شناسهٔ خبر: 50399 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

علی‌قارداشی:

تشریح برنامه ساخت ایستگاه‌ دوم راه‌آهن تهران در قالب طرح TOD/ یزد هاب قطارهای پرسرعت کشور می‌شود

نشست مديركل دفتر مهندسي و نظارت تأسیسات زيربنايي شرکت راه‌آهن از احداث ایستگاه دوم راه‌اهن شهر تهران جنب ایستگاه مترو «ری» خبر داد و گفت: طبق مطالعات مشاور بین المللی برای احداث ایستگاه‌های سوم و چهارم ۵ پهنه مورد بررسی و مقایسه قرار دارند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی وحید علی‌قارداشی مديركل دفتر مهندسي و نظارت تأسیسات زيربنايي شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به با اشاره به جزئیات اجرای ایستگاه‌های محوری در توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی شهرهای تهران و یزد اظهار داشت: ایستگاه مرکزی تهران به‌عنوان اولین گزینه در سال گذشته برای اجرای طرح TOD در دستور کار قرار گرفت و بر همین مبنا برای برنامه‌ریزی صحیح و دقیق از مشاور بین‌المللی استفاده شد.

وی افزود: البته باید در نظر داشت که مشکلات ترافیکی کلان‌شهر تهران همانند سایر کلان‌شهر‌ها با یک ایستگاه رفع نمی‌شود و حداقل به دو یا چهار ایستگاه راه‌آهن نیاز دارد.

 علی‌قارداشی از توافق با شهرداری تهران بر سر ایستگاه دوم راه‌آهن تهران خبر داد و گفت: محل استقرار این ایستگاه جنب ایستگاه مترو «ری» در نظر گرفته شد؛ زیرا علاوه بر اتصال به خط یک مترو تهران، خط شش نیز در آینده نزدیک به آنجا متصل می‌شود. همچنین قطار‌ حومه‌ای تهران-گرمسار و قطار‌های دوربرد تهران-مشهد را ملاقات می‌کند.

مديركل دفتر مهندسي و نظارت تأسیسات زيربنايي راه‌آهن خاطرنشان کرد: خط ریلی پرسرعت تهران-مشهد نیز می‌تواند از همان نقطه عبور کرده و تشکیلات آن در همان منطقه مستقر شود.

وی از بررسی و مطالعات شرکت مشاور طرح در خصوص ایستگاه‌های سوم و چهارم تهران خبر داد و گفت: پنج پهنه در تهران از جمله محدوده میدان آزادی در غرب و محدوده نیرو هوایی در شرق تهران مورد مطالعه و مقایسه قرار گرفته است و به نظر می‌رسد یکی از دو ایستگاه احداثی در این مناطق مخصوص پذیرش و اعزام قطار سریع‌السیر باشد. البته ایستگاه «ری» به‌عنوان یک ایستگاه چندوجهی نقش‌آفرینی خواهد کرد.

علی‌قارداشی در ادامه با اشاره به طرح TOD شهر یزد نیز بیان داشت: شهر یزد از منظر حمل‌ونقل ریلی جایگاه متفاوتی دارد و در آینده نزدیک می‌تواند هاب مرکزی کشور در خصوص قطار‌های پرسرعت باشد؛ زیرا از یزد به اصفهان، کرمان، بندرعباس، شیراز متصل است.

وی افزود: همچنین سفر از تهران به یزد با قطار ۱ ساعت زودتر از حمل‌و‌نقل جاده‌ای است از این رو با تکمیل پروژه خط دوم یزد، اختلاف بین این دو مد حمل‌ونقلی به ۲ الی ۳ ساعت زودتر نیز خواهد رسید؛ و فضا برای ورود قطارهای حومه‌ای و پرسرعت در آینده نزدیک فراهم می‌شود و می‌توان حتی فرودگاه این شهر را به حمل‌ونقل ریلی متصل کرد.

مديركل دفتر مهندسي و نظارت تأسیسات زيربنايي راه‌آهن با توجه به اینکه ایده‌ها هنوز مورد تصویب مقامات شهری یزد قرار نگرفته است، تأکید کرد: باید وقت بیشتری با مسئولان شهری یزد در خصوص توسعه ایستگاه‌ها و اجرای TOD در این شهر صرف شود.

نظر شما