شناسهٔ خبر: 50726 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

مشارکت بخش‌خصوصی در پروژه‌ها را به سهم ۷۰درصدی رسانديم/ تا سال ۱۴۰۴ طول آزادراه‌ها به ۱۰ هزار کیلومتر می‌رسد/ تصویب طرح ارتقا سطح سرویس آزادراه‌ تهران- قم در هیئت وزیران/ رفع معضلات آزادراه‌ها با ایجاد سیستم یکپارچه اخذ عوارض الکترونیک

سخنرانی وزیر آخوندي بیان اینکه در سال ۹۲ قراردادها با مشارکت ۷۰ درصدی دولت و ۳۰ درصدی بخش خصوصی بود که این رویه امروز برعکس شده است گفت: وقتی مشاهده می‌کنم در مورد ارقام بزرگی مانند بیش از ۳۵۰۰ کیلومتر آزادراه صحبت می‌شود که حجم آن بیش از ۲.۵ برابر آزادراه‌های موجود در تاریخ ایران است، بیش از اینکه نشان از عملکرد باشد، بیانگر یک امید ملی و اعتماد است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، قراردادهای مشارکت در ساخت شش پروژه آزادراهی به طول ۴۳۹ کیلومتر به ارزش ۲۵۰۰ میلیارد تومان بین سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل امروز در حضور وزیر راه و شهرسازی به امضا رسید.

عباس آخوندی در اين مراسم خطاب به حاضرین اظهار داشت: درواقع روز ما روزی است که گوشه‌ای از کشور آباد می‌شود. همواره بر این اعتقاد بوده و هستم که آبادانی ایران با یک دست صورت نمی‌گیرد و در واقع زمانی آبادانی در کشور حاصل می‌شود که همه به یکدیگر مانند وزارتخانه و مجلس شورای اسلامی، ‌دولت و بخش خصوصی اعتماد کنند؛ که سرانجام موجب ایجاد یک سرمایه اجتماعی در کشور می‌شود.

وی افزود: وقتی مشاهده می‌کنم در مورد ارقام بزرگی مانند بیش از ۳۵۰۰ کیلومتر آزادراه صحبت می‌شود که حجم آن بیش از ۲.۵ برابر آزادراه‌های موجود در تاریخ ایران است، بیش از اینکه نشان از عملکرد باشد، بیانگر یک امید ملی و اعتماد است.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در سال ۹۲ قراردادها با مشارکت ۷۰ درصدی دولت و ۳۰ درصدی بخش خصوصی بود که این رویه امروز برعکس شده است. در واقع دولت توانسته در این ۴ سال اعتمادبخش خصوصی را جلب کند.

آخوندی تصریح کرد: همواره اعلام کرده‌ام که تمام مسئولیت‌های این کار را می‌پذیرم، روز اجرا شدن آزادراه تهران- پردیس مشخص بود که عوارض آن ۲۷۰۰ تومان باشد اما رقم مصوب حدود ۱۳۰۰ تومان بود، درواقع آن حاتم‌بخشی از جیب بخش خصوصی بود. درحالی‌که بنده در همان روز اول اعلام کردم که نمی‌پذیرم از دست کردن در جیب بخش خصوصی حاتم‌بخشی کنم.

وی با بیان اینکه «محبوب شدن در ازای دست کردن در جیب بخش خصوصی هیچ ارزشی ندارد» گفت: ارزش کار در جلب اعتمادبخش خصوصی و سرمایه‌گذاری آن‌ها در داخل کشور است که این اطمینان دراز مدت خواهد بود.

آخوندی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در بخش راه‌سازی اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی تا سال ۱۴۰۴ طول آزادراه‌ها به ۱۰ هزار کیلومتر برسد؛ اما تا این لحظه تعهدات دولت در برنامه ششم توسعه را شروع کرده و طی ۴ سال آینده عملیات ساخت‌وساز آن‌ها اجرا شود.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: این کار بسیار بزرگی است و دست سرمایه‌گذاران را به گرمی می‌فشارم و سپاس می‌گویم زیرا این‌گونه فرصت‌ها، فرصت‌های خدمت کردن است و امیدوارم بتوانیم از این فرصت‌ها استفاده کرده و قانون‌گذار نیز این فرصت را در اختیار دولت قرار دهد که خوشبختانه هر دو موضوع فراهم شده است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به آگاهی نسبت به تنگناهای مالی بخش خصوصی گفت: در حال تلاش برای فراهم کردن نحوه تأمین مالی از بانک برای بخش خصوصی هستم؛ زیرا بخش خصوصی که ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری در یک پروژه را بر عهده می‌گیرد، عدد کمی را تقبل نمی‌کند لذا باید تمهیداتی اندیشیده شود که بخش خصوصی بتواند از بانک تأمین مالی کند.

آخوندی یادآور شد: برای تأمین مالی از بانک اصلی‌ترین مسئله تضمین است؛ اما برفرض اینکه سرمایه‌گذار از دارایی‌های شخصی خود تضمین کند، این اقدام نیز امکان‌پذیر نیست، در واقع باید تضمین بر پایه فروش خدمت باشد. در ابتدا یک مشکل تعریفی وجود داشت مبنی بر اینکه آیا بانک‌ها می‌توانند ۱۵ درصد تأمین سرمایه کنند که خوشبختانه این مسئله در شورای پول و اعتبار مرتفع شد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ایده ارائه‌شده در بودجه سال ۹۷‌ گفت: طبق این ایده پروژه‌های بزرگ می‌توانند از صندوق توسعه ملی برای مشارکت استفاده کنند، نکته بسیار مهم این است که اصل ایده توسط مجلس شورای اسلامی پذیرفته‌شده است. آخر کار باید به سازوکاری برسیم که از صندوق توسعه ملی در جهت توسعه زیرساخت‌ها استفاده شود.

وی ضمن ابراز خوش‌بینی نسبت به آینده بیان کرد: نکته قابل توجه این است که همه آزادراه‌ها از منابع جانبی برخوردارند اما من فکر می‌کنم به نفع هردوی دولت و بخش خصوصی است که تأمین سرمایه از محل عوارض انجام شود؛ زیرا تعیین هر نوع منابع دیگر ناپایدار خواهد بود. اگر می‌توانند به‌عنوان منابع کمکی باشند.آخوندی در ادامه با اشاره به طرح یکپارچگی سیستم اخذ عوارض آزادراهی در کشور اشاره کرد و گفت: در صورت تجهیز تمام آزادراه‌های کشور به سیستم عوارض الکترونیک یکپارچه، پرداختی حاصل از عوارضی به‌طور مستقیم وارد حساب سرمایه‌گذار می‌شود و دیگر سیستم‌های پرهزینه برای شرکت‌ها و دردسرساز برای مردم از جهت ایجاد ترافیک برچیده می‌شود.

وی افزود: در دولت مصوبه‌ای تهیه شد که بر اساس آن کنسرسیومی سیستم اخذ عوارض الکترونیک یکپارچه را بر عهده گیرد و با تمام شرکت‌های آزادراهی قراردادی جهت واریز کردن وجوه عوارضی منعقد کند.

آخوندی با اشاره به برنامه ارتقا سطح سرویس آزادراه‌های موجود نیز گفت: تمام قرارداد‌های اخیر برای احداث آزادراه‌های جدید است؛ اما برای تعمیرات اساسی و توسعه آن‌ها سرمایه‌گذاری جدید به‌عنوان یک پروژه جدید قرارداد منعقد خواهد شد؛ و اولین قرارداد در آزادراه تهران-قم مورد موافقت هیئت‌وزیران قرار گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: آزادراه‌هایی مانند تهران-ساوه، کرج –قزوین و آزادراه‌هایی از این قبیل می‌توانند بر همین اساس از ارتقا سرویس برخوردار شوند.

وی در پایان یادآور شد: بر این باورم که دو راه‌کار در پیش داریم؛ اول اینکه با بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کرده و کشور را آباد کنیم که هزینه‌ها نیز از محل درآمد آزادراه‌ها تأمین می‌شود و دوم اینکه تمام هزینه‌ها بر دوش دولت باشد و پروژه‌ها سال‌های سال طول بکشد؛ اما فکر می‌کنم کار درست مشارکت با بخش خصوصی است که باید با عزم استوار به‌پیش رویم.

پیشرفت فیزیکی آزادراه تهران-شمال به بیش از ۹۰ درصد رسیده است/ مبلغ قرارداد‌های آزدراهی نسبت به بودجه وزارتخانه بیشتر است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی حاشیه امضا قرارداد‌های هم‌زمان شش پروژه آزادراهی در کشور با مشارکت بخش خصوصی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ۴۳۹ کیلومتر آزادراه در قالب شش پروژه و در استان‌های خراسان رضوی، کرمان، مرکزی، یزد، آذربایجان شرقی و ... قرارداد‌هایی درمجموع به ارزش ۲۵۰۰ میلیارد تومان منعقد شد.

وی افزود: ۷۰ درصد این قرارداد  از سوی بخش خصوصی و ۳۰ درصد توسط  دولت صورت می‌گیرد.

آخوندی طول ازا دره‌های موجود در کشور را ۲۵۰۰ کیلومتر عنوان کرد و گفت: برنامه ششم و هفتم توسعه دولت را مکلف به ایجاد ۱۰ هزار کیلومتر آزادراه کرده است که در سال ۹۵ و ۹۶ قراردادهای ساخت آزادراه‌ها درمجموع به طول حدود ۱۱۱۳ کیلومتر آزادراه منعقد شد که امروز با امضا این قرارداد‌ها ۴۳۹ کیلومتر دیگر به طول آن‌ها اضافه می‌شود. البته بیش از ۸۰۰ کیلومتر نیز در دست مطالعه قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: خوشبختانه استقبال بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در آزادراه بسیار خوب است و فکر می‌کنم حجم اشتغال فوق‌العاده‌ای در پی داشته است به‌طوری‌که برای ۱۱۱۳ کیلومتر آزادراه مذکور بیش از ۵ هزار ماشین‌آلات و بیش از ۱۷ هزار نفر  فقط در حوزه ماشین‌آلات به‌علاوه تعداد بسیاری از کارگران  فعال هستند.

وی خاطرنشان کرد: درهرصورت امیدواریم در این تنگنای  مالی البته  با توجه به گرایش ما در جهت  جذب سرمایه بخش خصوصی، چرخ توسعه زیربناهای کشور با سرعت بسیار خوبی در گردش باشد.

 آخوندی بابیان اینکه حجم ارقام قرارداد‌های امضاشده از کل بودجه  این وزارت راه و شهرسازی بسیار بیشتر است، تصریح کرد:: مجموع بودجه وزارت راه و شهرسازی در بودجه ۹۷  کمتر از ۵ هزار میلیارد تومان است درحالی‌که فقط میزان قراردادهای امضاشده  در بخش آزادراهی بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: این اقدام بیانگر فعال شدن بخش خصوصی در جهت توسعه زیربناهای کشور است. البته  این مسئله فقط در حوزه آزادراه‌ها صدق نمی‌کند اما در حوزه ریلی، بندرها و فرودگاهی نیز همین پنجره را برای بخش خصوصی بازکرده‌ایم.

آخوندی در پایان با اشاره به آخرین وضعیت آزادراه تهران-شمال گفت: درواقع این پروژه دارای تونل‌هایی به طول خود آٖزادراه بوده و علی‌رغم پیچیدگی‌های فنی با شدت فعال است. اما الآن بیش از  ۹۰ درصد پیشرفت کار دارد و در حال انجام است  و امیدوارم به‌زودی در خدمت مردم قرار گیرد.

برچسب‌ها:

نظر شما