شناسهٔ خبر: 50793 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر پایانه مرزی سرخس:

پایانه مرزی سرخس پنجمین مرز فعال ترانزیتی کشور است

کامیون مدیر پایانه مرزی سرخس با بیان اینکه مرز سرخس به‌عنوان یکی از معابر رسمی و بین‌المللی شناخته می‌شود، گفت: در ۱۰ ماهه امسال بیش از ۵۷ هزار دستگاه کامیون ترانزیتی از مرز جاده‌ای سرخس تردد داشته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان خراسان رضوی، پایانه مرزی سرخس به‌عنوان یکی از مرزهای مجاز زمینی و معبر رسمی ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای در شمال شرقی‌ترین نقطه ایران اسلامی و در مرز مشترک ایران و ترکمنستان در شهرستان مرزی سرخس و با فاصله ۱۸۶ کیلومتری از مشهد مقدس، همچنین در ۲۷۰ کیلومتری عشق‌آباد پایتخت کشور ترکمنستان واقع شده است.

 پایانه مرزی سرخس دروازه‌ای به‌سوی آسیای میانه

به گفته مجتبی سرگلزایی علی آباد مدیر پایانه مرزی سرخس این پایانه بین سال‌های ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۲ پایه‌گذاری شده است؛ پایانه مرزی سرخس دروازه‌ای به‌سوی کشورهای حوزه CIS و آسیای میانه شامل ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان و همچنین شمال کشور افغانستان است.

از ویژگی‌های پایانه مرزی سرخس قرار گرفتن در بهترین نقطه تلاقی حمل‌ونقلی ایران اسلامی و ترکمنستان و همچنین قرار گرفتن آن در مسیر تاریخی و باستانی جاده ابریشم و همچنین در کریدور حمل‌ونقلی شمال- جنوب و شرق به غرب است که از ابعاد مختلف حمل‌ونقلی و استراتژیکی حائز اهمیت است و موقعیت ممتازی را برای رفت‌وآمد توریست‌ها، مبادلات مرزی و حمل‌ونقل در رویه‌های مختلف شامل واردات، صادرات و ترانزیت در دو شکل ترانزیت ورودی و ترانزیت خروجی فراهم کرده است.

برای حصول و دستیابی به حداقل زمان تشریفات مرزی امکانات و زیرساخت‌های مناسبی در پایانه مرزی سرخس از جمله سالن مسافری با مساحتی نزدیک به ۲ هزار مترمربع در بین سال‌های ۷۹ تا ۸۱ احداث شد که دارای سه گیت عمومی، ارزیابی و امنیتی بوده و سالن جلسات و تشریفات در طبقه دوم است.

به اذعان مدیر پایانه مرزی سرخس با قرار گرفتن مسافر در مسیر هر یک از این کریدورها تشریفات آغاز و پس از عبور از گیت‌های یادشده تشریفات اداری به اتمام رسیده و مسافر می‌تواند از کشور خارج یا به کشور وارد شود.

 سالن ترانزیت پایانه مرزی، قلب تجاری مرز سرخس

سالن ترانزیت (تجاری) پایانه مرزی سرخس با مساحت ۷۵۰ مترمربع در سال ۱۳۸۳ به بهره‌برداری رسید و در این سالن که قلب تجاری مرز سرخس است ارگان‌هایی که در تشریفات مرزی و ترخیص کالا مؤثر هستند، استقرار دارند.

مجتبی سرگل زائی علی‌آباد با تأکید بر اینکه فعالیت‌های پایانه‌های مرزی به‌صورت ۳۶۵ روز سال و حتی در ایام و تعطیلات رسمی کشور دایر است، خدمت‌رسانی همکاران و کارکنان پایانه مرزی به مترددین مرزی را همانند فعالیت‌های سنگر سازان بی سنگر دانست و اظهار کرد: ۳۲ مرز فعال ترانزیت در کشور فعالیت دارند که ۲۴ مرز آن زمینی و ۸ مرز دریایی هستند.

 مرز سرخس به‌عنوان یکی از معابر رسمی و بین‌المللی شناخته می‌شود

مدیر پایانه مرزی سرخس با اشاره به اینکه مرز سرخس به‌عنوان معبر رسمی شناخته می‌شود، افزود: مرز سرخس ۵ عضو رسمی دارد که اعضای آن را پایانه مرزی، گمرک، مرزبانی، گذرنامه نیروی انتظامی و نهاد ریاست جمهوری تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه موضوع تأمین زیرساخت‌ها و اقدامات عمرانی در مرزها با توجه به دستورالعمل تقویت مدیریت و ساماندهی مبادی مجاز زمینی کشور بر عهده وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور بوده و از طرفی پایانه مرزی متولی تأمین زیرساخت‌ها در مرز است، تصریح کرد: در این راستا بیش از ۹۰ درصد محوطه‌سازی فضای مرز سرخس را انجام دادیم و لاین‌های تردد در مسیرهای ورودی و خروجی کشور در این مرز تفکیک شده است؛ همچنین باسکول‌های معارض جمع‌آوری و در جای مناسب دیگر جانمایی شده است.

کار ساخت پل جدید بتنی (دوم) پایانه مرزی سرخس به پایان رسید

سرگل زائی علی‌آباد عنوان کرد: همچنین مراحل ساخت پل دوم پایانه مرزی سرخس در مدت‌زمانی ۱۸ ماه به پایان رسیده و آماده بهره‌برداری است و برای افتتاح رسمی آن مسئولان جمهوری اسلامی و ترکمنستان در حال مذاکره هستند.

مدیر پایانه مرزی سرخس بیان کرد: خوشبختانه با وجود تعامل و همدلی تمامی ادارات روند تشریفات مرزی با وجود فعالیت‌های عمرانی در مرز سرخس حتی برای چند ساعت هم متوقف نشده است.

 وی تصریح کرد: طرح محوطه‌سازی پایانه مرزی سرخس به شیوه جدید تایل و سنگ‌فرش که منحصربه‌فرد بوده در مرز سرخس به‌صورت پایلوت برای اولین بار در بین مرزهای کشور اجرایی می‌شود.

 تشریح فعالیت‌های عمرانی پایانه مرزی سرخس

سرگل زائی علی‌آباد عنوان کرد: در حوزه فعالیت‌های عمرانی در مرز سرخس، در سال ۹۵ ضمن نام‌گذاری مسجد پایانه مرزی به نام مسجد شهدای مدافع حرم طی دو فاز مراحل ساخت گنبد و گلدسته‌ها و تجهیز مبلمان و موکت فرش را انجام دادیم، همچنین در همین سال کریدور اختصاصی تردد و عبور و مرور مسافر در لاین ورودی بهسازی شد؛ در سال ۹۶ نیز پل دوم پایانه مرزی سرخس را که کار ساخت آن از سال ۹۴ شروع شده بود را به پایان رساندیم و مراحل محوطه‌سازی مرز سرخس نیز که در همین سال شروع شده تاکنون ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مدیر پایانه مرزی سرخس افزود: همچنین برای سال ۹۷ با جذب اعتباری که از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور داشتیم، سالن مسافری پایانه مرزی سرخس را از لحاظ نمای بیرونی و دکوراسیون داخلی نوسازی و تجهیز خواهیم کرد.

 وی یادآور شد: مرز سرخس اولین مرزی در کشور است که دوربین نظارت جاده‌ای را در آن ایجاد کردیم؛ همچنین هشت دوربین دیگر نیز برای ثبت تخلفات در راه‌های مواصلاتی حوزه استحفاظی شهرستان سرخس توسط اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی نصب و راه‌اندازی شده است.

 مرز سرخس پنجمین مرز فعال ترانزیتی کشور

سرگل زائی علی‌آباد با بیان اینکه مرز سرخس در بین ۳۲ مرز فعال ترانزیت کشور رتبه پنجم را دارد، گفت: با بهره‌برداری از پل جدید بتنی پایانه مرزی سرخس بسیاری از بارهای ترافیکی و محمولات فوق سنگین به سمت مرز سرخس شیفت پیدا خواهد کرد و با افتتاح این پل می‌توانیم به رتبه سوم کشور در ترانزیت برسیم.

مدیر پایانه مرزی سرخس در ادامه با اشاره به آمار ورود و خروج کامیون‌های ترانزیتی از مرز سرخس افزود: بر اساس پروتکل‌های فی‌مابین ایران و ترکمنستان روزانه ۲۳۰ دستگاه کامیون ورودی و ۲۳۰ دستگاه کامیون خروجی می‌توانند از مرز سرخس تردد کنند که در حال حاضر روزانه به‌طور میانگین ۱۳۰ کامیون ورودی به کشور و ۱۱۰ کامیون خروجی از کشور داریم.

 تردد بیش از ۵۷ هزار دستگاه کامیون ترانزیتی از مرز سرخس در ۱۰ ماهه امسال

وی عنوان کرد: هم‌اکنون مرز سرخس در حوزه ترانزیت رتبه اول و در صادرات پس از مرز دوغارون رتبه دوم را در استان خراسان رضوی دارد.

سرگل زائی علی‌آباد اظهار کرد: به استناد آمار مأخوذه از سیستم رایانه‌ای کنترل تردد از مرز، در ۱۰ ماهه نخست امسال تعداد ۵۷ هزار و ۴۴۳ دستگاه انواع کامیون ترانزیتی از طریق پایانه مرزی سرخس تردد داشته‌اند که از این تعداد ۲۹ هزار و ۹۴۶ دستگاه کامیون ورودی به کشور و تعداد ۲۷ هزار و ۴۹۷ دستگاه کامیون خروجی از کشور بوده است.

نسبت کامیون ترانزیت ما با کشور ترکمنستان قابل‌مقایسه نیست

وی در پایان با اشاره به اینکه نسبت کامیون‌های ترانزیت کشور ما در مقایسه با کشور ترکمنستان بسیار بالا بوده و قابل‌مقایسه نیست و این نسبت ۱۰۰ به ۱۰۰۰ است، بیان کرد: مقصد نهایی ۶۰ تا ۷۰ درصد کامیون‌های ترانزیتی خروجی از کشور، بعد از ترکمنستان یعنی کشورهای حوزه آسیای میانه و CIS است.

نظر شما