شناسهٔ خبر: 50857 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

واکنش نمایندگان به استیضاح غیرفنی؛

اعلام مخالفت گروهی از نمایندگان مجلس با استیضاح آخوندی/ نوسازی تاریخی صنعت هوانوردی ایران در دولت تدبیر انجام شد

طرح اگرچه وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم در رای اعتماد مجدد خود در دولت دوازدهم با ۱۸۸ رای موافق انتخاب شد اما امروز و بعد از ۲۰۵ روز بار دیگر به روال سال های پیشین در مجلس به سوالات نمایندگان پاسخ می‌دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی تابستان امسال (۹۶) با ۱۹۸ رای موافق، سکانداری وزارت راه و شهرسازی را بار دیگر در دولت دوازدهم به دست گرفت. اما پس از گذشت ۲۰۵ روز قرار است امروز ۲۲ اسفندماه در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی روبه‌روی بهارستان نشینان قرار بگیرد و به سوالات آنها پاسخ دهد، سوالاتی که البته رنگ و بوی استیضاح دارند.

جرقه استیضاح وزیر راه و شهرسازی با سانحه هواپیمای ای تی آر تهران- یاسوج زده شد و این سرآغازی شد برای جمع‌کردن امضا توسط برخی از نمایندگان. محمدرضا رضایی‌کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگویی با خبرگزاری میزان اعلام کرده بود که محور اصلی استیضاح وزیر راه و شهرسازی سقوط هواپیمای ATR است و اگرچه در زمینه حادثه سقوط هواپیمای آسمان، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دلیل آنکه هواپیمایی آسمان زیرمجموعه آن وزارتخانه است، مسئولیت دارد و باید پاسخگو باشد اما در عین وزارتخانه راه و شهرسازی را نیز در این موضوع محل سوال نمایندگان است.

حمایت ۲۲ فعال اقتصادی و اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران از عملکرد آخوندی

وی در آن گفتگو صراحتا اعلام کرده بود که وزارتخانه های راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید پاسخگوی حادثه سقوط هواپیما باشند. (جزئیات را اینجا بخوانید.)

با این حال، طرح استیضاح عباس آخوندی آخوندی روز سه‌شنبه ۱۵ اسفندماه با امضای برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از سوی هیات رئیسه مجلس اعلام وصول شد و پس از آن، بر اساس ماده ۲۲۵ آیین نامه داخلی حداکثر ۱۰ روز مهلت داده شد تا وزیر برای پاسخگویی در صحن علنی مجلس حاضر شود و به سوالات نمایندگان پاسخ دهد. متعاقب این رخدادها، وزیر راه و شهرسازی نیز در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی از آمادگی خود برای حضور در صحن علنی مجلس خبر داد و تاکید کرد: هر زمانی که مشخص کردید در جلسه طرح سوال مجلس حضور خواهم یافت و توضیحات خود را خدمت نمایندگان محترم اعلام خواهم کرد.

در این گزارش، مروری بر اظهارنظر برخی از نمایندگان مجلس درباره استیضاح وزیر راه و شهرسازی خواهیم داشت.

سوالات مطرح شده درباره وزارت راه و شهرسازی غیرواقعی است

محمد خالدی سردشتی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه سوالات مطرح شده درباره وزارت راه و شهرسازی غیرواقع است، گفت: بهترین وزیر هم نمی‌تواند با بودجه‌های محدود کنونی برنامه‌های وزارتخانه خود را به سرعت به پیش ببرد.

آخوندی به دنبال کارکردن است نه حفظ صندلی/قراردادهای ساخت ۶ پروژه آزادراهی عیدی به ملت محسوب می‌شود

محمد حسن‌نژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «آخوندی به دنبال حفظ صندلی نیست بلکه به دنبال کار کردن است» گفت: درحالی‌که روز سه‌شنبه جلسه استیضاح وزیر راه و شهرسازی در مجلس برگزار می‌شود ایشان به‌جای اینکه برای حفظ جایگاه خود به فکر لابی کردن باشد، قرارداد مشارکت در ساخت ۶ آزادراه‌ به طول ۴۳۹ کیلومتر را منعقد کرد.

این استیضاح‌ها بیشتر بهانه‌گیری مجلس است

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت در مجلس دهم با اعلام اینکه با هر سه استیضاح در این مقطع مخالفم هستم گفت: احساس من این است که این استیضاح‌ها بیشتر بهانه‌گیری مجلس است چون این روند و انتقادات، ماه‌های قبل هم بوده ولی سوال اصلی اینجاست چرا در این مقطع به یک باره سه وزیر استیضاح شدند؟

طرح استیضاح در روزهای پایانی سال به صلاح کشور نیست

بیرانوندی عوض فراکسیون امید مجلس طرح استیضاح را در روزهای پایانی سال به صلاح کشور ندانست و گفت: اکنون فصل شلوغ وزارت راه و شهرسازی در آستانه سفرهای نوروزی است و معتقدم استیضاح وزارت راه و شهرسازی و ربیعی رای نمی‌آورد.

نمایندگان از انجام امور ضرب‌الاجلی پرهیز کنند

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه درحال حاضر باید به دنبال بهترین راه‌حل بوده و از این طریق به توسعه کشور کمک کنیم گفت: با توجه به نزدیک شدن نوروز بحث استیضاح باید به تعویق افتاده و از انجام امور ضرب الاجلی پرهیز شود، به عقیده من بهتر است نمایندگان در این مدت به کارشناسی مباحث پیش رو پرداخته و در راستای سود مملکت گام بردارند.

کارنامه آخوندی در نوسازی ناوگان حمل و نقلی قابل قبول است

محمدرضا رضایی‌کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس گفت: آقای آخوندی بلافاصله پس از امضای تفاهم نامه برجام اقدام به نوسازی ناوگان هوایی و زمینی و ریلی کرد و همزمان با نوسازی ناوگان هوایی اقدامات نوسازی ناوبری فرودگاه‌ها هم انجام شد و ورود هواپیما‌های کوچک به ناوگان هوایی باعث رونق فرودگاه‌های شهر‌های کم برخوردار هم شد.

حذف وزیر راه و شهرسازی تبعات سنگینی دارد

مهرداد لاهوتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه حذف وزیر راه و شهرسازی در آستانه سفرهاي نوروزي تبعات سنگينی درپي دارد، گفت: کسانی که در دوران انعقاد قرارداد خرید هواپیماهای نو مخالفت و سنگ‌اندازی می‌کردند امروز نباید از ضعف در نوسازی ناوگان هوایی حرف بزنند و آخوندی را مقصر بدانند.

اگر استیضاح به امنیت سفرهای نوروزی لطمه بزند مجلس باید پاسخگو باشد

سیدابوالفضل موسوی بیوکی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: باید مجموعه دولت در آرامش و با استقرار نیروها و قابلیت‌هایی که دارد سفرهای ایام نوروز را مدیریت کند و ماندن وزیر راه و شهرسازی در این مرحله از زمان ضروری است، در غیر اینصورت اگر به موضوع ایمنی و امنیت سفرها در ایام نوروز لطمه وارد شود همه باید پاسخگو باشیم.

نمایندگان مجلس تصمیم منصفانه بر مبنای صلاح کشور بگیرند

رمضانعلی سبحانی فر، نماینده مردم سبزوار و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت راه و شهرسازی فعالیت‌های مثبتی با دست خالی انجام داده است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید تصمیم منصفانه‌ای بگیرند که به صلاح کشور باشد.

استیضاح آخوندی منطقی نیست

یوسفیان‌ملا عملکرد وزیر راه و شهرسازی را در نوسازی ناوگان حمل و نقل قابل قبول خواند و گفت: استیضاح وزیر راه و شهرسازی منطقی نیست و کنار گذاشتن آخوندی قبل از کشف علت سانحه، قصاص قبل از جنایت است.

استیضاح وزیر در آستانه نوروز، امنیت ۲۵ میلیون سفر را به مخاطره می‌اندازد

کرم‌پور نماینده مردم فیروزآباد، فراشبند، قیر و کارزین در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در خصوص استيضاح وزير راه وشهرسازي و تبعات آن در بحث امنیت جاده‌ها در ایام نوروز گفت: اگر استیضاح الان انجام می‌گیرد و اگر نتیجه آن حذف وزیر باشد یقین داشته باشید که کشور در بحث راه و شهرسازی و بحث حمل و نقل جاده ای و در رابطه با ریلی، هوایی، دریایی و جاده‌ای هم در خارج و هم در داخل ضربه‌های غیرقابل جبرانی خواهد خورد.

استیضاح آخوندی به کشور آسیب جدی می‌زند

یحیی کمالی‌پور در مخالفت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در شرایط کنونی که نزدیک سال جدید هستیم به صلاح نیست و به کشور آسیب می‌زند.

اقدام‌های خوبی در حوزه حمل و نقل در ۵ سال گذشته انجام شده است

محمد محمودی شاه‌نشین نماینده مردم شهریار در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر راه و شهرسازی اقدام‌های خوبی در حوزه حمل و نقل در پنج سال گذشته انجام داد و استیضاح وی نه تنها به صلاح نیست بلکه رای هم نمی‌آورد.

مخالفان خرید هواپیماهای برجامی امروز از فرسودگی ناوگان حرف می‌زنند

محمدرضا تابش با اعلام اینکه برخی سبب گسست حاکمیت با ملت می‌شوند، گفت: مخالفان خرید هواپیما امروز از فرسودگی ناوگان هوایی حرف می‌زنند. وقتی به عنوان دستاورد برجام، هواپیما خریدند عده ای در داخل تنگ نظری کردند و حالا فریادشان بلند شده است.

نوسازی تاریخی صنعت هوانوردی در دولت یازدهم و دوازدهم انجام شد

حمید بنایی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه صنعت هوانوردی در حال متحول شدن است و باید برای نوسازی ناوگان هوایی، مجلس، دولت و سایر دستگاه ها اهتمام بیشتری داشته باشند، گفت: خوشبختانه شاهد بودیم که مسئولان در سانحه هواپیما عملکرد بهتری نسبت به حوادث قبلی داشتند به طوری که وزیر راه و شهرسازی، خود در صحنه حاضر شد و با خانوادگان جانباختگان گفتگو کرد که اینها نشان از اهمیت موضوع نزد مسئولان دارد.

وزارت راه و شهرسازی با دست خالی بسیار خوب عمل کرده است

یوناتن بت‌کلیا عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی جلسه امروز کمیسیون پیرامون موضوع استیضاح وزیر راه و شهرسازی را جلسه‌ای خوب و مشخص‌کننده ماهیت اصلی استیضاح‌کنندگان دانست و گفت: آقای آخوندی در جلسه امروز تمام فرآیند‌های اجرایی در حوزه ریلی، جاده‌ای و هوایی را تشریح کرد که به نظر من همگی قانع‌کننده بود و اگر هم در جایی قصور و یا کمبودی دیده می‌شد انصافا باید بگوییم که وزارت راه و شهرسازی با دست خالی توانسته خوب عمل کند و قدم‌هایی را در جهت مثبت بردارد.

سیاست آخوندی در نوسازی ناوگان هوایی سیاست درستی بود

بهادری نائب رئیس دوم کمیسیون عمران با اعلام این که سانحه هوایی یاسوج نشان داد که سیاست وزیر راه در نوسازی ناوگان هوایی سیاست درستی بود گفت: وزارت راه و شهرسازی توانسته است کاهش ۱۰ هزار نفری تلفات در حوزه جاده‌ای داشته باشد که این امر امیدوار کننده است.

غفلت از نوسازی صنعت هوانوردی مربوط به سال‌های اخیر نیست

عبدالکریم حسین‌زاده عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان این‌که بیش از ۴ دهه در تجهیز ناوگان هوایی سهل‌انگاری و غفلت کردیم، تاکید کرد: به این اعتبار اگر در تجهیز ناوگان هوایی مرتکب غفلت شده و نسبت به خریداری هواپیماهای جدید اقدام نکردیم، مربوط به این یکی، دو سال نبوده است.

بيشتر نمايندگان موافق عملکرد آخوندی در نوسازی ناوگان هوایی هستند

شهرام کوسه‌غراوی عضو کمیسیون عمران مجلس با اعلام این مطلب که عملکرد وزارت راه و شهرسازی در توسعه و نوسازی صنعت هوایی کشور در دولت یازدهم و دوازدهم مثبت است، گفت: ارزیابی بیشتر نمایندگان مجلس شورای اسلامی از عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه هوایی و نوسازی آن مثبت است.

 

نظر شما