شناسهٔ خبر: 50572 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری خبر داد:

افزایش ۲۰ درصدی ترانزیت کالا در ۱۱ ماهه سال جاری نسبت مدت مشابه سال گذشته

ترانزیت طی ۱۱ماهه ابتدای سال ۹۶، بیش از۸ میلیون و ۵۰۷ هزار تن كالا از ۳۲ مرز فعال زمینی و آبی كشور ترانزیت شده است كه نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۲۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از  روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، رضا نفیسی مدیركل دفتر ترانزیت و حمل نقل بین المللی این سازمان با اعلام این خبر، افزود: از مجموع كالاهای ترانزیت شده، بیش از ۲ میلیون و ۵۹۶ هزار  تن مواد نفتی و حدود ۵ میلیون و  ۹۱۱ هزار تن را مواد غیرنفتی تشكیل داده‌اند كه عمده‌ترین كالاهایی عبوری نظیر مازوت، انواع پارچه، قطعات اتومبیل، برنج ، گازوئیل، لاستیك و پنبه بوده است.

این مقام مسئول با اشاره به موقعیت مهم كشورمان در منطقه به لحاظ جغرافیایی و هم با توجه به شرایط و وضعیت مطلوب ایمنی و محورهای ترانزیتی و شریانی جاده ای و همچنین دسترسی به آبهای آزاد دنیا با امنیت كامل افزود: در مدت زمان مذكور، از میان مرزهای كشور بندر شهیدرجایی با۳ میلیون و ۲ هزار تن معادل   ۳۵  درصد فعال‌ترین مرز در زمینه ترانزیت ورود كالا به شمار می‌رود. پس از آن مرزهای پرویزخان با ۱۵ درصد و بازرگان و باشماق با ۱۰ درصد دررده‌های بعدی قرار دارند.

نفیسی بیشترین حجم ترددكامیون‌های حامل بار ترانزیتی را كماكان همانند ماههای گذشته سال جاری از مبدأ عراق به مقصد امارات اعلام كرد كه عمدتاً به جهت ترانزیت فرآورده های نفتی بوده است.

وی با قدردانی از همت بخش خصوصی مرتبط با امر ترانزیت كالا در كشور، خاطرنشان كرد: از سرگیری ترانزیت فرآورده های سوختی از مسیر جمهوری اسلامی ایران و تلاش و فعالیت تشكل های صنفی درحوزه حمل‌ونقل بین المللی دركنار اقدامات و رایزنی های منطقه ای گسترده‌ دستگاههای ذیربط از دلایل عمده افزایش میزان ترانزیت از كشور بوده است.

نفیسی ابراز امیدواری كرد با از سرگیری فعالیت مرزهای باشماق ، پرویزخان شاهد تداوم روند صعودی ترانزیت برای ماههای آتی باشیم.

نظر شما