شناسهٔ خبر: 50371 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان خبر داد؛

هندی‌ها تنها اپراتور بندر چابهار هستند/ تعهد ۸۵ و ۱۵۰ میلیون دلاری برای تامین تجهیزات و اعطای خط اعتباری

بهروز آقایی مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: قرارداد سرمایه گذاری هندی ها در فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار قراردادی با مدل رقابتی در فضای تجارت منطقه ای است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان درباره حضور هندی‌ها در بندر چابهار توضیحاتی ارایه کرد و گفت: فرآیند سرمایه‌گذاری قرارداد هندی ها در بندر چابهار به صورت ۱۰  ساله در حال انجام است. لذا در سفر رئیس جمهوری به جهت شروع بهره برداری از بندر چابهار، توافقنامه ای با شرایط جدید فنی مبنی بر اجرای موقت قرارداد تا تامین تجهیزات توسط هندی ها با مدل صرفا اپراتوری منعقد  شود.

وی با بیان اینکه قرارداد ایران با هند به صورت B.O.T است، ادامه داد:امروزه جلب نظر سرمایه گذاران نیازمند طراحی و ایجاد روش‌های متنوع قراردادی است که یکی ازاین مدل‌ها بهره گیری ازقرارداد ساخت، بهره‌برداری و انتقال یااصطلاحاً (B.O.T(Build-operation-Transfer است که مورد استقبال سرمایه گذاران  قرار گرفته است.

به گفته مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان دلیل عمده استقبال از این مدل، مسئولیت بسیار محدود کارفرما در قبال ریسک های پروژه (مالی، اجرایی، بهره برداری و...) بوده به طوریکه بیشترین ریسک های قرارداد به سرمایه گذار منتقل می‌شود.

آقایی با بیان اینکه کشورهای در حال توسعه که محدودیت سرمایه، تکنولوژی و تحمل پذیری ریسک بسیار پایینی را دارند،   به این نوع قراردادها رغبت زیادی نشان می دهند، خاطرنشان کرد: در طول مدت بهره برداری از پروژه، بخش خصوصی با اخذ عوارض، اجاره بها، انبارداری و عوارض ترانزیت هزینه های ساخت، بهره برداری، نگهداری و سود سرمایه خود را جبران و مطابق با مفاد قرارداد و در موعد مقرر، مستحدثات سرمایه گذاری شده شامل ابنیه تأسیسات و تجهیزات بصورت عملیاتی به کارفرما تحویل خواهد داد.

چابهار؛ بهترین مسیر ترانزیتی از نظر تجارت دریا و خشکی است

وی افزود: با توجه به اهمیت بندر چابهار بعنوان دروازه تجارت به کشورهای عضو IORA، افغانستان، CIS  (اتحادیه کشورهای مستقل یا کشورهای مستقل مشترک‌المنافع که شامل برخی از جمهوری‌های مستقل اتحاد جماهیر شوروی سابق است) و آسیای میانه همچنین نزدیکی این بندر به بنادر حوزه دریای عمان و اقیانوس هند از منظر تجارت دریایی، خشکی و امنیتی بهترین مسیر ترانزیتی به کشورهای این منطقه محسوب می شود.

دلیل پذیرش سرمایه گذاری هندی ها در بندرچابهار

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان مهم ترین دلیل پذیرش سرمایه گذارهای هندی در بندر چابهار را نقش و موقعیت بی نظیر این بندر برشمرد و گفت: با توجه به ارزش تبادلات تجاری قابل ملاحظه هندوستان با کلیه کشور های عنوان شده و پیش بینی ترانزیت حجم زیادی از کالا تا سال ۲۰۲۰ از بنادر هندوستان، می توان نقش و موقعیت بی‌نظیر بندر چابهار در این تبادلات را از مهم ترین دلایل پذیرش سرمایه گذارهای هندی بیان کرد.

آقایی ادامه داد: از طرفی با توجه به وجود معادن با خلوص رقابتی در افغانستان که بیش از دو میلیارد تن در سال برآورد می شود و قراردادهای دو کشور هندوستان و افغانستان در خصوص بهره برداری از این معادن، توجیه این نوع مدل سرمایه گذاری و تفاهم نامه‌های سه جانبه را دو چندان می کند.

تمامی تعهدات هندی‌ها

وی با بیان اینکه در همین راستا قراردادی با طرف هندی شامل سرمایه گذاری در تجهیزات، اپراتوری و تعمیر و نگهداری محدوده ترمینال برای انجام خدمات بندری منعقد شده است، اعلام کرد: بر اساس شرایط قرارداد، مستأجر (طرف هندی) توافق کرد که حداقل  ۸۵ میلیون دلار تجهیزات مورد توافق سرمایه گذاری را تأمین کند و اعطای خط  اعتباری در حدود ۱۵۰ میلیون دلار توسط اگزیم بانک برای توسعه بندر چابهار تعهد کرد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه در این مدل قرارداد علاوه بر تأمین تجهیزات، خدمات اپراتوری و کلیه فرآیندهای تخلیه و بارگیری کالا و کانتینر به کشتی  بر عهده طرف هندی است، اظهار کرد: برنامه ریزی و انبارداری در محوطه اسکله‌های طرح توسعه، خدمات کانتینرهای یخچالی، کالای خطرناک، خن کاری، جابجائی کانتینر در محوطه ها، صفافی و انتقال الکترونیکی داده‌ها از دیگر تعهدات طرف هندی است.

به گفته آقایی بعد از تصویب و ابلاغ قرارداد در سال ۱۳۹۴، طرفین متعهد شدند مشخصات فنی تجهیزات مورد نیاز جهت انجام خدمات ترمینال کانتینری و جنرال کارگو را احصا و فرآیند مقدمات تأمین تجهیزات از طریق برگزاری مناقصه توسط کارگروه مشترک ایران و هند را به انجام برسانند تا بعد از ایجاد زیرساخت های طرح توسعه بندر شهید بهشتی، هندی‌ها تجهیزات مدرن تخلیه و بارگیری را  بر اساس برنامه زمانبندی در ترمینال نصب و عملیاتی کنند.

نحوه وصول درآمدهای حاصله

وی افزود: در این قرارداد، درآمد های حاصله مطابق تعرفه های سازمان بنادر و دریانوردی در ۱۰ سال با لحاظ توسعه ترانزیت و ترانشیپ توسط هندی ها بشرح ذیل محاسبه و قابل وصول خواهد بود.

 

تصویر

 

 

نظر شما