شناسهٔ خبر: 50649 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

منتقدان آخوندی بخوانند

طرح محمد لطیفی*: عباس آخوندی وزیری است که به زعم ظاهر سیاسی، هیچ گاه در تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازی ها، نظرات سیاسی خود را دخالت نداده است.

بررسی روند سئوالات و موارد استیضاح وزیر راه و شهرسازی نشان می‌دهد، عمده‌ترین سئوالات و انتقادات به وی، درخصوص حوادث و اتفاقات حوزه حمل و نقل بوده است و عموما سایر موضوعات مرتبط با مدیریت عباس آخوندی در انتصابات و همچنین مشارکت بخش خصوصی در اجرای امور مورد پرسش قرار نگرفته و اصولا این موضوعات هیچ گاه برای افکار عمومی بازگو نشد. وزیری که به زعم ظاهر سیاسی، هیچ گاه در تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازی ها، نظرات سیاسی خود را دخالت نداد.

حوادثی که وزیر راه در آن قصوری نداشت

حادثه نفتکش سانچی در آب‌های چین و سقوط هواپیمای ATR تهران- یاسوج، باعث شد برخی نمایندگان مجلس، وزیر راه و شهرسازی را مقصر بدانند و او را تا مرز استیضاح بکشانند. استیضاحی که در کمیسیون عمران مجلس رای آورد و همه منتظر آن هستند تا ببینند وزیری که حقوق شهروندی برایش یک اعتقاد و باور است چگونه می‌خواهد از حقوق خود دفاع کند. نکته حائز اهمیت آن که حوادثی که نمایندگان استیضاح کننده به آن استناد می‌کنند، در حوزه وزیر راه و شهرسازی قرار ندارد و در وزارتخانه دیگری مدیریت می‌شود.

به عنوان مثال، یکی از موضوعاتی که استیضاح کنندگان بر آن تاکید دارند نوسازی هواپیما‌ها است و اینکه اگر این موضوع با جدیت دنبال می‌شد دیگر شاهد حوادث تلخ سوانح هوایی نبودیم، عباس آخوندی هم با این دیدگاه موافق است و در اظهاراتش بار‌ها تاکید کرده است که باید برای نوسازی ناوگان هوایی کشور اقدامات جدی انجام داد.

مدیران شرکت‌های هواپیمایی زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی نیز چندین بار بر نوسازی ناوگان تاکید کرده اند، اما همین گفته‌ها در تریبون‌های مختلف، مورد انتقاد مخالفان خرید هواپیما قرار گرفت و دولت را زیر سوال بردندکه چرا بودجه کشور باید صرف خرید هواپیما‌های نو بشود. با تمام فشار‌ها و گفته‌های مایوس کننده، یکی از مهم‌ترین اتفاقات خوب وزارت آخوندی، خرید هواپیما و امضای قرارداد‌هایی برای خرید هواپیما‌های جدید بود. شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران توانست برای خرید ۲۰۰ فروند هواپیما قرارداد امضا کند و ۱۱ فروند آن را تحویل بگیرد.

نکته دیگری که وزیر راه وشهرسازی توانست در بدنه وزارت پیاده سازی کند، اعتماد به بخش خصوصی است. تا پیش از این بخش خصوصی گله‌مند بود که در فعالیت‌های مربوط به وزارت راه و شهرسازی دیده نمی‌شود و همواره مغفول واقع می‌شد، اما با رویکرد آخوندی؛ بخش خصوصی توانست در بخش‌های مختلف فعال شود.

معاونان و مدیرانی که آخوندی منصوب کرد

پس از ادغام وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی در ۳۱ خرداد سال ۱۳۹۰، یکی از بزرگترین و حساس‌ترین وزارتخانه‌های کشور تشکیل شد و از همان آغاز، یکی از نگرانی‌های فعالان اقتصادی برای این وزارتخانه استراتژیک، انتخاب معاونین وزیر بود. معاونینی که بتوانند از پس مسئولیت سنگین خود برآیند. 

یکی از این عرصه‌های مهم، انتصابات آخوندی از بدو پذیرش مسئولیت در سازمان‌های تابعه وزارت است. عباس آخوندی در این زمینه کارنامه خوبی بر جای گذاشت و توانست به دور از سلیقه و سفارش و سیاسی کاری و تنها بر مبنای شایسته سالاری و فارغ از تمام رانت‌ها و لابی گری، مدیرانی را انتخاب کند که جوان و متخصص هستند و البته با وزن بالای مدیران جوان که در بسیاری از بخش‌ها شاهد پویایی خوبی باشیم.

نکته مهم دیگری که در انتخاب معاونین و مدیران زیرمجموعه وزارت راه وشهرسازی دیده می‌شود استفاده از پتانسیل داخلی و بدنه متخصص سازمان‌ها و دستگاه‌های تابعه است. عباس آخوندی از مدیرانی بهره برده است که سال‌ها در سازمان‌های تخصصی شان فعالیت داشته و کارنامه درخشانی داشته اند.

به عنوان مثال، در شرکت عمران شهر‌های جدید، حبیب اله طاهرخانی متولد سال ۱۳۵۲ و کارشناس ارشد شهرسازی و فارغ التحصیل دانشگاه شهید بهشتی با حکم آخوندی مدیرعامل شده است.

در شرکت عمران و بهسازی شهری ایران که به تازگی به سازمان تبدیل شده است، هوشنگ عشایری متولد ۱۳۵۱ که قبلا مدیرکل راه و شهرسازی استان‌های اصفهان و فارس و عضو هیات مدیریت این شرکت بوده، با حکم آخوندی به سمت مدیرعامل منصوب شده است.

در شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما)، خانم فرزانه شرف‌بافی متولد ۱۳۵۲ و دارای رتبه اول مهندسی مکانیک در کشور و دکتری هوافضا از دانشگاه شریف با حکم عباس آخوندی به سمت مدیرعامل منصوب شده و مسئولیت‌هایی مانند مدیرکل پژوهش و بهسازی منابع انسانی هما، ریاست مرکز آموزش و بهسازی منابع انسانی هما، ریاست ارشد تضمین کیفیت در مهندسی و تعمیرات و همچنین دبیری انجمن علمی حمل و نقل هوایی کشور را در کارنامه خود دارد.

مدیرعامل سازمان هواپیمایی کشوری، علی عابدزاده است که قبلا مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان و عضو سابق هیئت مدیره شرکت فرودگاه‌های کشور، قائم مقام سابق مدیرعامل شرکت هواپیمایی معراج، و عضوهیأت مدیره شرکت هواپیمایی کیش را عهده دار بوده است. وی متولد سال ۱۳۳۵ و لیسانس مهندسی هواپیما و فوق لیسانس مدیریت مهندسی است.

از دیگر انتصابات آخوندی در وزارت راه و شهرسازی، رحمت اله مه آبادی؛ مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نیز متولد ۱۳۴۴، فوق لیسانس مدیریت، مدیرکل سابق تدارکات سازمان هواپیمایی کشور، معاون سابق بازرگانی شرکت هواپیمایی آسمان، مدیرکل سابق دفتر بازاریابی و سرمایه گذاری شرکت فرودگاه‌های کشور، عضو سابق هیات مدیره و معاون خدمات فرودگاهی (عملیات فرودگاهی) شرکت فرودگاه‌های کشور است.

در سازمان بنادر و دریانوردی، عباس آخوندی حکم مدیرعاملی را برای محمد راستاد زده است. در کارنامه او، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر، معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی دیده می‌شود. راستاد متولد ۱۳۵۲ و فوق لیسانس حمل و نقل دریایی از آنتورب بلژیک است.

در حوزه سازمان بنادر و دریانوردی، حضور مدیرعامل جوان آن باعث شد که ایران در زمینه خرید تجهیزات بندری بتواند به موفقیت‌های خوبی دست یابد و بنادر مهم کشور که به جهت نبود تجهیزات جدید دچار مشکل شده بودند، مجددا به سمت رونق حرکت کنند و از طرفی تولیدکنندگان داخلی هم توانستند با دانش و تکنولوژی روز همراه شوند.

در شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، آخوندی برای سعید محمدزاده متولد ۱۳۴۶ و دارای رتبه علمی دانشیاری دانشگاه علم و صنعت ایران، فارغ التحصیل رشته کارشناسی مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شریف، کارشناس ارشد مهندسی سازه دانشگاه علم و صنعت و دکتری مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت حکم مدیرعاملی زده است. وی مدیرکل خط و سازه‌های فنی شرکت راه آهن، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت مهندسین مشاور مترا، معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن بوده است.

درحوزه ریلی با حضور مدیران لایق، پیشرفت‌های خوبی حاصل شده و وزارت راه توانسته سرمایه گذاران خارجی را در این زمینه جذب کند و خوشبختانه خیلی از پروژه‌های نیمه کاره ریلی در حال اتمام است.

یکی دیگر از انتصابات عباس آخوندی که بیانگر تخصص گرایی اوست، انتصاب حامد مظاهریان کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه تهران و دکتری معماری اسلامی از دانشگاه لندن و متولد ۱۳۴۴ به سمت معاون مسکن و ساختمان است.

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی محمدسعید ایزدی، متولد ۱۳۴۷، دکترای معماری با گرایش مرمت شهری از دانشگاه نیوکاسل انگلستان و کارشناس ارشد معماری از دانشگاه تهران، عضو سابق هیات مدیره صندوق احیاء و بهره برداری از بنا‌ها و اماکن تاریخی و فرهنگی، مشاور سابق عالی سازمان زیباسازی شهرتهران، عضو سابق هیات مدیره مرکز مطالعات و تحقیقات معماری و شهرسازی ایران، مشاور عالی سابق شرکت نوسازان شهر تهران، سردبیر نشریه تخصصی هفت شهر، مدیرکل دفتر مطالعات کاربردی وامور ترویجی، شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران- وزارت مسکن و شهرسازی، مدیر کل دفتر مطالعات و طراحی، سازمان عمران و بهسازی شهری، رئیس سابق شرکت عمران و بهسازی شهری ایران است.

حکم اخیر عباس آخوندی، انتصاب عبدالهادی حسن نیا به سمت رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است که سال‌ها از مدیران سازمان راهداری بوده و پیش از این معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بوده است.

تسریع در تکمیل آزاد راه تهران- شمال هم ماحصل رایزنی و تلاش‌های بی وقفه مدیران آخوندی بود. آزادراهی که ۲۲ سال متوقف مانده بود، توسط مدیران آخوندی فعال شد و سال آینده چند قطعه از آن به بهره برداری می‌رسد.

با این اوصاف؛ انتظار می‌رود نمایندگان مجلس در بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی که به معنای توضیح و تبیین فعالیت‌ها و اقدامات این مجموعه است، در آستانه نوروز، به این نکته تامل کنند که گستردگی حجم سفر‌های نوروزی و خدماتی که این وزارتخانه باید به مردم ارائه دهد، در مقطع فعلی اهمیت بیشتری دارد و لذا برای جلوگیری از هر گونه چالش باید اجازه داد که وزیر راه و شهرسازی در یک فضای آرام از عملکرد خود در حوزه‌های مختلف دفاع کند.

منبع: خبرآنلاین

نظر شما