شناسهٔ خبر: 50482 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

۱۰ اقدام مؤثر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در دولت تدبیر و امید-۹ و ۱۰

توسعه حمل‌ونقل بین‌المللی و پایانه‌های مرزی/ تشکیل ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل‌جاده‌ای در استان‌ها

ساختمان سازمان راهداری دو اقدام آخر از ۱۰ اقدام سازمان راهداری طرح توسعه حمل‌ونقل بین‌المللی و پایانه‌های مرزی و  طرح انتزاع بخش راهداری از ادارات كل راه و شهرسازی و الحاق به ادارات كل حمل‌ونقل و پایانه‌ها در استان‌ها است که هر یک از این اقدامات موجب تغییر و تحول عظیمی در سطح ملی و افزایش بهره‌وری در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با توجه به سهم بیش از ۹۰ درصدی خود در حمل‌ونقل کشور سهم به سزایی در ترانزیت و جابجایی کالاهای عبوری از کشور ایفا می‌کند از این رو یکی از محورهای اصلی فعالیت این سازمان بحث حمل‌ونقل بین المللی، ترانزیت، صادرات و واردات کالا است که با توجه به تاکید دولت تدبیر امید بر توسعه ترانزیت کالا و افزایش سهم کالاهای عبوری و حمل‌ونقل بین المللی مسافر در قالب سفرهای زیارتی و سیاحتی اقدامات گسترده‌ای در قالب توسعه پایانه‌های مرزی صورت گرفته است.

...........................................................

         طرح شناسايی و ارتقای ايمنی نقاط پر تصادف راه‌های برون‌شهری

............................................................
طرح توسعه كاربرد حفاظ‌ها و تجهيزات نوين ايمنی راه‌ها

............................................................
 

طرح توسعه حمل‌ونقل بین‌المللی و پایانه‌های مرزی

بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های کریدورهای بین‌المللی عبوری از قلمرو کشور با در نظر گرفتن افزایش سهم ناوگان ایرانی از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی بوده است و رویکرد تجاری‌سازی کری دورها و بازاریابی و استفاده از سهم مناسب از بازارهای جهانی با بهره‌گیری و تلاش جهت عضویت در کنوانسیون‌ها و موافقت‌نامه‌های معتبر بین‌المللی نظیر کنوانسیون‌های حمل‌ونقل کالاهای خطرناک و حمل‌ونقل کالاهای فسادپذیر برای توسعه اقتصادی کشور و افزایش اشتغال و سهم ناوگان ایرانی در بازارهای حمل‌ونقل بین‌المللی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرارگرفته است. سه سیاست اصلی در وزارت راه و شهرسازی ارتقای بهره‌وری، توسعه صادرات، قطع وابستگی به بودجه‌های نفت بوده و اقدامات صورت گرفته عمدتاً حول این سه محور اصلی بوده است.

در این راستا سعی شده است با عضویت فعالانه در موافقت‌نامه‌های کریدورهای موجود بین‌المللی و همچنین تعریف کریدورهای جدید منطقه‌ای نظیر کریدور چابهار بین سه کشور ایران و هند و افغانستان و کریدور خلیج‌فارس –دریای سیاه بین شش کشور شامل ایران، ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، بلغارستان و یونان کشور عزيزمان را از این طریق به‌صورت هدفمند به تمام شبکه‌ راه‌های آسیا و اروپا متصل و کشور را از تمام ظرفیت‌های شبکه حمل‌ونقلی این دو قاره کهن بهره‌مند نماییم. برای نیل به این هدف علاوه بر توسعه و ارتقاء زیرساخت‌های جاده‌ای اقدامات موفقیت‌آمیزی در جهت تسهيل، تسريع در عبور و مرور و كاهش زمان توقف توسعه و مکانیزه نمودن پایانه‌های مرزی و مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین‌راهی کشور به‌منظور افزایش رفاه و کاهش زمان توقف و هزینه صورت گرفته است. از زمان دولت يازدهم تاكنون ۹ پايانه مرزي در قالب احداث سالن‌های جديدي و بهسازي آن‌ها صورت گرفته است.

احداث و بهره‌برداری از سالن مای تجاري و مسافري پایانه‌هاي مرزي شلمچه، میلك، بيله سوار، تمرچين، پلدشت، چزابه، لطف‌آباد، ميل ۷۸ ماهيرود، رازي و همچنين بهسازي جاده مای دسترسي ذی‌ربط از جمله اقدامات انجام شده است.

...........................................................

استفاده از فناوری جديد آسفالت‌های حفاظتی راه‌های كشور

...........................................................

شناسايی و ارتقای ايمنی نقاط پر تصادف راه‌های برون شهری

...........................................................

مديريت سيستماتيك نگهداری پل‌ها

 طرح انتزاع بخش راهداري از ادارات كل راه و شهرسازی و الحاق به ادارات كل حمل‌ونقل پایانه‌ها

طول راه‌های كشور شامل آزادراه، ‌ بزرگراه، ‌ اصلي، ‌ فرعي، ‌ روستايي در سطح كشور ۲۱۲۰۰۰ كيلومتر است و بیش از ۹۰ درصد از جابجایی بار و مسافر در کشور را حمل‌ونقل جاده‌ای بر عهده دارد. انسجام تشكيلاتي، مديريت متمركز و يكپارچه در نگهداري اين شبكه گسترده از راه‌های كشور امري اجتناب‌ناپذیر است. پیش‌ازاین مسئوليت عمليات احداث راه‌ها، نگهداري راه‌ها و امور مديريت مسكن و شهرسازي در استان‌ها تحت مديريت مدیرکل راه و شهرسازي استان‌ها قرار داشت. اين وضعيت سبب شده بود تا فعالیت‌های مرتبط با نگهداري راه‌ها تضعیف‌شده و از توجه لازم برخوردار نباشد.

لذا طرح انتزاع بخش راهداري از ادارات كل راه و شهرسازي و تشكيل ادارات كل راهداري و حمل‌ونقل جاده‌ای در استان‌ها از سوي وزارت راه و شهرسازي به شوراي عالي اداري كشور ارسال گرديد كه پس از بررسی‌های صورت گرفته به تصويب آن شورا رسيد. طي اين ادغام کلیه وظایف، اختیارات، نیروی انسانی، اعتبارات، امکانات، تجهیزات، خودرو و ماشین‌آلات حوزه راهداری، در کوتاه‌ترین زمان ممكن با دقت و كيفيت مناسب و با همكاري كليه عوامل ذی‌ربط از ادارات كل راه و شهرسازی انتزاع و به ادارات كل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای الحاق گرديده و امور بهره‌برداری و نگهداري راه‌ها تحت مديريت واحد قرار گرفت.

پس از انتقال حوزه راهداري به سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌ای، سازمان مذكور در جهت افزايش بهره‌وری (كارايي و اثربخشی) ‌ نسبت به اصلاح ساختار سازمانی، سازمان‌دهی پرسنل، ‌تجهيزات و ماشین‌آلات در سطح واحد راهدارخانه‌ها، ادارات شهرستان و ستاد ادارات كل استان‌ها بر اساس شاخص‌های معين اقدام نمود و اجراي كامل اين طرح مهم و تأثیرگذار را با دقت و كيفيت مناسب، عملياتي نمود.

..........................................................

اجرای طرح هوشمند سازی جاده‌ها در قالب ۵ پروژه بزرگ

..........................................................

طرح ارتقاء و بهبود صنعت حمل‌و‌نقل جاده‌ای بار و مسافر در قالب ۶ پروژه بزرگ

..........................................................

طرح مدیریت سیستماتیك نگهداری رویه راه‌ها (PMS)

نظر شما