شناسهٔ خبر: 50907 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

سید احسن علوی اعلام کرد:

شاهد اقدامات بسیار خوب و اساسی در بخش حمل و نقل طی سال‌های اخیر بودیم/ نوسازی بخش هوایی نیاز مند بودجه کلان است

سید احسن علوی عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: من این را می خواهم بگویم که خوشبختانه آقای دکتر آخوندی به مسائل و آمار و اقداماتی که انجام دادند اشاره کردند، در سال های اخیر اقدامات بسیار خوب و اساسی در بخش حمل و نقل انجام شده است، خیلی از رویه هایی که نادرست بود در مسیر درست قرار گرفت و توانست از ظرفیت های کلی استفاده کند. من یک مورد خدمت شما عرض کنم. 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سید احسن علوی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ایراد سخنرانی در جلسه استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس بیان کرد: دوستان من از فرمایش بزرگان فهمیدم که مترجمان، نویسندگان، محققان وقتی می‌خواهند موضوعی را اثبات کنند برای تایید نگاه خودشان باید به کلام و مرام بزرگان تکیه کنند و در حقیقت بتوانند به صحبت‌های خودشان نافذیت بدهند. 

وی ادامه داد: من امروز متبرک می کنم عرایضم را به فرمایشی از حضرت علی (ع) به مالک اشتر که فرمودند: «ای مالک در عجله در کارهایی که وقتش نرسیده یا تاخیر درکاری که بایدانجام بشود یا اصرار در کاری که درست روشن نیست پرهیز کن.» 

علوی در ادامه افزود: دوستان، بخش راه و شهرسازی علاوه بر آنکه نقش تاثیرگذاری در زندگی مردم دارد در عملکرد کشور در بعد اقتصاد مقاومتی و اقتصاد کلان و همین طور در بعد اجتماعی نیز تاثیر گزار است.

عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: من این را می خواهم بگویم که خوشبختانه آقای دکتر آخوندی به مسائل و آمار و اقداماتی که انجام دادند اشاره کردند، در سال های اخیر اقدامات بسیار خوب و اساسی در بخش حمل و نقل انجام شده است، خیلی از رویه هایی که نادرست بود در مسیر درست قرار گرفت و توانست از ظرفیت های کلی استفاده کند. من یک مورد خدمت شما عرض کنم. 

وی اضافه کرد: شده است یک دفعه از خودمان سوال کنیم به راستی همه این مشکلات واقعا مربوط به یک وزیر می شود یا یک وزارتخانه؟ ما چکار کردیم و چطوری شد که در دوره های قبلی سه یا چهار وزارتخانه را تجمعی کردیم و در یک وزارتخانه گذاشتیم هیچ ابروریزی نمی تواند کار راحتی داشته باشد و این اشتباه استراتژیک را ما نمایندگان انجام دادیم.

به گفته علوی به واقع امروز در تصادف کشتی سانچی چه کسی مقصر است؟ بخش صنعت و معدن، بخش خصوص، وزارت راه و شهرسازی و یا بخش دریایی؟ در حوزه سانحه هواپیمای ATR مگر وزارت راه و شهرسازی تقصیر دار است؟ در دوران شهید دادمان، ایشان در هواپیمای متعلق به وزارتخانه شهید شد قطعا اگر زنده بود استیضاح می‌شد.

علوی با تأکید براینکه بپذیرید که قانون، رویه، دستورالعمل، آیین‌نامه و بخش‌نامه‌ها در همه جای دنیا مقدس است گفت: یک روز اقدام به افزایش تعداد وزارتخانه‌ها و ادغام آن‌ها کردید و آن روز فکر امروز نبودید، قطعا گستردگی کار وزارت راه بسیار زیاد است این وزارتخانه دارای ۵۵ هزار نیرو و ۱۷ معاونت است قبول کنید که کار بسیار دشواری است.

این نماینده مجلس در خصوص سقوط هواپیمای ترکیه گفت: هواپیمای ترکیه در روزهای اخیر سقوط کرد و مشابه آن در همه جای دنیا روی می دهد، به واقع چه کسی است که از کشته شدن تعدادی انسان و هموطن ناراحت نشود؟

وی تأکید کرد: کیست که متعلم و مغموم نشود در بحث کشتی سانچی یا تصادف قطار در گذشته؟ همه اینها عزیزان ما هستند اما بخشی از این ها مربوط به وزیر نیست، ما سیستم حمل و نقل‌مان فرسوده است و برای سال ها پیش است، عمر متوسط هواپیما در دنیا ۱۱ سال و در کشورهای اقماری ۶ سال و در ایران با این هواپیماها از ۳۰ سال به ۲۲ سال رسیده است. 

علوی با بیان اینکه ین ناوگان فرسوده است و ما باید به آن  اعتبار بدهیم گفت: این لایحه بودجه که می گویید آقای وزیر باید پول بگیرد از کجا بگیرد؟ مگر در کمیسیون و صحن نیامد و شما کجا پول می دهید، دکتر آخوندی باید می گفتند برای سال آینده برای حفظ همین وضعیت ۱۷۰ هزار میلیادر تومان احتیاج دارد و ما چقدر دادیم ۵ هزار میلیارد تومان و ۱۶۵ هزار میلیارد تومان کسری دارد و این پول را بایداز کجا بیاورد؟

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه در حوزه هوایی سیستم‌های کنترل یک سیستم فرسوده بوده که  نوسازی آن نیاز مند بودجه کلان است گفت: با نگاهی به اقدامات انجام شده در می‌یابیم که شاخص توسعه ازادراه‌ها از  سالی ۱۰۰ کیلومتر به ۳۰۰ کیلومتر در سال از طریق فاینانس و  بخش خصوصی رسیده است، در حوزه ریلی رکورد ریل گذاری از سالی ۲۳۰ کیلومتر به ۵۶۰ کیلومتر رسیده و قرارداد‌های هواپیماهای ایرباس و ای تی آر میانگین عمر ناوگان را از ۳۰ به ۲۲ سال کاهش داده است.

به گفته وی در جابه جایی مسافر هواپیما از ۲۶ میلیون سفر به ۲۳ میلیون سفر رسیدیم، همچنین در افزایش جابه جایی بار در حوزه ریلی از ۳۲ میلیون تن در سال ۹۶ به ۴۲ میلیون تن در سال ۹۶ رسیدیم، توسعه ترمینال ها و تدقیق باند فرودگاه ها برای افزایش جابه جایی بار و مسافر برای اولین بار انجام شد که همه اینها دستیابی به اهداف قانون برنامه توسعه است. 

علوی با تأکید براینکه اجرایی نمودن خطوط برقی سریع السیر تهران-قم، تهران- مشهد، تهران- اصفهان از طریق بخش خصوصی از دیگر اقداماتی بوده که انجام شدند گفت: سرمایه گذاری تجهیزات ناوبری و تاسیسات هوایی در جهت خوابگاه فروگاهی به ارزش ۲هزار و ۵۰۰ میلیاردتومان از دیگر اقدامات مهم است، کارهای زیادی در شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی انجام شده است، اجرای سیاست بازافرینی شهری با رویکرد محله محوری و ایجاد مناطق بازافرینی شده و بهبود محلات از دیگر اقداما هتسند، اعتمادسازی بخش خصوصی در طرح های توسعه ای وزارت راه و شهرسازی قابل ملاحظه است. 

عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی با اشاره به این مطلب که ۱۳۱۴ کیلومتر احداث آزادراه با سرمایه گذاری ۱۲هزار میلیاردتومان توسط بخش خصوصی انجام شده است گفت: همه اینها باعث افزایش تجارت و کاهش سوخت می شود. ایجاد صندوق حمل و نقل برای دستیابی به منابع پایدار، من می خواستم اشاره ای به سقوط هواپیما داشته باشم که در عین آرزو برای شادی روح همه درگذشتگان باید این نکته را بگویم که در جعبه سیاه وقتی بررسی شد مشخص شد که در دانلود اطلاعات کمک خلبان به خلبان اخطار می کند که حتما ما باید برگردیم. 

وی ادامه داد: حتی در آن موقعی که مسوول هواشناسی گزارش داد در جلسه ای که ستاد بحران تشکیل شد مسوول هواشناسی اعلام کرد که گفتیم هوا با مخاطراتی روبه روست. این هواپیما هم مربوط به صندوق بازنشستگی است و هم سازمان هواپیمایی و وزارت راه و شهرسازی جواب بدهد، وقتی مسوولیت ها متعدد شود این مشکلات به وجود می آید. هر دو خلبان اتوپایلت را روی ۱۴ هزار پا می آورند و براساس آنکه گوش کردیم و متوجه شدیم در آن شرایطی که هواپیما را خاموش می کنند که پایین بیاید به خاطر مه گرفتگی و تراکم ابرها و دید به جلو حتی حسگری که به او آلارم میدهد که این هواپیما نزدیک به مانع است باید اوج بگیری که متوجه نمی شوند.

علوی در پایان با بیان این مطلب که دوستان بهتر است در اینگونه موارد با بررسی بیشتر رفتار کنیم گفت: ما کسانی هستیم که به عنوان کارشناس و نخبه در مجلس باید نشسته و نظر کارشناسی بدهیم و براساس واقعیت تصمیم بگیریم تا هم شاهد رضایت خداوند و هم رضایت مردم باشیم./

نظر شما