شناسهٔ خبر: 50529 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در اولین جشنواره ایمنی رانندگان حرفه‌ای لرستان مطرح شد:

توسعه اقتصادی کشور مرهون تلاش رانندگان حرفه‌ای است/ ایمنی در سرلوحه برنامه‌های حمل‌ونقل قرار گیرد

جلسه اولین جشنواره ایمنی رانندگان حرفه‌ای لرستان با تجلیل از ۱۰ راننده حرفه‌ای برتر استان به کار خود پایان داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان، آیت‌الله سید احمد میرعمادی نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد در آیین اختتامیه این جشنواره که با حضور محمد بخارایی رئیس هیئت‌مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها کشور در سالن جهاد کشاورزی خرم‌آباد برگزار شد، با قدردانی از متولیان حمل‌ونقل و رانندگان گفت: از دیدگاه اسلام هیچ چیز برتر و بالاتر از حفظ حیات انسان نیست حیات نشانه توحید و یکتاپرستی است بنابراین جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها باید حساسیت جامعه را نسبت به ایمنی افزایش و بینش جامعه را در رابطه با این مقوله تغییر دهد.

وی با بیان اینکه دو دسته عوامل در ایمنی جاده‌ها نقش دارند، افزود: جاده و وسیله نقلیه عوامل مادی تأثیرگذار بر ایمنی هستند و متأسفانه روی مؤلفه‌های معنوی مؤثر بر ایمنی کار نشده است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان آرامش، حس مسئولیت‌پذیری متولیان حمل‌ونقل و ایمنی، امانت‌داری، روحیه عفو و گذشت، ترس از خدا و دعا و صدقه را از عوامل معنوی مهم و تأثیرگذار بر ایمنی رانندگی عنوان کرد.

توسعه اقتصادی کشور مرهون تلاش رانندگان حرفه‌ای است

محمد بخارایی رئیس هیئت‌مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها در این مراسم گفت: توسعه اقتصادی کشور مرهون تلاش رانندگان حرفه‌ای است که جان و خانواده خود را وقف خدمت به مردم کرده‌اند و ایمنی مهم‌ترین شاخص حمل‌ونقل است اما متأسفانه علیرغم دستیابی به عمده زیرساخت‌ها، هنوز در کاربرد آن دچار ناهنجاری هستیم و روزانه شاهد کشته و مجروح شدن مسافران و رانندگان در تصادفات جاده‌ای می‌باشیم.

بخارایی برگزاری یادمان قربانیان تصادفات، توسعه زیرساخت‌ها و کارهای اجرایی و جشنواره‌های تجلیل از رانندگان حرفه‌ای را گامی مؤثر در احیای منزلت رانندگان و کاهش تلفات جاده‌ای دانسته گفت: رانندگان حرفه‌ای ۵۰ درصد کاربران جاده را تشکیل می‌دهند در حالی که تنها در ۱۰ درصد تصادفات جاده‌ای دخیل هستند در واقع این قشر الگوی رانندگی به شمار می‌روند.

وی اظهار کرد: اولین جشنواره ایمنی رانندگان حرفه‌ای سال گذشته به‌صورت ملی برگزار شد، امسال تصمیم گرفتیم که ابتدا جشنواره‌ها در سطح استانی برگزار شوند تا روند انتخاب رانندگان حرفه‌ای برتر در حوزه ایمنی بهتر شود و برگزیدگان استانی در سطح ملی ارزیابی و در نهایت تعدادی از رانندگان حرفه‌ای برتر در کشور معرفی و مورد تجلیل قرار گیرند.

رئیس هیئت‌مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های کشور بیان کرد: همه به دنبال حمل‌ونقل بدون حادثه هستیم و باید ضمن رعایت قوانین، پرهیز از تخلفات، استانداردسازی خدمات جاده‌ای، سفیر ترویج ایمنی و مطالبه‌گر حق ایمنی برای شهروندان باشیم.

ایمنی رانندگی شعار نیست یک الزام است

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان در اولین جشنواره ایمنی رانندگان حرفه‌ای استان گفت: تأثیر عامل انسانی بر ۷۰ درصد تلفات جاده‌ای، اهمیت مقوله ایمنی رانندگی را بیش از پیش روشن می‌سازد به عبارتی ایمنی رانندگی شعار نیست بلکه یک الزام است.

رضا آریایی با بیان مصداق‌هایی از خسارت‌های هنگفت تصادفات جاده‌ای گفت: تصادفات علاوه بر عواقب جانی، پیامدهای ناگوار بسیاری نظیر از هم پاشیده شدن بنیان خانواده‌ها، راهیابی افراد به زندان و ... را به دنبال دارد در حالی که با رعایت قانون می‌توان بر نقص جاده و وسیله نقلیه نیز غلبه کرد. امید است با فرهنگ‌سازی شاهد سیر نزولی تلفات جاده‌ای و از بین رفتن تعداد کمتری از سرمایه‌های انسانی باشیم.

ایمنی در سرلوحه برنامه‌های حمل‌ونقل قرار گیرد

عباس شرفی مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان در آغاز این مراسم گفت: اولین جشنواره ایمنی رانندگان حرفه‌ای با هدف تعمیم فرهنگ رانندگی ایمن به تمام کاربران جاده و با حمایت انجمن طرفداران ایمنی راه‌ها در استان لرستان برگزار شد که در قالب آن از بین ۱۸ هزار راننده حرفه‌ای استان عملکرد افرادی که مستندات خود را برای شرکت در این جشنواره فرستاده بودند در طول ۶ ماه مورد ارزیابی داوران قرار گرفت و در نهایت ۱۰ نفر به عنوان برگزیده شناخته شدند.

وی اظهار کرد: سوانح جاده‌ای در کشورهای در حال توسعه به ویژه ایران در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته، بسیار زیاد است به‌طوری که سالانه ۱۸ هزار نفر در کشور به دلیل سوانح جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند بنابراین ضرورت دارد ایمنی در سرلوحه برنامه‌های حمل‌ونقل قرار گیرد.

شرفی با بیان اینکه انسان٬ وسیله نقلیه و جاده سه عامل اصلی در وقوع تصادفات هستند، گفت: با توجه به نقش عامل انسانی در بیش از ۷۰ درصد تصادفات جاده‌ای، نیاز است همه مسئولین، دانشگاهیان و دست‌اندرکاران ایمنی، مردم را نسبت به این خطر آگاه کنند تا تأثیر عامل انسانی کاهش یابد.

نظر شما