شناسهٔ خبر: 50780 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

ساخت بیش از ۳۰۰۰ کیلومتر از کریدورهای کشور در دست انجام است

خیرالله خادمی معاون وزیر راه وشهرسازی خبر داد: به منظور تسهیل تردد و ساماندهی ترافیک‌ جاده های کشور۱۰ کریدور مهم در محورهای شریانی به طول بیش از ۲۰ هزار کیلومتر تعریف شده است که در سالجاری ۴۸۵ کیلومتر از آن به بهره‌برداری رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، خیراله خادمی با اعلام این خبر اظهار داشت: این ۱۰ کریدور بر اساس طرح جامع حمل و نقل، شریان‌های اصلی جاده‌ای کشور هستند که به عنوان اولویت‌های توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای از سوی وزارت راه و شهرسازی وشرکت ساخت وتوسعه تعریف شده‌اند.

خادمی مبدا و مقصد این کریدورها را مرزهای اصلی کشور دانست و عنوان کرد:‌ از بین این کریدورها، کریدور شماره یک و ۱۰ دارای ردیف اعتبار مجزا  است و در حال حاضر هشت کریدور باقیمانده نیز در حال طی کردن مراحل قانونی برای دریافت ردیف اعتباری هستند.

خادمی افزود: مرز‌های زمینی آستارا، سرخس و بازرگان در شمال شرق و شمال غرب، شلمچه، بوشهر و چابهار در جنوب شرق و جنوب غرب، مرز دوغارون در شرق و مهران و قصرشیرین در غرب کشور، مبدأ و مقصد این کریدور‌های ۱۰ گانه خواهند بود.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه  در خصوص عملیات اجرایی این کریدورها بیان داشت: در حال حاضر بیش از ۳ هزار کیلومتر از این کریدورها در حال اجرایی شدن هستند و ۴۸۵ کیلومتر آنها نیز در سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسیده است و بیش از ۱۲ هزار کیلومتر آن هم تا سال ۱۳۹۵ زیرعبور ترافیک قرار گرفته است.

وی هدف اصلی ار تعریف کریدورها را کاهش ترافیک در شریان‌های اصلی اعلام کرد و افزود: این ۱۰ کریدور تحت عنوان کریدور شمال- جنوب غرب، مرکز و شرق کشور، کریدور شرق به غرب و ... شناخته شده‌اند و اولویت اصلی ما  تکمیل همین کریدورها است.

معاون وزیر راه  وشهرسازی تاکید کرد: در این بین کریدورهای دیگری نیز وجود دارند که کارکرد آنها منطقه‌ای و استانی است و به نوعی تکمیل کننده کریدورهای اصلی ده گانه هستند.

وی خاطرنشان کرد:‌ کریدور شماره یک از بندر گواترآغاز و به موازات سواحل خلیج فارس به طول یک هزار و ۹۲۰کیلومتر به خرمشهر متصل می‌شود و ۸۴۹ کیلومتر آن تا سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری رسیده است و ۷۷ کیلومتر دیگر آن نیز در سال۱۳۹۶  توسط ریاست محترم جمهور مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

خادمی همچنین در خصوص کریدور شماره ۱۰ توضیح داد و گفت: این کریدور از ایواوغلی در آذربایجان شرقی آغاز و تا بندر امام خمینی در جنوب به طول ۱۱۵۲ کیلومتر امتداد می‌یابد و۳۶۵ کیلومتر آن تا سال ۱۳۹۵ و  ۵۵ کیلومتر آن نیز در سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسیده است. عملیات اجرایی ۳۳۸ کیلومتر آن نیز در حال اجرا است.

نظر شما