شناسهٔ خبر: 50612 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

تاکید بر عزم جدی دولت و مجلس برای تشکیل بنگاه‌های بزرگ‌مقیاس/ موافقت هیات وزیران با تحفیف عوارض پروانه، حمایت‌های مالی و تراکم مسکن مهر/ واکاوی فساد سازمان یافته برخی موسسه‌‌های مالی در ایران

گزارش آخر هفته تشریح اقدامات شاخص حوزه‌های مسکن و شهرسازی در ۵ سال گذشته، موافقت هیات وزیران با تحفیف عوارض پروانه، حمایت‌های مالی و تراکم مسکن مهر، تاکید آخوندی بر اینکه مجلس و دولت برای تشکیل بنگاه‌های بزرگ‌مقیاس در عرصه بین‌المللی مصمم شوند، واکاوی فساد سازمان یافته برخی موسسه‌‌های مالی در ایران برخی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

وزیر راه و شهرسازی در هفته گذشته ضمن حضور در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با واکاوی فساد سازمان‌یافته گردانندگان برخی از موسسه‌‌های مالی و تشریح دلایل اعتراضات اخیر در خصوص موسسه‌‌های اعتباری، گفت: یک جنجالی در مشهد به پا شد و بلافاصله به صورت زنجیره‌ای در دیگر شهرها نیز به راه افتاد و بانک‌مرکزی و نهادهای حاکمیتی را مجبور کرد تا خسارات موسسه‌ای را مستقیم به سپرده‌گذاران پرداخت کنند و مفهوم‌اش این شد که تاکنون ۱۱ هزار میلیاردتومان از پول بیت‌المال به سپرده‌گذاران پرداخت شد در حالیکه این جبران خسارات را باید موسسه‌‌های پولی و بانکی پرداخت می‌کردند و اگر مؤسسه کسری می‌آورد می‌بایست از اموال شخصی مدیران و صاحبان سهام پرداخت می‌شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

جامعه مهندسی ایران پاسدار رقابت سالم باشد

وزیر راه و شهرسازی در اختتامیه دومین همایش جایزه دادمان با حضور در سالن اجلاس سران با تاکید بر این مطلب که جامعه مهندسی پاسدار رقابت سالم باشد، خواستار عزم جدی مجلس و دولت برای تشکیل بنگاه‌های بزرگ‌مقیاس به منظور افزایش توان برای رقابت در بازارهای بین المللی شد و گفت: در حوزه مهندسی نمی‌توان سالوس مآبانه رفتار کرد و تحت‌عنوان حمایت از مهندسان ایرانی، قدرت رقابت مهندسان ایرانی را در سطح جهان افزایش نداد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی نیز در اختتامیه همایش جایزه دادمان با تاکید بر این مطلب که جایزه دادمان منشاء آثار فراوانی در کیفیت بخشیدن به محیط شهری و بین شهری است، گفت: همایش جایزه دادمان منشاء اثرات مهمی است و در سال آتی به صورت ملی برگزار خواهد شد و موضوع رضایتمندی مردم در سال‌های آتی به همایش افزوده می‌شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

رفع مشکلات شهری با پرداختن به ریل‌محوری

همچنین در هفته گذشته وزیر راه و شهرسازی در جشنواره فیلم و عکس راه‌آهن ضمن تاکید بر رفع مشکلات شهری با شیف از خودرو محوری به ریل محوری، گفت: اتفاقات بسیار بزرگی در حوزه ریل باری و همچنین حوزه مسافر ریلی هم در مسیر حومه و هم درون شهری در حال رخ دادن است و اینها نشان می دهند که حمل و نقل ریلی و سبک زندگی لازم و ملزوم یکدیگرند و به همین دلیل باید اول ریل فراهم شود و دوم سبک زندگی تغییر کند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

موافقت هیات وزیران با تحفیف عوارض پروانه، حمایت‌های مالی و تراکم مسکن مهر

در هفته گذشته همچنین دولت در جلسه هیات وزیران در راستای حمایت از تولید و عرضه مسکن با پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی با تحفیف عوارض پروانه، حمایت های مالی و تراکم مسکن مهر موافقت کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

انضباط شهری و تفکیک نظارت از بازرسی ساخت

هفته گذشته وزیر راه و شهرسازی طی یادداشتی تحت عنوان انضباط شهری و تفکیک نظارت از بازرسی ساخت، نوشت: بی‌گمان شهرهای موجود ایران خوب و یا بد تا حد گسترده‌ای متاثر از کار ما مهندسان است. یکی از ریشه‌های شلختگی شهری موجود خلط مبحث مسئولیت کنترل ساختمان است که آیا بر عهده‌ی مهندس ناظر است و یا آنکه وظیفه‌ی شهرداری‌هاست. امروز یک نظریه قانونی در این باره اعلام کردم. از آنجا که این نظر بر زندگی شهری ایران به‌طور وسیعی اثر می‌گذارد، نیاز به توضیح و روشنگری است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ضرورت تهیه دستورالعمل برای بکارگیری کاردان‌ها به عنوان دستیاران مجری ساختمان

وزیر راه و شهرسازی در هفته گذشته در جلسه با کاردان‌ها، ضمن تأکید بر ضرورت تهیه دستورالعمل برای بکارگیری کاردان‌ها تحت عنوان دستیاران مجری ساختمان در نظام ساخت و ساز بیان کرد: در حال حاضر دستورالعمل‌هایی در جهان مبنی بر اینکه چه کسی صلاحیت پذیرش مسئولیت مستقیم در امر احداث ساختمان‌ها را داشته و چه کسی می‌تواند تحت امر آن عمل کند موجود است که باید در این زمینه از آن استفاده شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تشریح اقدامات شاخص حوزه‌های مسکن و شهرسازی در ۵ سال گذشته

در هفته گذشته، معاونان وزیر در حوزه های مختلف مسکن و شهرسازی جزئیات ۱۰ اقدام مهم و موثر خود را طی گزارش هایی جداگانه در پنج سال گذشته اعلام کردند.

جزئیات ۱۰ اقدام موثر و مهم حوزه معاونت معماری و شهرسازی در چهار ساله دولت یازدهم و یکساله دولت دوازدهم در حوزه‌های مختلف تحت مسئولیت این معاونت، تشریح شد.

۱۰ اقدام مهم و موثر بانک مسکن از ابتدای سال ۹۲ تا کنون (چهارساله دولت یازدهم و یک ساله دولت دوازدهم) در موضوعاتی همچون انضباط پولی، راه‌اندازی صندوق‌های زمین و ساختمان، صندوق پس‌انداز مسکن یکم، مرکز توسعه کارآفرینی و موارد دیگر تشریح شد.

جزئیات ۱۷ عملکرد راهبردی منتخب مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در پنج سال گذشته در موضوعاتی همچون افزایش تاب‌آوری و کاهش خطرپذیری در شهرها و کلانشهرها، ارتقای ایمنی حمل و نقل جاده‌ای، تدوین و بازنگری در مقررات ساخت و ساز، کاهش هزینه ساخت و موارد مهم دیگر، تشریح شد.

طبق گزارش ارائه شده از سوی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران تهیه و تصویب برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار در چارچوب اهداف برنامه ششم توسعه و ایجاد زمینه های قانونی برای اجرای برنامه ملی بازآفرینی به صورت محله مبنا به عنوان ۲ فعالیت از ۱۰ اقدام مؤثر این شرکت در طول دولت تدبیر و امید به شمار می‌رود.

معاونت امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی به عنوان یکی از معاونت‌های کلیدی و مهم وزارتخانه در موضوع ساختمان و مسکن، جزئیات ۱۱ اقدام مهم و موثر خود را در پنج سال گذشته برای کمک به خانه‌دار شدن مردم، مقررات، قوانین، آیین‌نامه‌ها و سایر تکالیف تحت‌مسئولیت، تشریح کرد.

۱۰ اقدام مهم سازمان ملی زمین و مسکن در پنج سال گذشته در حوزه های مختلف تحت مسئولیت آن سازمان تشریح کرد.

شرکت عمران شهرهای جدید نیز طی گزارشی، ۱۰ اقدام مهم و موثر آن شرکت را در دولت تدبیر و امید تشریح کرد واز تدوین و تصویب سند ملی توسعه شهرهای جدید ایران خبر داد.

اتمام ۹ هزار واحد مسکونی تعمیری شهری در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه تا پایان اسفند ۹۶

در هفته گذشته، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اعلام این مطلب که از ۱۱ هزار واحد تعمیری شهری، ۹ هزار واحد آن تا پایان اسفند ۹۶ و ۲ هزار واحد باقی‌مانده تا پایان فروردین ۹۷ به اتمام خواهد رسید، گفت: تاکنون در مناطق شهری به ۴۸۰۰ خانواری که درخواست کانکس نداشتند ۲۴ میلیارد تومان کمک هزینه پرداخت شده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تاکید بر اشتباه بودن سیاست‌های توسعه‌ای ۳ دهه گذشته

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در هفته گذشته با بیان این مطلب که تلاش ما در تهیه برنامه ملی بازآفرینی براین بود تا مشکلات درون شهرها را با تمرکز بر مسائل کیفی مورد توجه قرار دهیم گفت: با مطالعات صورت گرفته در این برنامه دیدیم که مواردی چون ایمنی، امنیت، هویت، تاب‌آوری شهری، مسائل زیست محیطی و ناکارآمدی نظام حمل و نقلی از مسائلی هستند که طی سال‌های گذشته به شدت مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تشریح برنامه ملی شهری پایدار با اعتبار ۱۲۳ هزار میلیاردتومانی

عشایری برآورد کل بودجه مورد نیاز برای اجرای برنامه ملی بازآفرینی تا افق ۱۴۰۰ را ۱۲۳ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: از این میزان ۳۸ هزار میلیارد تومان باید از سوی دولت، ۳۷ هزار میلیارد تومان از سوی شهرداری و ۴۸ هزار میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی باید تأمین شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نظر شما