شناسهٔ خبر: 50610 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

خادمی در مراسم امضا قرارداد ساخت راه‌آهن شیراز-بوشهر عنوان کرد:

جابجایی ۱ میلیون مسافر و ۱۲ میلیون تن بار با ساخت راه‌آهن شیراز- بوشهر/ توافق بر سر فهرست بهای ایرانی برای اولین بار در یک قرارداد خارجی

خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برآورد انجام‌شده در خصوص جابجایی بار و مسافر با ساخت راه‌آهن شیراز-بوشهر گفت: برآورد انجام‌شده در خصوص جابجایی بار و مسافر طی ۲۰ سال آینده حاکی از جابجایی سالانه ۱ میلیون مسافر و ۱۲ میلیون تن بار است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خیرالله خادمی در مراسم امضا قرارداد ساخت راه‌آهن شیراز-بوشهر که ظهر امروز در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، اظهار داشت: پس از قرار گرفتن توسعه شبکه ریلی در اولویت دولت یازدهم و دوازدهم، مسیرهای تأمین مالی و روند مطالعات پروژه‌ها در برنامه کاری شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل از سوی وزیر راه و شهرسازی تعیین شد.

وی افزود: ۳۴۱۰ کیلومتر مسیر ریلی در حال مطالعه و اجرا قرار گرفت که بخشی از آن‌ها در مراحل اولیه و بخشی دیگر به بهره‌برداری رسیده‌اند. ازجمله این پروژه‌ها اتصال ۵ مرکز استان به شبکه ریلی کشور است که تا انتهای سال ۹۶ و اوایل سال ۹۷ به بهره‌برداری خواهند رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طول ۲۲۷۰ کیلومتری پروژه‌های ریلی شرکت ساخت و توسعه بیان داشت: باید تأمین اعتبار موردنیاز تکمیل پروژه‌های فعلی و جدید از منابع خارجی مورد پیگیری قرار می‌گرفت، مطالعات فاز یک و دو و برآوردهای ریالی انجام می‌شد. سپس باید با فاینانسورهای خارجی به توافق می‌رسیدیم که مبلغ برآورد شده برای احداث ۷ پروژه بالغ‌بر ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و سه میلیارد دلار است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل بابیان اینکه «پروژه راه‌آهن شیراز-بوشهر یکی از ۷ پروژه اولویت‌دار ریلی کشور محسوب می‌شود» گفت: مسیر کریدور ریلی به سمت جنوب که تا شیراز احداث‌شده بود برای تکمیل و اتصال به بندر باید به بوشهر متصل می‌شد که در این راستا مطالعات فاز ۱ و ۲ پروژه تا بوشهر به اتمام رسیده است و طی یک سال گذشته با کار کارشناسی فشرده در شرکت ساخت و توسعه و همکاری فاینانسور چینی و شرکت ایرانی، مبنای کار بر اساس فهرست‌بهای ایران منظور شد.

خادمی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما در گذشته توافق بر سر مبنای کار با فاینانسور‌ها بود که قرار گرفتن مبنای کار بر اساس فهرست‌بهای ایرانی مورد توافق طرفین قرار گرفت که کار بسیار بزرگی انجام‌شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ارزش قرارداد ساخت راه‌آهن شیراز-بوشهر گفت: مبلغ این قرارداد ۲۳۶۰ میلیارد تومان، ‌معادل ۷۰۰ میلیون دلار امریکا یا ۵ میلیارد یوآن چین است.

وی یادآور شد: برآورد انجام‌شده در خصوص جابجایی بار و مسافر طی ۲۰ سال آینده حاکی از جابجایی سالانه ۱ میلیون مسافر و ۱۲ میلیون تن بار است.

نظر شما