شناسهٔ خبر: 50505 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری استان آذربایجان شرقی تشریح کرد:

آخرین اقدامات راهداری استان آذربایجان شرقی برای سفرهای ایمن شهروندان در نوروز ۹۷

منوچهر سلمان زاده مدیرکل راهداری استان آذربایجان شرقی گفت: سه موج سفر در استان خواهیم داشت که این وظیفه ما را مضاعف می‌کند تا خدمات بهتری در این مدت ارائه دهیم. از طرف دیگر مردم فرصت دارند سفرهای خودشان را مدیریت کنند. پیش بینی‌ها اما نشان می‌دهد نسبت به مدت مشابه 11 درصد افزایش سفر جاده‌ای داریم

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، منوچهر سلمان زاده، مدیرکل راهداری استان آذربایجان شرقی در خصوص آخرین تصمیمات و اقدامات در ستاد نوروزی این استان اظهار داشت: علاوه بر خدماتی که ارائه می‌دهیم هماهنگی‌های لازم به ریاست استاندار محترم انجام گرفت که به بهترین شکل به مسافران خدمات ارائه شود و از فعالیت‌های هماهنگی که در استان انجام شده بهره ببرند. در حوزه‌هایی که وارد شدیم و هماهنگی صورت گرفته کلیه حوزه حمل‌ونقل اعم از ریلی، هوایی و جاده‌ای را به ما ابلاغ کردند و یک هماهنگی بین خودمان داریم. به اضافه اینکه در حوزه مراکز معاینه فنی جلساتی را با یکدیگر داشتیم که خدمات خودشان را ارتقاء بدهند. در حوزه ساماندهی امدادخودروها کار شد و جلساتی را ترتیب دادیم. با پلیس راه و شرکت نفت و دیگر ارگان‌های خدمت‌رسان جلساتی را برگزار کردیم تا جاده‌های استان برای ارائه سرویس به مسافران نوروزی آماده باشد.

وی افزود: نظارت ویژه‌ای روی مجتمع‌های خدمات رفاهی خودمان که 25 مجتمع است صورت گرفت و امکانات بهداشتی و سرویس‌دهی آنها مورد بررسی قرار گرفت. یکسری اکیپ‌های ویژه فنی تدارک دیدیم که بازدیدها از ناوگان عمومی افزایش یابد. جلساتی را با انجمن‌های حمل و نقلی برای توجیه طرح‌های سفر نوروزی داشتیم. در حوزه راهداری ما تمام راهدارخانه‌های سراسر استان را تماما تجهیز کردیم و این اتفاق قبل از سفرهای نوروزی و در زمستان انجام شد. استان ما شرایط آب و هوایی سختی دارد و در مقاطعی ممکن است برف و باران باشد و این می‌طلبد که آمادگی لازم را داشته باشیم. هماهنگی‌ها با هلال‌احمر و اورژانس و آنچه که در حمل‌ونقل و مسیرها قرار دارد، انجام می‌شود و این آمادگی وجود دارد و به امید خدا مشکلی نخواهیم داشت.  

مدیرکل راهداری استان گیلان با اشاره به آغاز طرح نوروزی این استان از 23 اسفند ماه تا پانزدهم فروردین اشاره‌ای به افزایش تعداد سفرها در ایام تعطیلات داشت و گفت: من فکر می‌کنم تقریبا سفرها از بیست و سوم آغاز بشود و به نظر می‌رسد امسال سفرهای ما سه بخش خواهد داشت که شواهد این طور نشان می‌دهد و احتمالا حتی تا پانزدهم فروردین طول بکشد.

وی افزود: سه موج سفر خواهیم داشت که این وظیفه ما را مضاعف می‌کند تا خدمات بهتری در این مدت ارائه دهیم. از طرف دیگر مردم فرصت دارند سفرهای خودشان را مدیریت کنند. پیش بینی‌ها اما نشان می‌دهد نسبت به مدت مشابه 11 درصد افزایش سفر جاده‌ای داریم و فکر می‌کنیم این عدد در سفرهای نوروزی تعمیم پیدا کرده و اگر آب و هوا خوب باشد قطعا افزایش آن را هم شاهد خواهیم بود.

سلمان‌زاده با اشاره به کارهای انجام شده در بحث بالا بردن امنیت جاده‌های استان اظهار داشت: طبق دستورالعملی که سازمان به ما در راستای کمیسیون ایمنی کشور داد تمام نقاط حادثه‌خیزمان آشکارسازی شده‌اند و مشکلی نداریم. بر همین اساس 114 نقطه حادثه‌خیز داریم که همه این نقاط اولویت‌بندی شده‌اند تا طبق برنامه نسبت به اصلاح آنها اقدام شود. با این حال با این آشکارسازی و نصب تابلوهای هشداردهنده سعی شده تا امنیت جاده‌ها را بالاتر ببریم و در این مناطق شاهد کمترین اتفاقات جاده‌ای باشیم. در ایام تعطیلات پیش بینی اینکه تصادفات کاهش پیدا می‌کند سخت است چون تابعی از یکسری اتفاقات از جمله آب و هواست. شما فرض کنید اگر بارندگی یا یخ‌بندان باشد آمادگی مردم در فصل زمستان را می‌طلبد.

وی ادامه داد: اینها مسایل و متغیرهایی هستند که ما زیاد در آن دخیل نیستیم و اگر شرایط پایدار بود پیش‌بینی کاهش راحت‌تر بود. با این همه ما تلاش خودمان را کرده‌ایم تا با همه این مسائل و با همکاری مردم خوب‌مان کمترین اتفاقات را در این ایام شاهد باشیم و همه در فضایی ایمن از سفرهای خود در نوروز لذت ببرند. حدود 920 نفر از نیروهای ما شبانه‌روزی آماده‌باش بوده و در مراکز مستقر شده‌اند. حدود 650 عدد از ماشین‌آلات و گشت‌های ما که همه استعداد استان هستند در حال آماده باش بوده و در این ایام به مسافران نوروزی استان در جاده‌ها خدمت‌رسانی خواهند کرد تا امنیت در جاده‌ها به خوبی برقرار باشد.

دقت ویژه روی ناوگان حمل‌ونقل عمومی در ایام نوروز به عنوان متخصصان جاده، مساله‌ای است که سلمان‌زاده با اشاره به آن گفت: ما یکسری جلسات با انجمن‌ها و شرکت‌های حمل و نقل داشتیم که خودشان را آماده این ایام کنند. یکسری نظارت‌ها ما داریم که از لحاظ فنی مورد بررسی قرار می‌گیرند. این نظارت‌ها با مراجعه به پایانه‌ها انجام می‌شود و تاکید کردیم حتما قبل از سفرهای نوروزی این معاینات انجام بگیرد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر به مراکز معاینه فنی تاکید کردیم که تعداد موارد مورد بررسی خودشان را افزایش دهند که با تاکید ویژه صورت گرفته روی نظارت‌ها کمترین اتفاقات را داشته باشیم. به هرحال می‌دانید که ناوگان عمومی حمل و نقل ما متخصص‌های جاده هستند و قطعا باید طوری باشند که کمتر از مردم عادی اشتباه کنند. البته در این بین و برای بالا بردن امنیت، نقش مردم و بالا بردن فرهنگ ترافیکی بسیار مهم است.

مدیرکل راهداری استان آذربایجان شرقی در پایان گفت: تمام صحبت‌های انجام شده از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شده است. سفرهای نوروزی در برخی مناطق ما مثل سفرهای زمستانی است و هموطنان با آمادگی کامل و با پیش‌بینی به جاده‌های استان وارد شوند. مسیرهای ما کوهستانی و زمستانی است و شروع سفر را از درب منزل‌های خودشان بدانند.در این بین سامانه 141 و دیگر ابزار اطلاع‌رسانی ما به صورت شبانه‌روز اطلاعات لازم را ارائه خواهد داد. در این بین برشورهای جامعی هم تهیه شده که تمام اطلاعات مورد نظر مسافران نوروزی در آن تعبیه شده و در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

نظر شما