شناسهٔ خبر: 50474 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

۱۰ اقدام مؤثر معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در دولت تدبیر و امید- ۹ و۱۰

اقدامات گسترده کمیسیون ایمنی راه‌ها طی ۵ سال اخیر/ معرفی و پیگیری توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی

ساختمان شهید دادمان- وزارت راه و شهرسازی طبق گزارش تهیه شده در خصوص اقدامات معاونت حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی در دولت تدبیر و امید، اقدامات انجام شده از سوی مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل‌ونقل، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل و گروه مشاوره شهرسازی مبنی بر دو مساله اول اقدامات کمیسیون ایمنی راه‌ها و توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی معاونت حمل‌و‌ونقل وزارت راه و شهرسازی پس از تشکیل در ساختار جدید وزارت راه و شهرسازی در دوره وزارت عباس آخوندی، اقدامات موثر و قابل توجهی انجام داده است که در قالب گزارش‌های جداگانه‌ای پیشتر مورد انتشار قرار گرفت. اما در پایان اقدامات دو زیر مجموعه دیگر این معاونت که شامل مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل‌ونقل، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل و گروه مشاوره شهرسازی مورد تشریح قرار می‌گیرد.

..................................................

آغاز فاز اول مطالعات طرح جامع حمل‌ونقل کشور با مشارکت ۷ دانشگاه برتر کشور

عارضه‌یابی فرآیند ترانزیت و شناسایی ۶۶ مشکل تاثیرگذار بر این بخش

 لغو مقررات غیرقانونی وضع شده در ارتباط با ترانزيت دخانيات از قلمرو کشور

..................................................

مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل‌ونقل، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل

اگرچه دایره اقدامات این مرکز بسیار گسترده و شامل موارد متعددی می‌شود اما به طور خاص و با توجه به اینکه ایمنی‌راه‌ها در دولت تدبیر وامید در اولیت قرار دارد لذا به اقدامات گسترده کمیسیون ایمنی راه‌ها  از سال ۹۲ تا کنون می‌پردازیم؛ در ۵ سال گذشته، موضوع ایمنی و تصادفات رانندگی بعنوان اولویت وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت و در این راستا ضمن فعال سازی کمیسیون ایمنی راهها بعنوان نهاد راهبر موضوع، مجموع اقدامات و فعالیتهای ذیل صورت پذیرفت.

همچنین تشکیل ۵۳ نشست کمیسیون ایمنی به ریاست وزیر راه و شهرسازی و اعضای کمیسیون، بطوریکه همکاریهای موثری برای برنامه ریزی و هماهنگی اقدامات بین دستگاههای مسوول و موثر کمیسیون صورت پذیرفت. از جمله برنامه ریزی سفرهای ایام اوج سفر در نوروز، تابستان، ایام خاص، هماهنگی در اجرای طرحهای مدیریت ترافیک و مدیریت سوانح اشاره کرد. به منظور مدیریت اطلاع رسانی سوانح و خدمات پس از حادثه، طرح اورژانس ملی تهیه و جهت اجرا ابلاغ گردید. 

اما از آنجاکه دستیابی به ایمنی پایدار و کاهش تصادفات نیازمند یک برنامه عملیاتی با زمانبندی مشخص و شاخصهای کمی می باشد، تهیه برنامه عملیاتی ارتقای ایمنی راه‌ها در دستور کمیسیون قرار گرفت و درحال حاضر در مراحل نهایی تدوین می باشد. همچنین مطابق با دستور معاون اول محترم ریاست جمهوری، نقشه راه ایمنی جاده های کشور تهیه و به دولت ارسال گردید.

در مجموعه نشست‌ها و پیگیری‌های کمیسیون ایمنی راه‌ها، بازنگری قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی(میزان جرایم) تصویب و جهت اجرا توسط دولت ابلاغ گردید. 

پیگیری اجرای سامانه سپهتن، سامانه کنترل عبور و مرور، پیاده سازی استانداردهای جدید تولید خودرو، شناسایی و اولویت بندی رفع و اصلاح نقاط پرتصادف، تحلیل عمقی تصادفات رانندگی با هدف یادگیری و پیشگیری از سوانح مشابه، سیاست نصب انواع حفاظ در میانه راهها، پیگیری مستمر وضعیت ایمنی استانها و دعوت از استانداران در نشستهای کمیسیون، پیشنهاد بازنگری و اصلاح قوانین و مقررات حمل و نقل و ارائه به قوه قضاییه، اجرای برنامه های مناسبتی مثل روز یادبود قربانیان حوادث رانندگی و هفته ایمنی و ... از جمله اقدامات مهم کمیسیون ایمنی راهها می باشد.

در کنار اقدامات کمیسیون ایمنی، بازدید و بازرسی ایمنی راههای در دست ساخت و بهره برداری، بازدید و حضور در صحنه حوادث مهم و شدید حمل و نقل از جمله برنامه های مرکز می باشد.

..................................................

تدوين سند استراتژی‌های کلان بخش حمل و نقل کشور

مطالعات جانمایی و تدوین طرح آمایش مراکز لجستیک کشور

تایید ساختار پیشنهادی مدیریت لجستیک در ایران از سوی اسکاپ

..................................................

گروه مشاوره شهرسازی

طی ۴ سال اخیر اقدامات بسیار اثرگذاری در زمینه توسعه حمل و نقل همگانی در مقیاس درون‌شهری و برون‌شهری صورت گرفت.

مفاهیمی از جمله یکپارچگی حمل و نقل همگانی‌، توسعه و ایجاد جذابیت در ایستگاه‌های حمل و نقل همگانی، توسعه قطار حومه‌ای و ده ها اقدام دیگر که در ۳ زمینه دنبال شد؛

۱- تغییر نگرش: مدیران، مشاوران، کارشناسان و سایر گروه‌های ذینفع بر این باور بودند که مشکل حل ترافیک با ساخت و ارتقا معابر قابل حل است، مشکل آلودگی هوا صرفا با استاندارسازی سوخت و خروج خودروهای فرسوده  امکان‌پذیر است ، اما اقدامات ارزشمند زیادی در وزارت راه و شهرسازی با همکاری نهادهای مختلف شکل گرفت که امروزه همه اعتقاد دارند راه حل کلیدی  مشکل ترافیک، حل معضل آلودگی هوا، کاهش تلفات حوادث رانندگی، ایجاد سرزندگی در شهرها و انسان‌محوری تنها و تنها با توسعه حمل و نقل همگانی و توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی  امکان پذیر است و به عبارتی دیگر راهی جز این امر نداریم! سایر راه کارها ضروری هستند ، اما نقش ۸۰% ی در توسعه کیفی و کمی حمل و نقل همگانی است.

برگزاری کنفرانس‌ها، دوره‌ها، همایش‌ها، نشست‌ها و .... مثال‌هایی از امر تغییر نگرش است.

۲- مطالعات و قوانین: آیا تغییر نگرش کافی‌ست؟ قطعا خیر...تمامی شرح خدمات طرح‌های توسعه و عمران در سطوح مختلف با رویکرو توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی در حال تغییر است. سند توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی جهت الزام تمامی ذینفعان ب  این امر مهم برای اولین بار تهیه و در شورای‌عالی شهرسازی و معماری از مصوبات لازم برخوردار شد.

..................................................

      ساماندهی تاكسی‎های اينترنتی در فرودگاه‌های کشور

تهيه نقشه راه بهبود ايمنی راه‌های كشور

تدوین برنامه ۹ وجهی جهت توسعه ترانزیت کشور

..................................................

در خصوص موارد مذکور مطالعه بسیار زیادی انجام شد تا تجربیات کشورهای موفق با هدف بومی‌سازی در ایران انجام شود. هم اکنون بیش از ۲۰ پروژه TOD دارای مشاور شهرسازی و مشاور حمل و نقلی می باشد.

۳-و اما اجرا: در طی سال‌های اخیر توسعه قطار حومه‌ای در مسیرهای جدید و افزایس ظرفیت در مسیرهای موجود ، کاهش سرفاصله قطارها، هماهنگی های گسترده در مورد تغییر مکان ایستگاه‌های راه آهن از خارج شهرها به داخل‌شهرها  جهت دسترسی راحت شهروندان و مسافران با ایجاد ارتباط با حمل ونقل شهری و ... تنها بخشی از اقدامات صورت پذیرفته است و سایر اقدامات ارزشمند در آینده نزدیک خبررسانی خواهد شد.

                                                                                                 

نظر شما