شناسهٔ خبر: 50809 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

واکنش انجمن‌ها و اتحادیه‌ها به استیضاح:

حمایت انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته از وزارت استراتژیک راه و شهرسازی

لوگو دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته از سوی انجمن یادداشتی تحت عنوان نقدی بر استیضاح دکتر آخوندی نوشت و از سوی انجمن فوق، از خدمات ارزنده وزیر راه و شهرسازی حمایت کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه  و شهرسازی، متن بیانیه مسعود پل مه دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته به شرح زیر است:

تقاضای استیضاح جناب آقای دکتر عباس آخوندی از سوی نمایندگان محترم و شریف مردم در مجلس شورای اسلامی موجب گردید ایشان بار دیگر در کانون توجهات قرار گرفته و عملکرد مدیریتی وی در بوته نقد واقع گردد. از این رو ضرورت دارد با نگاه منصفانه، ایشان را مورد ارزیابی قرار داد و ابتدا در محکمه وجدان وی را به مسلخ استیضاح نشاند تا سپس در انتظار پاسخ مجلس در تقاضای استیضاح وزیر راه و شهرسازی ماند.

تغییرات صورت پذیرفته در زمان تصدی جناب آقای دکتر آخوندی مبین وجود هدف و چشم انداز تعالی اقتصادی در حوزه ماموریتی وزارت راه و شهرسازی می باشد و بمنظور دستیابی به اهداف مندرج در اسناد بالادستی و سند چشم انداز ۱۴۰۴، متکی بر راهبردهایی بوده است که در دور جدید وزارت ایشان از سرعت و رشد بیشتری برخوردار گردید. طبیعتاً تمامی عوامل تعیین کننده و موثر در موفقیت برنامه ها در ید اختیار وزیر محترم راه و شهرسازی نمی باشد. ولی آنچه مسئولیت مسلم ایشان، در حوزه مدیریتی مقام عالی وزارت راه و شهرسازی بوده است و برای بخش خصوصی ملموس و قابل درک است؛ مطالعات، تحقیقات، برنامه ها، تصمیمات و اقدامات برویت رسیده ای است که مبین همت سترگ و بینش بسیط وزیری است که مسئولیت‌های خود را بر اساس آنچه که در گذشته شکل گرفته و بصورت سنتی و سنواتی به وی به ارث رسیده است، محدود نکرده و بسنده  ننموده. با تغییر پویه ها  و انگارهای اقتصادی، وزارت خانه تحت مسئولیت خود را علیرغم محدودیت های مالی بسیار فراوان دولت و بطبع انتظارات گسترده تر ذینفعان بیرون از دولت و نیز جامعه، به شیوه‌ای نوین بنا نهاد و با موفقیت در جلب مشارکت و اعتماد بدنه تخصصی، بخش خصوصی را همراه نمود و بدین سان بخشی از سرمایه گذاری مورد انتظار برای توسعه زیر ساخت های حمل و نقل و لجستیک کشور را بنیان و نیز بازسازی مدیریتی در سطح معاونین خود را، با رویکرد ارتقای بدنه سازمانی، در راستای جانشین پروری از درون سازمان ملاک عمل قرار داد. دیگر پویه های مدیریتی ایشان را می‌توان توجه بر وجود پتانسیل ایجاد ارتباط چند سویه در حوزه حمل و نقل دانست که زنجیره اتصال خدمات را در حوزه وزارت با ایجاد معاونت حمل و نقل تکمیل و پس از شکل گیری آن شاهد پویایی و بهره وری بیش از پیش صنعت حمل و نقل و خدمات لجستیکی و نیز شناسایی خلاء های کاربردی و مطالعاتی و اقدام به رفع معضلات پیش رو برای هدایت صحیح راه در سالهای آتی دانست. آنچه مبرهن است نقشه راه جناب آقای دکتر آخوندی مسیری را نشان و طی می نماید که قدر مسلم مقصدش اهداف عالیه و تعالی اقتصادی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. در این مجموعه معظم و معزز، صنعت حمل و نقل دریایی و خدمات بندری با رویکرد بخش خصوصی که مدیریت اجرایی تجارت بین المللی کشور را در حوزه تبادلات بر عهده داشته و همراهی لازم را در اجرای هرچه بهتر ماموریت های سازمان بنادر و دریانوردی مرعی نموده است؛ حاصل نگرش صحیح وزارت راه و سازمان بنادر در همگرائی بخش دولتی و خصوصی خواهد بود. رجاء واثق دارد هرگونه توقف در جریانات سازنده قطعا منجر به زیان ملی و از دست دادن بیش از پیش فرصتهایی خواهد بود که متاسفانه در سنوات قبل شاهد این قبیل فرصت سوزی ها و واپسگرایی ها بوده ایم. تحولات شگرف منطقه هیچ گاه باز نمی ایستد. این ما هستیم که خود، هر از چندگاهی به دلایل غیر مدیریتی و اقتصادی، از مسیر اعتدال خارج و قطار شتابان پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور را در ایستگاه های پیش بینی نشده و نامتعارف متوقف می نمائیم. چنانچه گوشه چشمی به کشورهای منطقه انداخته شود، خواهیم دید علیرغم رشد بسیار مطلوب حوزه کسب و کار لجستیکی که درطی ۲ سال قبل داشته ایم و بخش اعظم آن مدیون مدیریت وزیر و معاونین وزارت راه می باشد هم چنان با کشورهای امارات، عربستان، قطر و ترکیه فاصله معنا داری خواهیم داشت. از یک سو ارتقای رتبه LPI  حاصل برنامه و مدیریت متکی بر تعقل وزارت راه بوده است و از سوی دیگر عقب ماندگی چند وجهی، علاوه بر عدم وجود منابع کافی و نیز سوء‌مدیریت‌های سنواتی، اینک عوامل دیگر را به مفهوم اتلاف منابع بکار رفته، حذف برنامه و تصمیمات اتخاذ شده، دلزدگی بدنه کارشناسی، هدر رفت منابع انسانی و دهها مزیت رقابتی دیگر را بر ناتوانیها افزوده و فرصت مغتنم مجددی برای رقبای منطقه، بدست خود به ارمغان خواهیم آورد. بد نیست به حجم سرمایه گذاری لجستیکی کشور چین در پاکستان تحت عنوان منظومه مروارید، تغییر مسیر راه ابریشم از خارج مرزهای جغرافیائی، اتصال ریلی چین به شبکه C.I.S و نیز اخیرا اتصال ریلی چین به افغانستان توجه شود؛ سپس کمک خویش به وزارت راه و بعد سطح انتظارات خود را از وزارتخانه‌ای که میبایستی کلیه زیربناها و زیرساختهای لجستیکی کشور را در تمامی شقوق زنجیره تامین تدارک و مدیریت نماید و متاسفانه فاقد پشتوانه سیاسی لازم و منابع مالی مکفی است طبقه بندی نماییم.

نیک می‌دانیم آنچه نظر ارائه دهندگان استیضاح جناب آقای آخوندی بوده است رفع نقائص و پاسخ گویی در برابر نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی بعنوان وظیفه ذاتی ایشان بوده است ولی اعتقاد راسخ دارد، این ره سرانجامی به عاقبت بخیری در چشم انداز حمل و نقل و لجستیک جمهوری اسلامی ایران نخواهد داشت. امید است نمایندگان جلیل القدر مجلس شورای اسلامی کمر همت در حمایت از برنامه‌ای بر بندند که هدفی جز ارتقاء سطح و جایگاه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در حوزه تخصصی حمل و نقل و لجستیک کشور در منطقه و جهان نداشته است و آن مسیری نیست جز برنامه های جناب آقای دکتر آخوندی و انشاء الله رای اعتماد دیگری به این خدمتگزار ملت شریف ایران داده و با حمایت بیش از پیش از وزارت استراتژیک راه و شهرسازی، موفقیت های روز افزون آنرا رقم زنیم.

نظر شما