شناسهٔ خبر: 50420 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

۱۰ اقدام مؤثر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در دولت تدبیر و امید-۳:

طرح مدیریت سیستماتیك نگهداری رویه راه‌ها (PMS)

ساختمان سازمان راهداری یکی دیگر از اقدامات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در دولت تدبیر و امید طرح مدیریت سیستماتیك نگهداری رویه راه‌ها (PMS) است كه از مهم‌ترین دستاوردهای این طرح می‌توان به مستندسازی كامل شبكه راه‌های شریانی بر اساس استانداردهای بین‌المللی IRI و ... پیشنهاد بهینه عملیات نگهداری، اولویت‌بندی خودكار و بهینه‌سازی هزینه عملیات بهسازی رویه راه‌ها اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در سال ۹۵، برای اولین بار اقدام به «ایجاد و پیاده‌سازی سامانه مدیریت روسازی راه‌های شریانی كشور» در قالب سامانه جامع مدیریت و نگهداری روسازی‌ (PMS)، نموده كه از مهم‌ترین دستاوردهای این طرح می‌توان به مستندسازی كامل شبكه راه‌های شریانی بر اساس استانداردهای بین‌المللی IRI (شاخص بین‌المللی ناهمواری راه)، RUT (شیار شدگی)، PCI (شاخص خرابی رویه راه)، MPD (بافت سطحی رویه راه)، تكمیل بانك تصویری راه‌های شریانی و مشخصات هندسی،‌ هوشمند سازی برنامه‌ریزی و قطعه‌بندی و پیشنهاد بهینه عملیات نگهداری، اولویت‌بندی خودكار و بهینه‌سازی هزینه عملیات بهسازی رویه راه‌ها در سطح شبكه و پروژه اشاره كرد.

در مرحله پیشرفته، با هدف‌ كاهش هزینه‌های نگهداری، ارتقا سطح كیفی و كنترل و جلوگیری از رشد سریع خرابی‌ها، پیشرفته‌ترین آزمایش‌ها، شامل اسکنرهای جاده‌ای و FWD،HWD و ...‌ در زمینه برنامه‌ریزی و انتخاب روش‌های حفاظتی در بستر سامانه مدیریت روسازی انجام و خروجی‌های این مرحله ‌شامل انتخاب روش بهینه حفاظتی رویه راه‌ها (میكروسرفیسینگ، چیپ سیل،‌فوگ سیل،‌اسلاری سیل و ...) بوده كه بهینه‌سازی آن در سطح شبكه و مطالعات آن تا سطح پروژه انجام‌گرفته است.

در راستای كنترل مؤثر پروژه‌های سطح كشور، سازمان به‌طور مستمر و جاری نسبت به ارزیابی عملكرد اجرایی برنامه و مقایسه عملكرد با اهداف تعریف‌شده و مصوب، به‌طور ماهیانه اقدام ‌می‌نماید.

لازم به ذكر است در سال ۹۵، این طرح به‌عنوان پروژه برتر وزارت راه و شهرسازی، در زمینه مدیریت ریسك و توسعه انتخاب و جایزه ویژه چهره‌های ماندگار و کارآفرینان برتر را به خود اختصاص داده است.

گفتنی است، با توجه به اینکه  pms یکی از مهمترین مولفه‌ها در مجموعه پروژه‌های مدیریتی راه است، لذا  سامانه مدیریت روسازی امروزه در اغلب کشورهای پیشرفته مستقر و به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی در کشورها به شمار می‌رود. از طرفی طبق برآورد انجام شده در تابستان سال ۹۵ هزینه مطلوب نگهداری راه‌ها سالانه ۴.۲ میلیارد دلار است اما بر اساس اینکه ارزش راه‌های کشور در همان زمان ۷۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است لذا برای نگهداری سالانه این راه‌ها باید حداقل ۲.۱ میلیارد دلار باشد که یک سوم این مبلغ در کشور برای نگهداری راه‌ها تخصیص می‌یابد.

خاطرنشان می‌شود وزیر راه و شهرسازی در مراسم  «رونمایی از پروژه ملی «ایجاد و پیاده‌سازی سامانه مدیریت روسازی» بیان داشت با یک پایش سه ماهه می‌توان اطلاعات راه‌های کشور را برداشت کرد که یک تحول بنیادین در نگهداری راه‌هاست. قاعدتا این پایگاه داده بزرگترین ابزار کار سازمان راهداری خواهد بود که تصویر واقعی از جاده‌های ایران را داشته باشند و برای تخصیص منابع و اولویت‌ها بر اساس این اطلاعات عمل نمایند و بهره‌وری از آنچه که داریم باید اصلی‌ترین هدف باشد و افزایش این شاخص سودمندترین روش استفاده از ثروتی است که داریم.

وی افزود: افزایش دقت در تخصیص منابع و مکان‌ها برای اصلاح و تعمیر از دیگر نتایج برجسته این پایگاه خواهد بود. همچنین با بهره‌برداری از این اطلاعات، مدل‌های راهداری قابلیت تغییر یافته و اقدامات پیشگیرانه در سیستم راهداری بسیار قوت خواهد گرفت.

بخشی از نتایج اجرای این طرح شامل «ارزيابی كارا و مؤثر وضعيت موجود شبكه روسازی راه‌ها و پيش‌بينی عملكرد و عمر مفيد روسازی‌ها»، «هماهنگی كليه فعاليت‌های طرح»، «ساخت و نگهداری روسازی راه»، «ارزيابی سياست‌ها، استاندارد‌ها و برنامه‌های ساخت، ترميم و نگهداری روسازی ‌را‌ه‌ها»، «اولويت‌بندی فعاليت‌های ساخت، ترميم و بازسازی روسازی‌ها»، «تخصيص بهينه بودجه و نيز بهينه‌سازی سرمايه‌ها در فعاليت‌های تعمير و نگهداری»، «صرفه‌جويی اقتصادی ناشی از كاهش هزينه‌های ساخت و نگهداری» و «امكان انتخاب بهترين زمان و روش ترميم و نگهداری» می‌شود که با اجرای صحیح سامانه مديريت روسازی راه‌ها در کشور، تحقق آن امکان‌پذیر خواهد بود.

شایان ذکر است طرح مدیریت سیستماتیك نگهداری رویه راه‌ها در كشور بنا به درخواست و نیاز سازمان راهداری و حمل و نقل‌ جاده‌ای و با همکاری مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي انجام میشود که اين پروژه با هدف افزايش عمر و عملكرد روسازیهای آسفالتی و تأكيد بر مديريت روسازی، مشتمل بر نتایج ارزيابي وضعيت روسازی راه‌ها، پيش‌بينی وضعيت روسازی، مديريت در سطح شبكه و گام بعد مديريت درسطح پروژه، در حال انجام است.

بر همین اساس اطلاعات شبكه روسازی در مجموعه بانك داده‌ها قرار می‌گيرد. با ارزيابی وضعيت روسازی و پيش‌بینی آن در آینده، نيازهای مالی در دو سطح شبكه و پروژه تحليل می‌شود. اين دو سطح از مديريت مکمل يكديگر بوده و بايد در ارتباط مستقيم با يكديگر قرار داشته باشند.

نظر شما