواند چارچوب‌ها و اصول توسعه حمل و نقل مورد غفلت قرار گرفته و اجرای طرح با مشکل واجه خواهد شد.

طاهرخانی با اشاره به آسیب‌های توسعه مبتنی بر معبر از قبیل، خیابان، جاده و بزرگراه در شهرهای جدید بیان داشت: به طور مثال شهر جدید هشتگرد که یک دهه قبل از شرایط بسار مطلوبی برخوردار بود اما با بروز مشکلات جاده قزوین-تهران از جذابیت ساقط و توسعه شهر با اختلال مواجه شد.

 معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: علی‌رغم اینکه در سایر کشورها، توسعه حمل‌ونقل بر توسعه شهری تقدم داشته است،‌ اما در ایران برعکس عمل شد و مشکلات آن گریبانگیر مردم گردید.

 وی در ادامه به پروژه شهر جدید و طرح‌ و برنامه‌های ترافیکی آن پرداخت و گفت: شهر جدید پرند که برای جمعیت ۴۸۰ هزار نفری برنامه ریزی شده است اما توسعه حمل‌ونقلی آن متکی به شهر تهران و متمرکز بر توسعه حمل‌ونقل حومه‌ای است.

معاون وزیر راه و شهرسای با اشاره به هماهنگی‌ و همکاری شرکت عمران شهر‌های جدید و شرکت راه‌آهن اظهار کرد: در حال مسافران بین شهر جدید پرند و تهران از طریق حمل‌ونقل ریلی و ظرفیت ۲۲ رام قطار جابجا می‌شوند. البته طرح توسعه راه‌آهن تهران-پرند و دو خطه کردن آن با همکاری بین دو شرکت عمران شهرهای جدید و شرکت‌ راه‌آهن در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید افزود: همچنین همکاری با شهرداری تهران نیز در خصوص توسعه مترو تهران-پرند ادامه دارد  و پس از اتصال مترو تهران تا فرودگاه امام (ره)،‌ امتداد آن تا پرند در دست  اجرا است.

طارهرخانی خاطرنشان کرد: در نظر داریم که ایستگاه‌های راه‌آهن و مترو به داخل شهر و مراکز اصلی سفر  شهر جدید پرند منتقل شود و طرح و برنامه‌های شهر هم زمان مورد بازنگری قرار گیرد.

وی با اشاره به همکاری مشاور شهرسازی،‌ دو مبحث حمل‌ونقل و شهرسازی در مسیر رفت و برگشت مورد بررسی قرار دارند. زیرا مبنای توسعه شهر پرند بلوار ۸۰ متری و مبتنی بر حمل‌ونقل خودرو محور است که پس از بازنگری به عنوان یک نمونه به صورت مشترک در شورای عالی معماری و شهرسازی ارائه شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان ضمن تشکر به منظور برگزاری این جلسه خاطرنشان کرد: جلسه امروز منجر به تبادل تجربیات به عنوان یک از موضوعات  جدی در سطح جهان می‌شود و ضمن جلوگیری از ارتکاب اشتاباهات باعث هم افزایی می‌گردد.

نظر شما