شناسهٔ خبر: 50830 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

جابجایی ۱۰۰ میلیون تن بار از طریق ریل در سال ۹۶

سعید محمد زاده مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه « در سال ۹۶ از مجموع ۴۵۰ میلیون تن بار كل كشور حدود ۱۰۰ میلیون تن از طریق ریل جابه‌جا شده است» گفت: در صورت برنامه‌ریزی درست می توانیم از مجموع ۵۰۰ میلیون تن بار کل کشور در سال ۹۷، از طریق ریل ۱۰۰ میلیون تن را جابجا کنیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران؛ سعید محمدزاده در چهارمین جشنواره جایزه تعالی با اشاره هب حدیث حضرت علی (ع) مبنی بر اینكه كیفیت عمل نشان‌دهنده كمیت عقل و تدبیر است گفت:بر اساس گزارش‌های موجود در سال جاری حدود ۴۷ میلیون تن بار جذب حوزه ریلی شده این در حالی است كه امكان جذب بار در این حوزه رقمی در حدود ۹۰ میلیون تن بوده است.

وی افزود: این مسئله كه در جذب همه بار ممكن آن‌طور كه باید موفق نبودیم باید بررسی شود چراكه موضوع تعالی سازمان و بهره‌وری به دنبال این است كه ما در هر شغلی بتوانیم بهترین نوع آن را انجام دهیم.

محمدزاده با بیان اینكه وظیفه ما در راه‌آهن تسهیل و سرعت بخشی و همچنین افزایش كیفیت است تصریح كرد: این موارد سبب خواهد شد تا پرشتاب، چابك و باراندمان بالا حركت كنیم

مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به اینكه راه‌آهن یك شبكه یكپارچه است گفت: كار راه‌آهن افزایش جابه‌جایی حجم بار و تعداد مسافر است لذا باید بررسی شود كه شاخص بهره‌وری هر فرآیند در عملكرد كلی چه نقشی دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینكه در سال ۹۶ از مجموع ۴۵۰ میلیون تن بار كل كشور چیزی حدود ۱۰۰ میلیون تن بار از طریق حوزه ریلی جابه‌جا شده است گفت: در سال آتی زمانی كه از ۱.۵ برابر این رقم عبور كنیم؛ حق دسترسی را برای شرکت‌هایی كه عبور بار آن‌ها از ۱.۵ برابر این رقم بیشتر شده باشد را تا ۵۰ درصد كاهش می‌دهیم.

وی در این مراسم پیشنهاد كرد تا یكی از شاخص‌های ارزیابی پیمانكاران راه‌آهن دریافت حداقل یك ستاره در جایزه تعالی باشد و گفت: ازجمله اهداف برگزاری این جشنواره رشد صنعت ریلی و نمود یافتن این اثربخشی در ارزیابی‌های كیفی ورنی بوده است.

محمدزاده افزود: باید به‌گونه‌ای عمل كنیم تا مسئله تعالی اثر خود در همه بخش‌های صنعت ریلی بگذارد و با توجه به اهداف تدوین‌شده در برنامه ششم توسعه باید حجم بار جای‌جایی در حوزه ریلی به ۱۹۵ میلیون تن برسد و این بدان معنی است كه این رقم باید سالانه ۴۵ تا ۵۰ درصد رشد داشته باشد.

مدیرعامل راه‌آهن بابیان اینكه در حال حاضر ۳۵ میلیارد دلار طرح توسعه در حال اجراست اما متأسفانه ۳۵ ریال هم برای حمل‌ونقل ریلی فكر نشده است گفت: بر اساس اهداف تدوین‌شده بار معدنی قرار است به ۲۱۰ میلیون تن برسد و اگر با فرض سهم یك سومی كه ریل در مقایسه با جاده بار حمل می‌کند؛ محاسبه كنیم سهم ریلی ۷۰ میلیون تن و سهم جاده ۱۴۰ میلیون تن از كل بار حوزه معدن خواهد بود.

وی افزود: این رقم یعنی در ۵ سال آتی؛ ۱۰۰ میلیون تن به بار كنونی كه در جاده‌ها حمل می‌شود اضافه خواهد شد و به‌تبع آن مخاطرات حوزه جاده‌ای بیشتر خواهد شد.

مدیرعامل راه‌آهن بابیان اینكه تعالی سازمانی نباید تنها شعار باشد و بایستی به همه اركان راه‌آهن نفوذ كند؛ تأکید كرد به ازا هر یک‌میلیون تن كیلومتر بار ۷۹.۸ ریال با احتساب دلار ۴ هزار تومان؛ ۱.۳ سنت صرفه‌جویی سوخت خواهیم داشت و این رقم نشان می‌دهد كه به‌منظور حركت به سمت تعالی باید این موارد مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: در سال ۹۷ مجموع كل بار كشور ۵۰۰ میلیون تن خواهد بود و اگر به‌درستی برنامه‌ریزی شود قادر خواهیم بود تا ۱۰۰ میلیون تن آن را از طریق ریل جابه‌جا كنیم و این مسئله شدنی است.

نظر شما