شناسهٔ خبر: 50545 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

به منظور جلب مشارکت علاقمندان و صاحب اندیشان و متخصصان؛

فراخوان ایده طراحی پایانه مسافری هوایی بین المللی ایران‌شهر/ تجلی ایران‌شهری در پایانه فرودگاه بین المللی امام خمینی

شهرام آدم‌نژاد مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی گفت: فراخوان جذب ایده برای طراحی پایانه مسافری هوایی بین المللی ایران‌شهر (پایانه ایران‌شهر) از امروز آغاز شد و تا ۲۰ فروردین ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهرام آدم نژاد اظهار کرد: این فراخوان به منظور جلب مشارکت علاقمندان و صاحب اندیشان و متخصصان برای جذب بهترین ایده صورت می‌گیرد تا بهترین طراحی‌ها برای بزرگترین پایانه هوایی کشور صورت گیرد. 

وی به خبرگزاری صدا و سیما گفت: سومین پایانه فرودگاه بین المللی امام خمینی، "ایرانشهر" نام دارد که در مرحله اول احداث توانایی پذیرش ۲۵ میلیون مسافر در سال را خواهد داشت و در مرحله نهایی توسعه ظرفیت آن به ۶۳ میلیون مسافر در سال خواهد رسید. 

آدم نژاد بیان کرد: شهر فرودگاهی امام خمینی در جهت تجلی ایرانشهری از این جهت حائز اهمیت است که نقطه آغاز و پایان سفر به سرزمین ایران بشمار می‌رود و این مهم وزارت راه و شهرسازی را بر آن داشت تا مکانی را به عنوان پایانه اصلی مسافری هوایی کشور معرفی کند که علاوه بر عملکرد مورد نظر گویای ویژگی‌های سرزمین ایران باشد. 

وی افزود: این پایانه علاوه بر عملکرد فرودگاهی ماموریت خود را به عنوان اولین و آخرین نقطه سفر به ایرانشهر به درستی ایفا خواهد کرد. 

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی گفت: اقدامات مکمل و طراحی هویتمند پایانه مسافری هوایی و نقش فرودگاه در توسعه ملی و توانایی آن در رشد اقتصادی کشور در نظر گرفته شده است و از نکات حائز اهمیت در تقویت موقعیت کشور در شبکه حمل و نقل هوایی بین المللی توسعه پایدار و اشتغال مولد است. 

آدم نژاد اظهار کرد: نخستین و تنها پایانه فعال فرودگاه، سالانه ۸ میلیون نفر مسافر جابجا می‌کند و دومین پایانه فرودگاه ظرفیت پذیرش ۵ میلیون مسافر را دارد و سومین پایانه فرودگاه که ایرانشهر نام دارد سالانه ۲۵ میلیون مسافر را پذیرش خواهد کرد. 

وی افزود: شرکت کنندگان در جذب ایده می‌توانند انتظار خود و ذهنیتی که دوست دارند پایانه فرودگاهی اصلی کشورشان را داشته باشد بیان خواهند کرد.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی تاکید کرد: شرکت در این فراخوان برای عموم آزاد است و شرکت کنندگان می‌توانند حقیقی، حقوقی اعم از شرکت‌های معماری، طراحی، طراحان حرفه‌ای، دانشجویان و دانش آموزان باشد. 

وی گفت: دارندگان هر نوع ایده و یا طرح از قبیل طرح‌های معماری، مفهومی، حجمی، محتوایی، نوشتاری، هنری و هویت خلاقانه که مبتنی بر فرهنگ و هویت کشور باشد می‌توانند در این فراخوان شرکت کنند. 

آدم نژاد افزود: چشم انداز این فراخوان دستیابی به اثری ماندگار، کارآمد و معرف فرهنگ و هویت اسلامی - ایرانی در ذهن مسافران و مخاطبان در مقیاس جهانی است. 

وی گفت: معیار‌های پایه این طراحی ایجاد فضایی آرام برای کاهش اضطراب و تنش ناشی از سفر، ایجاد فضایی خاطره انگیز همراه با هویت و اصالت اسلامی و ایرانی، القای حس دعوت کنندگی و خوشامدگویی، منحصر بفرد بودن و در عین حال تجانس با الگو‌های بومی و هویت بخش، هماهنگی و تناسب با شرایط اقلیمی، نام و عملکرد‌های یک پایانه مسافری هوایی و توجه به اجرایی بودن طرح است. 

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی اظهار کرد: با هدف آزادسازی ظرفیت‌های خلاقانه فکری و طراحی، محدودیتی در قالب و سبک ارائه برای ایده‌ها وجود ندارد و نحوه ارائه ایده، توضیحات درباره آن و روش انتقال صحیح مفهوم بر عهده شرکت کننده خواهد بود که می‌تواند در قالب فیلم، عکس، انیمیشن، موسیقی، حجم سازی، معماری، نقاشی، طرح گرافیکی، ادبیات و فلسفه باشد. 

وی گفت: شرکت کنندگان می‌توانند ایده‌های خود را از طریق وب سایت www.myairport.ir یا ایستگاه‌های جذب ایده در فرودگاه‌های منتخب کشور یا نشانی پستی دبیرخانه ایرانشهر به نشانی: فرودگاه امام یا رایانامه Idea@myairport.ir و یا شماره دورنگار ۸۹۷۷۸۰۷۰ ارسال و کد رهگیری دریافت کنند. 

آدم نژاد بیان کرد: به ۱۰ ایده برتر داخلی و ۵ ایده برتر خارجی جایزه و لوح تقدیر اهدا خواهد شد که زمان برای ارائه ایده از ۱۵ اسفند ۹۶ تا ۲۰ فروردین ۹۷ است.

نظر شما