شناسهٔ خبر: 50479 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

۱۰ اقدام مؤثر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در دولت تدبیر و امید-۴ و ۵ و ۶

مديريت سيستماتيك نگهداری پل‌ها/ استفاده از فناوری جديد آسفالت‌های حفاظتی راه‌های كشور/ شناسايی و ارتقای ايمنی نقاط پر تصادف راه‌های برون شهری

ساختمان راهبران سازمان راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در حوزه راهداری اقدامات گسترده‌ای در راستای استفاده از رو‌ش‌های روز جهان انجام داده است که علاوه بر موارد قبلی؛ مديريت سيستماتيك نگهداری پل‌ها، استفاده از فناوری جديد آسفالت‌های حفاظتی راه‌های كشور و شناسايی و ارتقای ايمنی نقاط پر تصادف راه‌های برون شهری نیز تحت شعاع قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در دولت تدبیر و امید اقدامات گسترده‌ای در دو حوزه راهداری و حمل‌ونقل انجام داده است که پیشتر به چند مورد همچون «طرح مدیریت سیستماتیك نگهداری رویه راه‌ها (PMS)» معرفی و تشریح شد اما اقدامات در حوزه راهداری فقط به این موارد ختم نمی‌شود، در این گزارش سه اقدام دیگر سازمان به ترتیب طزح مديريت سيستماتيك نگهداری پل‌ها، طرح استفاده از فناوری جديد آسفالت‌های حفاظتی راه‌های كشور و طرح شناسايی و ارتقای ايمنی نقاط پر تصادف راه‌های برون شهری معرفی می‌شوند.

اجرای طرح هوشمند سازی جاده‌ها در قالب ۵ پروژه بزرگ

 طرح مدیریت سیستماتیك نگهداری پلها (BMS)

پل‌ها بعنوانی یكی از مهم‌ترین المان‌های شریانی ارتباطی در حمل و نقل برون شهری محسوب می‌شوند. با توجه به اینكه این المان‌ها با گذشت زمان و استفاده بی‌وقفه، دچار آسیب‌هایی در قسمت‌های سازه‌ای و غیرسازه‌ای می‌شوند، بنابراین تخصیص بهینه بودجه‌های محدود تعمیراتی برای بازسازی و نگهداری طولانی مدت آنها، نیازمند بكارگیری سامانه‌های هوشمند مدیریت تعمیر و نگهداری پل (BMS) می‌باشد. اجرای این سامانه مدیریتی – مهندسی، امكان ثبت دقیق اطلاعات ‌پل‌ها به همراه درج آخرین وضعیت سازه‌ای آنها را فراهم نموده است. این نرم‌افزار امكان درج پروژه‌های تعمیراتی به همراه تخصیص بودجه‌های مربوطه، اطلاعات بازرسی در فرآیند بازدیدهای دوره‌ای به همراه دسترسی به سامانه‌های مدیریت هوشمند و غیره فراهم گردیده است تا بتوان مدیریتی یكپارچه بر هزینه و فایده پروژهای تعمیراتی مجموعه‌ی پل‌های كشور با نگاه سیستماتیك صورت داد.

طرح ارتقاء و بهبود صنعت حمل‌و‌نقل جاده‌ای بار و مسافر در قالب ۶ پروژه بزرگ

طرح استفاده از فناوری جدید آسفالت‌های حفاظتی راه‌های كشور

جهت استفاده بهینه از منابع و همگام با مبانی علمی كشورهای توسعه یافته در زمینه نگهداری رویه راهها، به منظور جلوگیری از رشد تصاعدی و غیرقابل كنترل خرابی رویهها و در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و بكارگیری روش‌های زود بازده و كم هزینه، این سازمان با رویكرد جدید مبتنی بر اصول فنی،‌ تحقیقات و آزمایشهای میدانی، از عملیات پیشگیرانه و روش‌های حفاظتی از قبیل میكروسرفیسینگ،‌ چیپ‌سیل، فوگ‌سیل و ... بمنظور برنامه ریزی هوشمندانه و مدیریت بهینه منابع در سطح گسترده ای در شبكه راههای شریانی استفاده نموده است. تكنولوژی های طراحی شده،‌ بر اساس دقیق ترین استاندارهای بین المللی در مراحل طراحی، ‌اجرا،‌نظارت و بهره برداری كنترل میشوند. میزان بكارگیری رویه های حفاظتی در سال جاری نسبت به سالهای اخیر،‌ رشد چشمگیری داشته و پیش بینی می شود با توجه به مزایای این روشها،‌ عمر متوسط سطح شبكه ارتقا‍ء یافته و هزینه نگهداری راهها بطور چشمگیری كاهش یابد.

طرح مدیریت سیستماتیك نگهداری رویه راه‌ها (PMS)

طرح شناسایی و ارتقای ایمنی نقاط پر تصادف راههای برون شهری

هدف از این طرح، اجرای فرآیند سیستماتیك امور شناسایی، اولویت بندی، مطالعه میدانی و تعیین اقدامات اصلاحی جهت ارتقای ایمنی نقاط پر تصادف و دارای تصادف راههای برون شهری می باشد كه بر اساس آخرین متدولوژی و روشهای موجود در جهان و مورد تایید مجامع تخصصی همچون مجمع جهانی راه- پیارك (PIARC) و بر اساس دستورالمعل ابلاغی كمیسیون ایمنی راههای كشور، مراحل مطالعاتی و اجرایی آن از سال 1394 آغاز شده و در سال 1395 منجر به تعیین 1585 نقطه به عنوان نقاط پر تصادف شد. در همین راستا با انعقاد قرارداد با بیش از پانزده مهندسین مشاور ذیصلاح مطالعه تشخیصی و تهیه طرح های اصلاحی و ارتقای ایمنی كلیه نقاط پر تصادف آغاز شده و به تدریج طرح های ایمن سازی آنها تهیه و به مرحله اجرا در می آیند. برنامه های عملیاتی در این طرح عبارتند از شناسایی و اولویت بندی نقاط دارای تصادف، تامین الزامات ایمنی نقاط پر تصادف، مطالعه و تهیه طرح اجرایی نقاط پرتصادف درسطح كشور، تامین اعتبار و اجرای طرح های ایمن سازی تهیه شده. بررسی های اولیه بیانگر آن است كه پس از انجام فاز اول این پروژه، كاهش قابل توجهی در میزان تصادفات در اینگونه نقاط رخ داده است و انجام مراحل بعدی پروژه مذكور، در دست پیگیری می باشد.

نظر شما