شناسهٔ خبر: 50590 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی فارس در همایش آموزش حقوقی سراسر کشور:

دفاع از حقوق دولت و بیت‌المال مستلزم اشراف به قوانین و آموزش‌های به‌روز حقوقی است

همایش مدیرکل راه و شهرسازی فارس گفت: دفاع از حقوق دولت و بیت‌المال مستلزم اشراف به قوانین و آموزش‌های به‌روز حقوقی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان فارس، فیروز تکاور در همایش آموزش حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن که در شیراز برگزار شد، افزود: ما در کشور ۴۵ هزار پرونده حقوقی داریم که تقریباً متوسط سهم هر اداره کل راه و شهرسازی ۱۵۰۰ پرونده است.

وی بیان کرد: بخصوص با توجه به وضعیت و ارزش زمین و املاک در اداره راه و شهرسازی فارس در بخش زمین و املاک و قراردادها حدود ۳۰۰ پرونده دعاوی در محاکم سالانه تشکیل می‌شود که اگر کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند آموزش‌های لازم را بگذرانند می‌توانند دفاع قابل قبولی داشته باشند و از حقوق بیت‌المال به نحو احسن دفاع نمایند.

در ادامه همایش غلام عباس نظرخانی مدیرکل حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن نیز اضافه کرد: در واقع آنچه که وظیفه ما در سازمان ملی زمین و مسکن و استان‌ها می‌باشد و باید نظارت جدی بر آن داشته باشیم، صیانت از زمین‌های محدود و حریم شهرهای کشورمان است.

او تصریح کرد: ارزش ریالی یک مترمربع زمین داخل محدوده و حریم به این دلیل است که قابلیت کاربردی دارد و قابلیت استفاده‌های مختلف را دارد و قابل قیاس با قیمت اراضی خارج از حریم نیست و این واقعیت موجود در کشور است و آنچه که صیانت و حفاظت از آن به عهده ما گذاشته شده است.

نظرخانی با اشاره به ارزشمند بودن زمین افزود: وظیفه‌ای که به دوش مسئولین و کارشناسان حقوقی در سازمان و استان‌ها گذاشته شده بسیار سخت و ارزشمند است.

وی متذکر شد: با توجه به برنامه‌ریزی که برای امسال انجام داده بودیم ۷۳۰۰ فقره پرونده را می‌بایست در کشور تعیین تکلیف کنیم که تا پایان بهمن‌ماه ۷۰۰۰ فقره پرونده تعیین تکلیف شده و امیدواریم که تا پایان سال ۳۰۰ پرونده دیگر نیز تعیین تکلیف گردد.

مدیرکل حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن با توجه به تعیین تکلیف ۷۰۰۰ فقره پرونده گفت: مساحتی که باعث مالکیت دولت از تعیین تکلیف ۷۰۰۰ فقره پرونده شده و دولت توانسته از آن صیانت کند ۸۸۰۰ هکتار زمین است.

نظرخانی افزود: در بحث رفع تصرف زمین‌های محدوده حریم و حریم شهرها در سال ۹۶ ۲۰۰۰ قطعه را در طرح دعوا کردیم.

وی اظهار امیدواری کرد که با برگزاری این همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی در بحث آموزش قوانین و مقررات‌های حقوقی و فضایی و بهره‌مندی مدیران و کارشناسان حقوقی بتوانیم گام‌های بسیار مؤثری در بحث دفاع از حقوق بیت‌المال برداریم و با دفاعیات و علم خودمان از پهنه کشور عزیزمان در برابر سود جویان حفاظت و حراست نماییم.

نظر شما