شناسهٔ خبر: 50909 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

الیاس حضرتی؛

آخوندی پرچم دار نوسازی ناوگان هوایی است/ پرچم دار نوسازی ناوگان هوایی را استیضاح می کنید؟!

الیاس حضرتی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه آخوندی پرچم دار نوسازی ناوگان هوایی است، گفت: آخوندی بالاترین جذب سرمایه را چه در بخش خارجی و چه داخلی انجام داده است و این نکته مهمی است که توانسته بودجه عمرانی و آبادانی خودش را در بازسازی و نوسازی ناوگان هوایی و ریلی اقدام جدیدی کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، الیاس حضرتی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس‌شورای‌اسلامی امروز ۲۲ اسفندماه در جلسه استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به عنوان مخالف استیضاح در صحن علنی مجلس، گفت: دوستان کمی دقت کنید و بیایید ضمن همفکری این موضوع را بهانه‌ای برای بررسی یک موضوع حیاتی و اساسی کشوری قرار دهیم.

وی ادامه داد: از استیضاح‌کنندگان تشکر می‌کنم که باعث شدند در روزهایی که مردم همواره شنونده اخبار منفی و ناامیدکننده هستند میزان بسیاری اخبار مثبت که در کشور انجام شده است را نیز بشنوند.

حضرتی افزود: ما ایرادی که در کشور داریم این است که در زمان وقوع یک فاجعه در کشور به جای آنکه صبورانه نشسته و علت حادثه را پیدا کنیم همان لحظه شروع به ضربه زدن به آن وزیر می‌کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: وزیر راه و شهرسازی در حال رسیدگی به مسائل مربوط به برف و بوران بود که به جای کمک به آن شروع به انجام مقدمات استیضاح برای آن کردیم، کاش منتاظر می‌ماندید جعبه سیاه پیدا شود.

وی نقطه ضعف دوم مجلس و نمایندگان را استیضاح سه وزیر به طور همزمان عنوان و تصریح کرد: استیضاح سه وزیر به طور همزمان، سابقه نداشته و ما را از روال طبیعی خارج کرده است. در عین حال نکته سوم زمان استیضاح است که استیضاح وزیر راه و شهرسازی در این ایام مانند استیضاح وزیر آموزش و پرورش در ایام مهر ماه است.

حضرتی تاکید کرد: در حال حاضر، تمامی سیستم‌های حمل‌ونقلی در گیر سفرهای نوروزی هستند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: این نقطه ضعف‌ها باعث می‌شود توجه کمتری به مشکلات ‌شود. در واقع ریشه گرفتاری‌ها به  خاطر نوع مدیریت در کشور مربوط است.

حضرتی ادامه داد: آیا به مدیریت کوچه‌های تنگ و تاریک معتقدیم؟ یا اینکه در بودجه‌های سنواتی، فقط لابی کنیم و چشم بگوییم و خودمان را محصور کنیم؟،   یا اینکه یک روش مدیریتی با چشم باز و بنا بر تجارب جهانی و امکانات جهانی با استفاده از توان داخلی را انتخاب کنیم تا بتوانیم چهره کارآمد جمهوری اسلامی را به مردم نشان دهیم. امروز تصمیم ما در همین موضوع است.

وی افزود: آیا مدیریت باز که چشم‌انداز بهتری دارد و مدیریتی که شاد و روشن است و می‌تواند زنده و پویا با استفاده از فرصت‌ها حرکت کند؟ به نظر شما این مدیریت را نباید تشویق کنیم؟

این نماینده مخالف استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز از شخص آقای آخوندی نمی‌خواهم دفاع کنم که نوه آیت‌الله امینی و فرزند آیت‌الله آخوندی است و از فرزندان دلیر آذربایجان است و نمی‌خواهم از این زاویه دفاع کنم. بلکه می‌خواهم از زاویه ضرورت مدیریت زنده و پویا دفاع کنم که زمینه حیاتی این کشور است.

وی ادامه داد: آقای آخوندی به جای اینکه خودش را به بودجه عمرانی صفر محدود کند فضایی را باز کرده، از امکانات و فرصت‌های سرمایه‌گذاری خارجی، از جذابیت‌هایی که می‌تواند در بخش خودش برای جذب سرمایه‌گذاری استفاده کند اقدام کرده است.

حضرتی افزود: عزیزان من ما بحران آب، محیط‌زیست و اشتغال را داریم اما مهم‌ترین بحران جذب سرمایه گذاری و کمبود سرمایه گذاری است. کمبود سرمایه گذاری که از سال ۱۳۴۲ در بخش راه و ابنیه شروع شد.

به گفته وی، آخوندی بالاترین جذب سرمایه را چه در بخش خارجی و چه داخلی انجام داده است و این نکته مهمی است که توانسته بودجه عمرانی و آبادانی خودش را در بازسازی و نوسازی ناوگان هوایی و ریلی اقدام جدیدی کند.

حضرتی گفت: آقای قاضی پور! آن زمانی که برجام مذاکراتش ادامه داشت مدیران نشسته بودند و تماشا می‌کردند که آیا برجام به نتیجه خواهد رسید یا نه؟ همزمان با مذاکرات برجام آقای آخوندی و وزارتخانه‌اش و بخش و دستگاه مربوطه در حال رایزنی و آماده کردن و مذاکره کردن برای جذب سرمایه گذاری خارجی بودند و استفاده از منابع خارجی.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: جناب آقای امیرآبادی عزیز! شما را یادآور می‌شوم که پیمانکاری در وزارت راه و شهرسازی با ۲۰۰ میلیاردتومان سرمایه گذاری رفت تا چک ۲۰ میلیاردتومان بگیرد تا حقوق پرسنل اش را بدهند و مواجه با چک ۲۰ میلیون تومانی شد و در جا سکته کرد و مرد. شما در این مورد هیچ خبری در رسانه ها نمی بینید.

وی یادآور شد: کجا به آقای آخوندی بودجه اضافه دادیم؟ آیا بودجه عمرانی وزارتخانه اش را زیاد کردیم؟ عدد و رقم دست همه شما  هست. به کدامین گناه می خواهید این وزیر را استیضاح کنید؟ به خاطر اینکه پرچم دار نوسازی ناوگان هوایی شده است؟ رفته و برای خریدی بیش از ۱۰۰ هواپیما قرارداد بسته؟ در این دنیای وحشتناک اندر وحشتناکی که کمر علیه نظام بسته است، آقای آخوندی از لابه لای همه این پیچ و خم ها همه موارد را به قرارداد تبدیل کرده است.

حضرتی گفت: من به دنبال آن نیستم که در بخش‌های مختلف هوایی، زمینی، ریلی عدد و رقم بدهم یا اینکه بگویم در بنادر و کشتیرانی و راه های روستایی چه کارهایی انجام شده است.

وی تاکید کرد: عزیزان من امروز باید برای مدیریت کشور تصمیم بگیریم که مدیریت نوآفرین است، اشتغال ایجاد می‌کند، و سرمایه‌گذاری جذب می‌کند و اینها نیاز اساسی کشور است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خطاب به موافقان استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز پیام استیضاح شما پیام به مدیریت کارآفرین که می تواند نیازها را درک کرده و فراتر از حوزه خودش دید دارد، است. من و آقای تابش در شورای پول و اعتبار یک سال و اندی است که حضورداریم. در شورای پول و اعتبار کارشناسان و وزار حضور دارند. صحبت های مختلفی در آنجا انجام می گیرد. آقای آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی آنجا ابراز وجود نمی کند و به عنوان یک وزیر کلان اندیش کار می کند.

حضرتی ادامه داد:آخوندی در جلسه فوق به عنوان وزیری که مسایل بانکی و شرکتی را دقیقا سوار و مسلط است اظهارنظر می کند و اظهارنظر او فوق العاده غنی است.

این نماینده مجلس افزود: تصمیم امروز ما اگرچه در قامت یک وزیر است اما بپذیریم که توانش بالاتر از توان یک وزارتخانه است، او را تشویق یا تنبیه کنیم؟ اگر این‌طور باشد و تشویق کنیم راه برای وزرایی مثل زنگنه باز می شود. آیا باید وزیری را که سرمایه بیشتری تولید کرده است را تنیبه کنیم؟

وی تصریح کرد: آخوندی وزیری است که بن‌بست‌ها را می شکند. ما باید به مدیران کارآمد نمره بدهیم. نمایندگان امروز با رای تایید و قاطع بتوانیم از این وزیر کارآمد حمایت کنیم و میدان را برای ایشان باز نگه داریم. سال آینده بخش عمده ایجاد اشتغال در حوزه ایشان است.

نظر شما